Sv: Hästpratare? Äkta?
Förlåt, men det där med guldfiskminne stämmer faktiskt inte. Man har i försök visat att guldfiskar har ungefär samma förmåga som råttor att hitta i labyrinter, etc. Och tänker man efter, skulle fiskar som lever i komplexa miljöer inte överleva många dagar om de hade 7 sekunders minne. Och vad gäller hästen - är ju den ett utpräglat bytesdjur. Evolutionen har gynnat de individer (och gener!) som varit mycket uppmärksamma och försiktiga.
Ha, haJo, det kan man verkligen tro. Ibland får jag känsla att det finns en hjärna som en guldfisk, d v s 7 sekunders minne. Det är därför man kan ha en guldfisk i en rund glasskål. Den simmar ett varv och tänker Här har jag aldrig varit förut - ett varv till - här har jag aldrig varit förut - ett varv till...överfört till häst blir det Där är den farliga stenen, lukta på den - nästa dag - där är den faliga stenen, lukta på den - nästa dag...
Förlåt, men det där med guldfiskminne stämmer faktiskt inte. Man har i försök visat att guldfiskar har ungefär samma förmåga som råttor att hitta i labyrinter, etc. Och tänker man efter, skulle fiskar som lever i komplexa miljöer inte överleva många dagar om de hade 7 sekunders minne. Och vad gäller hästen - är ju den ett utpräglat bytesdjur. Evolutionen har gynnat de individer (och gener!) som varit mycket uppmärksamma och försiktiga.