Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag vill nog att det ska fungera, men jag är väl av naturen ganska skeptisk. :p

Som kuriosa måste jag berätta en liten anekdot :D en tant som har sin häst i samma stall är... ja, lite "speciell". Det står helt klart inte riktigt rätt till i huvudet på henne alla gånger ;) Tex så fick hon på en lektion höra att hennes häst passar i skritten, vilket han väl gjort i hela sitt liv, men ingen har haft hjärta att tala om det för henne. Hon var heeelt övertygad om att orsaken till detta var att han hade ätit massa halm under natten till lektionen. Efter det fick han stå på torv. Hon tycker att hon vet bäst jämt, men är samtidigt riktigt feg, men hon skyller alltid på något annat, hennes fot som hon skadade för några år sedan. Är nån häst läskig att ta in från hagen, ja då är det ju hennes fot som hon är orolig för. Hon skulle även gett sig ut i skogen på min förra aningens knepiga häst för att visa hur det skulle gå till, men sen kom ju det där med foten emellan där med ;) nåväl, nu har ni säkert fattat att hon är lite "speciell", så till saken!

Ovan nämnda häst var knepig överlag. Kunde väl en dålig dag riva ner halva stallinredningen om han fick vara själv i stallet. Ett tag var han besvärlig att tränsa, vi fick vara tre pers för att lyckas(nej, allt var nog inte som det skulle rent fysiskt, men det är en annan diskussion) En dag var han riiikiigt omöjlig och jag var så sur att jag kokade. Hon erbjöd sig at hjälpa till, men bara om hon fick göra på sitt sätt. Och visst, hon fick väl testa. Hennes sätt visade sig dock vara att stå och glo lite på hästen. Sen säga "Jag pratar med honom nu. Fast på hästspråk så ni andra kan inte höra". Då hade jag god lust att klippa till henne :D hon fick förresten inte på tränset och jag vet inte riktigt om han berättade något vettigt för henne ;)

Undrar varför det finns en skola när dessa hästpratare hävdar att de innehar en exeptionell gåva " att kunna kommunicera likt telepati" med djuren. Man kan väl ändå inte lära ut hur man får en gåva :confused:
Lär man ut hur man lurar skjortan av folk eller :p

Jag måste bara fråga er som är helt övertygade om att djurprateri är rena nonsens: Hur tror ni att jagande djur i flock komunicerar? Man har ju sett flockar av rovdjur agera på osynliga signaler från varandra för att kunna slå ett byte!

Hur tror ni dessa gör?

Å varför skulle inte alla djur inklusive männsikan kunna uppfatta signaler, bilder och känslor från andra djur?

Å hur tror ni att människan har kunnat överleva utan telepati då avstånd mellan olika famlijer/människor var mycket långa?

Signalerna kanske är osynliga för dig, men inte för någon som studerat rovdjur en längre tid. Det är ju som med hästar för oss, en person som inte är van vid hästar kan ju tycka att de t.ex. börjar bråka helt utan minsta förvarning, medan vi har sett kroppspråket och varit förvarnade i flera minuter. I en sammansvetsad flock där individerna känner varandra väl är signalerna ännu mindre och svårare att se.

Jag tror inte på telepati i form av tankeöverföring på något sätt, däremot märker man ju med folk som man känner riktigt bra att man nästan vet vad de kommer att säga och göra i olika situationer. T.ex. jag och min syrra tänker kusligt lika ibland, vi kan säga saker samtidigt, avsluta varandras meningar och när jag ska förklara något ser jag på henne att hon fattar direkt medan andra inte hänger med alls. Men så har vi känt varann i 25 år också :D

Det har studerats väldigt mycket på hur en flock kan komunicera där de INTE ser varandra, jag var kanske lite otydlig!

Undrar varför det finns en skola när dessa hästpratare hävdar att de innehar en exeptionell gåva " att kunna kommunicera likt telepati" med djuren. Man kan väl ändå inte lära ut hur man får en gåva :confused:

Där har du poängen! :D :rofl::rofl::rofl::rofl:

Så kul (läs skrämande) att folk GÅR PÅ skiten!!
Detta har inneburit att hästar plågats (djurplågeri) pga att folk lysnar på dessa lurendrejare och inte går till veterinär eller lysna på sunt förnuft alls.:grin:

Jag tror att djur som jagar i flock har ett så inpräntat system att de vet helt enkelt, utan att nån behöver "kommunicera", fastän de är på längre avstånd.

Har du någon fakta bakom ditt påstående? Sen visar studier gjorda av fanatiker det som de vill få fram, dvs man bör vara lite skeptisk mot en studie om den inte är gjord av någon som är oberoende (heter det så?!)
menar inte att det du sett behöver vara det för den delen heller.

Å hur tror ni att människan har kunnat överleva utan telepati då avstånd mellan olika famlijer/människor var mycket långa?

att människan inte skulle ha klarat sig utan telepati.. pga av vad?
-nyfiken-

Jag tror att djur som jagar i flock har ett så inpräntat system att de vet helt enkelt, utan att nån behöver "kommunicera", fastän de är på längre avstånd.

Har du någon fakta bakom ditt påstående? Sen visar studier gjorda av fanatiker det som de vill få fram, dvs man bör vara lite skeptisk mot en studie om den inte är gjord av någon som är oberoende (heter det så?!)
menar inte att det du sett behöver vara det för den delen heller.

att människan inte skulle ha klarat sig utan telepati.. pga av vad?
-nyfiken-

Eftersom jag vet att det funkar med ordlöskomunikation och du är övertygad om motsatsen utgår jag härmed från disskusionen då vi ändå inte kommer att kunna övertyga varandra från vår uppfattning!:)

Denna veckan ska en djurtolk tala med våra hæstar ska bli jætte spænnande.

Jag tror inte det ær någon speciell gåva utan detta kan alla læra sig.
Den som upplever det som att den fått en speciell gåva som bara få utvalda får har fel i så fall.

Jag tror inte det ær någon speciell gåva utan detta kan alla læra sig.
Den som upplever det som att den fått en speciell gåva som bara få utvalda får har fel i så fall.

Du lär dig läsa av en hästs signaler vilket du kan göra utan att gå nån humbug hästpratar kurs.
Det fins inget som heter "speciel gåva" allt handlar enbart om häst kunskap.
De som utger sig för att "prata" med hästar är lögnare och svindlare.
De som har lärt sig att "läsa av" en häst och kallar det just vad det är gör rätt och känns mera seriösa i min bok.

I många år trodde de jorden var platt också :p

Hæst: Jag tror som dig att alla kan lära sig, även den största skeptikern på jorden:)

Jag har haft ute sk. hästpratare till mina hästar ett par gånger.
Av ren nyfikenhet, de skulle aldrig någonsin få komma in i stallet för att ta reda på varför/ om hästen har ont någonstans.

Något som är rätt stört med det där,
är att jag för sex år sen hade en treåring som hon "snackade" lite med.
Hon sa att han trodde sig ha ryggproblem, vilket jag bara garvade åt,
två månader tidigare när vi köpte honom röntgade vi i princip allt utom öronen på hästen... några ryggproblem fanns inte.

Nu, sex år senare får jag veta att hästen blivit avlivad då han hade pålagringar mellan ett par ryggkotor.

Och nej, han reds inte dåligt, gick inte med fel sadel, utan sköttes helt enligt boken, ryggproblemen har varit medfödda och kommit sakta men säkert.

Annars har hon mest sagt roliga saker, som att ponnyn känner sig fin med "grejer på benen". Benskydd, vilket också märks på ridningen då ponnyn fullkomligen showar loss när hon har dem på sig.

Knäppa små saker, som kan vara roliga att höra,
men som absolut inte ska tas på något större allvar.

Men du læser ju inte vad jag skriver jag ær helt enig att det inte finns någon gåva.
Låter ju helt sjukt!

Men jag vet av mina egna erfarenheter att telepati fungerar då jag anlitat djurtolkar som komuniserat med mina djur utan å møta varken mig eller djuret och dessa har inte sagt sig ha någon gåva utan varit særiøsa.

kl

Att prata med någon innebär en kommunikation där man kan resonera sig fram till en gemensam punkt. Och det går inte att prata med en häst och säga lille vän du får inte äta så mycket gräs för då blir du sjuk eller du måste svälja maskmedlet även att det smakar pyton. Eller lägga fram en tablett till en katt och säga den här måste du äta upp.

Att prata till någon är att säga till någon gör si eller gör så. Det gör många dagligen till sina djur. Sen vilken respons man får kan skilja från dag till dag. Den stallmodiga hästen har inte alls lust att stå still när du säger halt medan samma häst efter att ha varit i hagen och ute på ridtur kan stå lös medan du pysslar med benen.

Att lyssna på någon är inte samma sak som att prata med någon. Och läsa av ett djurs signaler (lyssna på hästens signaler) kan man bli bättre på.
Men många gånger läser "djurprataren" faktiskt mer av djurägaren än djuret

Måste inte hästarna gå kurs innan dom kan prata med dessa djurtolkare???

Mja kanske det är det någon "hästpratare" som frågat en flock vilt levande hästar hur de mår :)

Men det är ju det hästen lyssnar ju till oss, men den pratar inte nödvändigtvis med oss. Framförallt lyssnar i alla fall mina efter havrehinken ;) En ohanterad häst lyssnar mer på sina hästkompisar än på människan för den är inte van att lyssna på oss.

Senast ändrad:

Ställer mig ändå frågan, varför använder man sig av detta?
Har aldrig haft behovet av detta själv i alla dessa år. Kunskap man skaffar sig genom åren kommer man långt på och sedan "Horsemanship". Vissa utvecklar en känsla för detta andra inte och då kan man ju vända sig till någon som har en gedigen känsla och erfarenhet för hästar - förmodligen gratis dessutom!
Är hästen "knackig" går jag till veterinären är den i en "mental obalans", jaja - förstår om man blir frestad att ta till dessa metoder men man brukar kunna lösa knutarna med sitt egna klurande, miljöträning och hårda arbete :angel:
eller?

Jag tror,mest kanske för att jag just nu sitter i tankebanorna själv,är att när man kommit till en gräns där man försöker hitta svar på 'något som ev. hänt' då försöker man klura utanför ramarna. Man kanske har hållt på att jobba under många år med specifika problem men får då oc hdå bakslag som gör att man nånstans funderar på vad som ev. har hänt tidigare.
En fullständig bakgrundshistoria skulle kunna underlätta stegen vidare,för att ta sig förbi det där lilla snäppet.

Jag är som sagt skeptiker men känner att jag snart börjar gripa halmstrån och ett utav de är faktiskt att tanken har fötts att försöka hitta en seriös djurkommunikatör som kan hjälpa oss att ta oss vidare,dvs jag skulle vilja veta lite mera från bakgrunden för att få nått att greppa på att jobba vidare framåt med. Ett långskott,ja visst,men ibland hamnar man i lägen där man ger det 'en sista chans',för mi ndel handlar det inte om sjukdomar eller dyl utan bara om att 'nått måste ha hänt' som kan förklara en del saker..
Så om ngn har tips om en bra 'tolk',pm'a gärna,distans eller i Sthlms-området

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 928
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar