Hästpass?

A

aprillan

Har ett ganska stort problem just nu!
Jag och min vännina köpte en häst av en tjej i september.
Hon hade inget hästpass, utan bara ett identitetspapper.
Vi har försökt göra ägarbyte,men det går inte pga att förra ägaren inte betalat in sitt ägarbyte. Har sagt till henne ett antal gånger,men det händer inget. Och detta gäller ju även hästpasset. Vi kan ju inte stå som ägare på det heller eftersom vi inte kan regga oss på stc. Har hört att man åtala förra ägaren. Stämmer det? Eller är det uppfödaren som gjort fel som sålt hästen vidare utan hästpass????????

Sv: Hästpass?

Du som utövar hästhandel så mkt borde ju veta hur det funkar - men ok - här kommer det förklarat:

Hästens pass ska ALLTID förlja med hästen , men - som med allt annat slarvas det..
Ring fd ägaren igen och be om att hon ska skicka efter ägarbyte , det är ju ändå den nya ägaren som betalar det så det kan inte spela nån roll hurvida hon betalat sina fakturor lr ej..
Sen när du/ni är ägare kan man skaffa ett nytt pass för ca 1800 kr.

Har ett ganska stort problem just nu!
Jag och min vännina köpte en häst av en tjej i september.
Hon hade inget hästpass, utan bara ett identitetspapper.
Vi har försökt göra ägarbyte,men det går inte pga att förra ägaren inte betalat in sitt ägarbyte. Har sagt till henne ett antal gånger,men det händer inget. Och detta gäller ju även hästpasset. Vi kan ju inte stå som ägare på det heller eftersom vi inte kan regga oss på stc. Har hört att man åtala förra ägaren. Stämmer det? Eller är det uppfödaren som gjort fel som sålt hästen vidare utan hästpass????????

Hej.
Kan du inte inte ringa stc och få hemskickat ägarbytespapper till dej och sedan köra hem till förra ägaren och be denna skriva på, sen kan du väl skicka in dom själv.
Jag fick tyvärr göra så med ett shettissto jag köpte och för att allt skulle bli bra så valde jag tom att betala ägarbytet, så jag skickade in hennes förra ägarbyte samt ägarbytet mellan oss två så det blev ju dubbelt upp.

Lycka till

Jag skickade ägarbytespapper till henne och hon skrev på och skickade in det.
Men enligt stc så måste hon ändå betala in skulderna för att vi ska få regga oss på hästen. Så dom kommer att skicka hem pappret till mej igen =/

Då undrar jag: Är det verkligen säljaren som står som registrerad ägare på hästen idag?

Du skriver ju att säljaren inte betalt sitt ägarbyte? Då borde det ju inte gått igenom när hon skulle gjort sitt ägarbyte.

Ring STC och fråga vem som är hästens registrerade ägare. Om det är någon annan så är det den personen som ska skriva på ägarbytespapperna och inte säljaren.

När vi köpte vår häst så var det inte säljaren som var registrerad ägare utan uppfödaren/travtränaren och således var det han som fick skriva på ägarbytet.

Säkert inte helt ovanligt att man inte brytt sig om att göra ägarbytes-registrering på stc - har sett flera sådana fall. :)

Senast ändrad:

ringa stc är ju ingen idé att göra om det nu inte är en travare det rör sig om...

Vad hände med hästen? Såg i en annons att du söker foderhäst nu.
Fick du passet så fort? Bara på några dagar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 695
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 818
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 531
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna