Hästpersonligheter

Ridinglady

Trådstartare
Skrev och läste lite i en annan tråd och blev nyfiken på parellis olika horsenalities. Har nog läst ngn artikel om detta men aldrig fördjupat mig ... Nu läste jag en del och tog fram ett schema för att pricka in mina vuxna hästar. Kom snabbt fram till att en är LBI och en LBE. Det som överraskade mig mest var dock att jag faktiskt behandlar dem olika och i stort sätt på det vis som parelli säger. Fick en del nya tips oxå! Den som är LBI har jag t ex tränat mycket med godisbelöningar och som unghäst genom att 'lura' att t ex fatta galopp genom att styra mot ett litet hinder och hoppa -utan hinder blev det nämligen tvärnit och protestbocknig! Medan den som är LBE måste ha omväxling och nya uppgifter hela tiden för att inte hitta på bus! Hon är extremt lättlärd och älskar att lära sig trick av olika slag, Jag håller dock inte alls på med några av parellis 'lekar' och är inte alls inne på NH. Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att mycket som handlar om hästträning är sådant som man kan lista ut om man är lite påhittig men också att man kan få inspiration från olika inriktningar! Någon som har liknande erfarenheter?

Jo, man känner ofta igen sin häst och dess fördelar och nackdelar när man prickar in dess horsenality. Det är lite kul och som du säger kan man få lite tips om vilka strategier som funkar på olika hästar om man inte redan upptäckt det.
Viktigt att inte snöa in på att en häst skulle kunna ha bara en horsenality, många hästar har/använder flera horsenalitys beroende på situation, och då är utmaningen att känna igen det och möta med rätt strategi.
Har en kompis med ett ungt sto som kan vara sjukt LBE och då kräver hon att man har hög energi och håller henne sysselsatt i hjärnan, då kan hon plötsligt slå om och snarare bli LBI, mjuk och fin, lugn och arbetsvillig. Om man då fortsätter stöka runt med henne så tappar hon snart fokus igen.
Väldigt kul och intressant :)

Det jag tycker är spännande är att just hitta balansen mellan att anpassa och vara uppfinningsrik och samtidigt sätta tydliga gränser. Att försöka lista ut vad som fungerar bäst f varje häst, men inte acceptera att den t ex bits eller sparkar! Jag tror man måste jobba med både. Lite som en bra lärare: sträng OCH snäll! Sätta tydliga gränser OCH ge individen utrymme! Det är med hosenality ger intressant input!

Och jag tycker man ska vara väldigt skeptisk till att flytta in sina hästar i specifika fack enligt ngn "skola" eller namn som Parelli eller Hempling osv osv . ... I min erf av att bevittna många hästägare oavsett om de inte ens gått så långt, gör man både sig själv och djuret en otjänst .

Om man blir 'troende' och därmed okritiskt anammande är man fel på det, som jag ser det. Men att vara öppen för andras tankar och idéer och har ett kritiskt förhållningssätt, tycker jag i regel är spännande och berikande. När jag känner igen min häst som LBE så betyder det ju inte att jag köper hela konceptet eller sätter en etikett på henne. Men det ger mig lite användbara idéer att testa - att anamma eller förkasta!

Om man blir 'troende' och därmed okritiskt anammande är man fel på det, som jag ser det. Men att vara öppen för andras tankar och idéer och har ett kritiskt förhållningssätt, tycker jag i regel är spännande och berikande. När jag känner igen min häst som LBE så betyder det ju inte att jag köper hela konceptet eller sätter en etikett på henne. Men det ger mig lite användbara idéer att testa - att anamma eller förkasta!

Det är nog mest att jag har väldigt svårt för när djur identifieras med ngn bokstavskod ang "personlighet" . Det känns otroligt främmande för mig . Sen när finns det ens någon bokstavskod för djur personlighetsmässigt rent etablerat vetenskapligt ? :(

Jag är jätteskeptisk till 2000-talets eskalerande trend att göra detsamma på människor . Inte sällan rentav nu sista åren självdiagnosticerar människor rentav sig själva enligt bokstavsdiagnoser...

Min största insikt är nog att introverta hästar bara betyder avstängda om man bemöter dem fel. Istadighet som jag tidigare bara tyckt varit korkad hantering framstår nu ännu mer som bara korkad hantering.

Tycker det är väldigt intressant att resonera runt och ger en mer nyanserad bild än "han blir alltid het när..." osv. Jag rör mig dock inte alls i NH-kretsar där jag kan tänka mig att riskerna som mackan nämner lätt uppkommer. Mina fördomar.

Tycker att sånt här kan hjälpa ja, men det är mest för skojsskull. Jag trodde att min var mer av en LBI först men nu nja, mer en LBE. Han tänker nästan och frågesätter för mycket. ;)
Genom att veta att han ifrågesätter mycket så måste jag hela tiden se till att jag inte upprepar samma sak för mycket och jag vet att tex om han blir rädd så kommer han inte sticka långt innan han är tillbaka för att undersöka vad som är läskigt.
Hade en RBE förr och det var en helt annan historia. :)

Nu vet jag inte hur mycket material kring Parellis Horsenality som finns ute publikt, jag som medlem har kanske haft tillgång till mer filmer/förklaringar osv.
I en av dessa berättar Linda om hur de här horsenalitykartorna ser ut på deras egna hästar och så berättar hon mer om varje häst.
Man ska pricka in hur mycket hästen "har" av varje egenskap, ex: bockar den aldrig = prick nära cirkelns mitt, bockar för minsta lilla = prick närmast cirkelns kant. När man har gjort detta har man fått som en liten stjärnkarta på en cirkel. I den kvadrant där hästen har flest prickar längst ut (=mest extrema) brukar man kalla att hästen "är" för det mesta. En häst som bara har extrema prickar i kvadranten för LBI kallar man då för LBI.
En normal, sansad häst har väl normalt sett inga prickar alls långt ut medan "problemhästar" kan ha extrema prickar i många kvadranter.

Linda berättar bla om en av Pats hästar som typ hade/har typ alla extrema prickar i tre kvadranter. Hon pratade mycket om hur komplex träningen blir av en sån häst, eftersom den väldigt lätt växlar mellan dessa tre "personlighetstyper" under ett pass, och det ställer väldigt höga krav på människan. En sådan häst kan verka jättefin i händerna på "rätt" människa medan allt bara blir pannkaka i händerna på någon annan.

Så, det handlade (iaf från början) inte så mycket om att sätta hästar i fack, utan mer att analysera hästens beteenden och lära sig vilka beteenden som ofta är relaterade till varann, vad man därmed kanske kan vänta sig av hästen samt vad för sorts strategier som kan vara lämpliga.
Ffa tycker jag att det är intressant att de lyft faran med de hästar som är introverta, de kan se så lugna ut och ofta kan man pressa dem väldigt långt, det kan ju få folk att tro att det är "ofarliga" och "aldrig skulle göra något", men när en introvert väl fått nog, då går den fan i taket också. Inte säkert att alla vet det, så jag tycker att det är bra att det lyfts mer. Samt att den introverta kan må väldigt dåligt utan att visa det, så har man en introvert häst måste man kanske bli mer uppmärksam än om man har en häst som blir blockhalt bara den hör talas om ojämnt underlag.

Sedan har jag sett att man börjat paketera detta mer och mer som "fack" och att en häst är det ena eller det andra, det tycker jag är synd. De är mer komplexa än så.

Liknande trådar

Hästhantering Förra hösten läste jag Hempflings bok Hästens själ och kunde inte annat än beundra honom... liksom jag beundrar alla människor som kan...
2
Svar
22
· Visningar
3 735
Senast: Hollister
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: krumeluren
·
Träning Jag satt och läste på hingst tråden och började fundera på ett väldigt om tvistat ämne. Hur leder vi igenntligenvåra hästar? Det här...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 244
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar