Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

För det färst är du nog helt ute och reser med att tro att jag har ett finger med i spelet, alla mina 3 hundar lever och mår jätte bra.

Kan ju bara säga så här att jag har fått en del bevis på att en hel del stämmer men också en del som inte alls stämmer, med andra ord vissa kan och vissa kan inte.

Jag har låtit en djurkommunikatör "prata" med min häst. Det enda hon fick veta var lite enkla fakta, så som namn och ålder i princip. Hon behövde inte ens ett foto. Sedan ställde hon lite frågor till honom och allt stämde! Fick en jättelång text i olika stycken där han berättat hur han mår osv.
Han sa bland annat att han var väldigt stel i nacken, något som han kopplar ihop med ett hemskt minne långt tillbaka. Han berättade att han hade suttit fast nedåt, kanske till och med emellan frambenen och när han försökte ta sig loss fick han en stark kramp och spänning i bog och nacke.
Kiropraktorn hittade en låsning i nacken, massören tog bort stelheten och så även låsningen i bogen. Där var jag övertygad.
Kan även tillägga att detta var på distans så hon har inte fått se honom IRL. Dessutom kontaktade hon oss på telefon först efteråt när hon skrivit ned allting, så därför kan ju inte heller vi ha påverkat henne.

Jag var svårövertygad men nu tror jag absolut på det, i alla fall denna otroligt seriösa människa!

*KL*

Jag är förundrad över hur hästar som uppenbarligen har ett så djupt intellekt och stora insikter om sin omvärld, kan bli rädda för en plastpåse eller en brevlåda. ;)De borde ju förstå att det inte är något farligt.

Dessutom är NH överflödigt. Varför ska vi lära oss kommunicera på hästens sätt, när den talar människospråk?:)

*KL*

Jag är förundrad över hur hästar som uppenbarligen har ett så djupt intellekt och stora insikter om sin omvärld, kan bli rädda för en plastpåse eller en brevlåda. ;)De borde ju förstå att det inte är något farligt.

Dessutom är NH överflödigt. Varför ska vi lära oss kommunicera på hästens sätt, när den talar människospråk?:)

Vem har sagt att den talar i människospråk?

Skickar dom inte bilder till medierna? Eftersom det finns ändlösa vittnessmål om hästar som berättar om sina sjukdomar, barndomsminnen, händelser som hänt andra hästar och andra traumatiska upplevelser så måste man dra slutsatsen att dom har något slag människorspråk. Jag förstår inte varför inte vetrinärer och hästkliniker anställer "seriösa medier", snacka om vad det skulle sparas på resurser när hästen helt enkelt berättar vad som är fel.

Eftersom kommunikatören förstår vad hästen säger, måste de ha ett gemensamt språk, eller iallafall en gemensam referensram. Om en kines säger ordet för sten till mig, så förstår inte jag vad han säger, även om jag vet vad en sten är. Om han däremot pekar på stenen och säger ordet samtidigt, så kan jag förstå vad han menar, eftersom jag känner till konceptet "sten". Vi har samma referensram, även om vi inte talar samma språk.

Om en häst är rädd för en sten och skickar en bild av detta, så borde den sända en bild av ett monster, eftersom det är så den uppenbarligen uppfattar stenen. Kommunikatören skulle alltså inte uppfatta att det är just en sten, som hästen är rädd för. Därmed menar jag att människan och hästen antingen måste ha samma språk (dvs samma sätt att uttrycka sig på) eller åtminstone samma referensram (dvs att hästen förstår konceptet "sten").

Det här blev kanske lite invecklat, hoppas att det inte blev för komplicerat.

Jag har testat en (G.R. från hmm... Öland?) och menar att det mesta var ren bullshit. Fast hon kunde läsa av hästägarna rätt duktigt och det kändes snarare som om det var DOM hon tolkade. Mig fick hon aldrig "kontakt" med och hon menade att jag "förstörde" hennes kontakt med hästen.

Ang stenen-teorin tror jag (om det är någon som kan på riktigt) att det skickas en bild av den sten (bilden ser likadan ut även om den kommer från en kinahäst) och tillsammans med sten-bilden förmedlas en känsla av rädsla eller skräck.

:idea:

:laugh::D:laugh:, mmm, tror jag vet vem du menar. Men det finns två i det området som sysslar med detta, den ena är mer i farten än den andra. Båda är båg skulle jag vilja hävda utan att själv använt mig av någon sådan här "hjälp". Finns det någon verklig? Vet ej :confused:.

Ställer mig ändå frågan, varför använder man sig av detta?
Har aldrig haft behovet av detta själv i alla dessa år. Kunskap man skaffar sig genom åren kommer man långt på och sedan "Horsemanship". Vissa utvecklar en känsla för detta andra inte och då kan man ju vända sig till någon som har en gedigen känsla och erfarenhet för hästar - förmodligen gratis dessutom!
Är hästen "knackig" går jag till veterinären är den i en "mental obalans", jaja - förstår om man blir frestad att ta till dessa metoder men man brukar kunna lösa knutarna med sitt egna klurande, miljöträning och hårda arbete :angel:
eller?

Eftersom kommunikatören förstår vad hästen säger, måste de ha ett gemensamt språk, eller iallafall en gemensam referensram. Om en kines säger ordet för sten till mig, så förstår inte jag vad han säger, även om jag vet vad en sten är. Om han däremot pekar på stenen och säger ordet samtidigt, så kan jag förstå vad han menar, eftersom jag känner till konceptet "sten". Vi har samma referensram, även om vi inte talar samma språk.

Om en häst är rädd för en sten och skickar en bild av detta, så borde den sända en bild av ett monster, eftersom det är så den uppenbarligen uppfattar stenen. Kommunikatören skulle alltså inte uppfatta att det är just en sten, som hästen är rädd för. Därmed menar jag att människan och hästen antingen måste ha samma språk (dvs samma sätt att uttrycka sig på) eller åtminstone samma referensram (dvs att hästen förstår konceptet "sten").

Det här blev kanske lite invecklat, hoppas att det inte blev för komplicerat.

Fast en häst vet inte vad ett monster är (eller hur det ser ut), så de kan inte skicka ett bild av ett monster. Om en häst är rädd för en sten, så skulle den snarare skicka en bild av en suddig grå sak, som kan tydas både som en sten och t ex en varg eller annat rovdjur. Tillsammans med en känsla av rädsla eller obehag.

Det är lite här man "tänker fel" som människa - och börjar sätta namn på saker som egentligen inte behöver sättas namn på (i umgänget med hästar).

Oavsett om hästar skickar bilder eller inte, så skickar de helt klart ut känslor (precis som människor). Det känns "i luften" när någon är rädd, arg, glad, ledsen, stressad osv. Hästar är dock mycket bättre på att "läsa" eller känna detta än människor. Oavsett hur någon beter sig så känner hästarna direkt om den personen är rädd eller osäker (eller stressad eller arg) och en del hästar "utnyttjar" det, andra inte.

Hur väl människor känner detta varierar från person till person, beroende på hur "känslig" för omgivningen man är. En del människor är så inne i sig själva och sina tankar att de är helt oberörda, medan andra är mycket öppna och känsliga (vilket kan vara bra i umgänget med djur, men inte alltid i umgänget med andra människor).

Egentligen är kanske inte steget så långt från att "skicka" känslor till att skicka bilder?

Det jag skulle vilja veta är hur ofta mediumet har rätt och hur ofta h*n har fel, d v s blir det alltid rätt eller var detta en slump. Blir det alltid rätt är det förstås mycker mer intressant än om det oftast blir fel.

hej, jag har läst mycket om emelie cajsdotter och även hennes bok alla kungens hästar. jag känner igen mig i henne. men jag komunicerar med mina hästar genom känslor. jag kan även känna om mina hästar varit med om något. en häst jag köpte misshandlad tex, han visar mig mycket från sitt förflutna. en gång var vi ute och red, jag hade med mig ett spö, och när jag skulle förtydliga min skänkel kände jag en stark smärta vid min höft, och min häst stod stilla och började skaka. då kastade jag mitt spö och hoppade av för att kolla till honom, men precis när jag var av och han såg spöt på sidan av vägen, slutade min smärta och hans skakningar. en annan gång stod jag i hagen med honom och skulle klappa honom i ansiktet(hade precis fått honom) så fick jag en snabb bild i mitt huvud, hans panna och helt plötsligt en borste som slog mot hans panna, med träsidan mot han. det var därför han var så rädd om sitt huvud.... jag tror starkt på hästpratare! men det är en gåva som tyvärr missbrukas, då det är många som låtsas... det är synd! men jag kommer nog att så småningom att hjälpa folk med sina hästar, men jag måste bli bättre på att förstå hästarna. vill inte komma dit och vara osäker... nåhon annan som haft någon liknande upplevelse som jag??

Häst "pratare" medier medium eller vad man nu vill kalla det är humbug, skitsnack och folk som hittat ett sätt att tjäna pengar på om möjligt ännu dummare människor.:grin:
En del av dessa "läser" av hästens kropps språk och får reda på en del (eller mycket) av hästens liv, kallar sig för pratare och får 500spänn (ofta mera) för att ljuga ihop nått som ägaren vill höra.:bow:

Fint folk som det finns många som vill total förbjuda hoppas det blir så någon vacker dag. :cool:

Jag skulle kunna bli en fantastisk hästpratare. För det första så läser jag människor bra och det är vad det handlar om, för det andra så läser jag hästar bra och det är nummer 2 på listan. Dock har jag inte tid med sådant trams men om jag blir pank någon dag så kommer att marknadsföra mig som seriös hästpratare (verkar korkat och säga att man är oseriös). Misströsta inte, räddning är på väg. Att helt enkelt lära sig hur hästar fungerar tar ju alldeles för lång tid, eller hur?

Ställer mig ändå frågan, varför använder man sig av detta?

För att man är nyfiken!

Jag är en skeptiker men resonerar som så att har jag inte provat kan jag inte dissa!

Jag har också besökt en "spåtant" vilket var mer fascinerande och lite skrämmande. I princip allt stämde :eek:.

Jag skulle kunna bli en fantastisk hästpratare. För det första så läser jag människor bra och det är vad det handlar om, för det andra så läser jag hästar bra och det är nummer 2 på listan. Dock har jag inte tid med sådant trams men om jag blir pank någon dag så kommer att marknadsföra mig som seriös hästpratare (verkar korkat och säga att man är oseriös). Misströsta inte, räddning är på väg. Att helt enkelt lära sig hur hästar fungerar tar ju alldeles för lång tid, eller hur?

Men hur ska man få reda på ex att en häst har varit med om en specill handling av att bara läsa de utan att förmedla sej med de?
Jag har också väldigt lätt för att känna hästen och läsa de och förmedla känslor. Även ta i mot känslor från hästen.
Men jag får inte fram något prat (fått de förr men stängt av mej) Vet att om jag bara börjar jobba med samma bok så kommer det tillbaka men man kan inte bara tro att man kan käna pengar genom att lära sej läsa hästen då är det nog mer som NH folk. Du får komma på några fjantiga lekar som hästen då ska förstå. Alla hästar blir bättre vare sej amn gör NH eller vad som helst. Men folk går på allt möjligt...
Många hästar tycker NH är tjatigt..
Men det är samma som att tragla samma sak i padocken hundra gånger när man rider.

Häst "pratare" medier medium eller vad man nu vill kalla det är humbug, skitsnack och folk som hittat ett sätt att tjäna pengar på om möjligt ännu dummare människor.:grin:
En del av dessa "läser" av hästens kropps språk och får reda på en del (eller mycket) av hästens liv, kallar sig för pratare och får 500spänn (ofta mera) för att ljuga ihop nått som ägaren vill höra.:bow:

Fint folk som det finns många som vill total förbjuda hoppas det blir så någon vacker dag. :cool:

Men om nu djurtolkar bara vill lura folk på pengar.. varfør går flera av dom treåriga utbildningar som kostar en massa pengar och tid?

Tycker du ska gå på din egen magkänsla, känns det rätt för dig så gör det och bry dig inte om så mycket vad andra tycker, det finns alltid folk som tycker olika och som tycker man är knasig för än det ena och än det andra.

Jag vet att man kan kommunicera med både djur och andar, för mig är det inget konstigt (..längre ;) ).

Men om nu djurtolkar bara vill lura folk på pengar.. varfør går flera av dom treåriga utbildningar som kostar en massa pengar och tid?

För att det finns smarta folk som lurar andra på pengar i tron om att de lär sig något skit snack och i vissa fall leder det till djurplågeri. Fruktansvärt att folk går på det tycker jag :cry::mad:.

Måste vara mycket bra på å luras i så fall.. hade jag påbørjat en utbildning som visade sig inte vara seriøs hade jag hoppat av.
Tvivlar på att det finns så dumt folk som bor långt hemifrån och betalar en massa pengar i 3 år om de inte ær helt sækra på att de lær sig något vettigt.
Vill bara tillægga att seriøsa djurtolkar inte på något vis gør en veterinærs jobb.. en tolk kan inte behandla sjukdomar och skador.
Jag har aldrig hørt om någon djurtolk som sagt åt ægare att inte kontakta veterinær ifall djuret ær sjuk eller har ont..

Senast ändrad av en moderator:

Om det är samma häst, dvs haflingern, som var sjuk för ett tag sedan tycker jag i all välmening att du ska boka tid på klinik och åka iväg och få den undersökt!

Håller med dig. I min värld är det fullt möjlig att "prata med djur" och det kan vara bra som komplement till veterinär men jag skulle pållarna blir sjuka skulle jag inte en sekund tveka på att ta ut veterinär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 928
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar