Ridinglady
Trådstartare
Skrev och läste lite i en annan tråd och blev nyfiken på parellis olika horsenalities. Har nog läst ngn artikel om detta men aldrig fördjupat mig ... Nu läste jag en del och tog fram ett schema för att pricka in mina vuxna hästar. Kom snabbt fram till att en är LBI och en LBE. Det som överraskade mig mest var dock att jag faktiskt behandlar dem olika och i stort sätt på det vis som parelli säger. Fick en del nya tips oxå! Den som är LBI har jag t ex tränat mycket med godisbelöningar och som unghäst genom att 'lura' att t ex fatta galopp genom att styra mot ett litet hinder och hoppa -utan hinder blev det nämligen tvärnit och protestbocknig! Medan den som är LBE måste ha omväxling och nya uppgifter hela tiden för att inte hitta på bus! Hon är extremt lättlärd och älskar att lära sig trick av olika slag, Jag håller dock inte alls på med några av parellis 'lekar' och är inte alls inne på NH. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mycket som handlar om hästträning är sådant som man kan lista ut om man är lite påhittig men också att man kan få inspiration från olika inriktningar! Någon som har liknande erfarenheter?