HÄstpass?

N

Nattalee

hur ligger det till, med hästpass? har kikat på en shetlandsponny som jag är riktigt sugen på, men han saknar pass.
så, jag undrar om, är det superdumt av mig att köpa honom om han saknar pass? Mvh N

Sv: HÄstpass?

*raderat****

Senast ändrad av en moderator:

Den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass. Sedan den 1 mars 2002 har det varit krav på pass för hästar som är födda efter detta datum. För övriga hästar har det krävts hästpass vid ägarbyte, införsel till landet/utförsel ur landet och vid slakt. Från och med årsskiftet blir det alltså obligatoriskt med pass för alla hästar. Passkravet gäller för hästar i hela EU.

Dumt är det inte men räkna in merkostnaden för att ordna eget pass. Chipmärkning, ID-koll, åldersbestämning och så själva kostnaden till förbundet som passet ska stå i. Kanske ponnyn har ett lägre pris pga att den saknar pass. Om du ska göra en vetbesiktning så kan du passa på att få de andra sakerna gjorda samtidigt så behöver du inte ta ut vet en gång till. Det under förutsättning att ponnyn går igenom besiktningen.

enligt min veterinär så har sverige dispans fram till 2009 att ordna med pass.

det kan ju vara så att hästen redan har godkänd stamtavla men att inte den är inskickad för att byta till pass. inte så väldigt ovanligt, och då blir det inte heller särskillt dyrt.

Men man slipper väl inte undan chipmärkning och ID-koll iaf? Hade full stamtavla ett antal led tillbaka på min travare. Slapp chippa eftersom den är frysmärkt men ID-koll var ändå tvunget att göras.

ID-koll eller som det heter konturdiagram finns ju i identitets beviset som fanns innan hästarna fick pass.

min shettis har pass från sveriges shetlands sällskap och där finns en signalaments beskrivning pricis som i halvblodens gamla identitetsbevis. vi har inte någon chippad häst här, men har funderat på att göra det av andra anledningar. när halvbloden fick sina pass så skickade vi bara in boken och fick tillbaks ett pass. kommer inte ihåg exakt summa men det kostade väl några hundralappar.

när vi registrerade/skaffade pass till en av korsningsponnyna (helt utan härstammning) togs ett dna test från taglet, kostade runt 500 kr, veterinären fyllde i en signalamentsbeskrivning. det va allt som behövdes. kostade allt som allt ca. 1000 kr.

Det är väl inget krav att chippa eller har jag missat något? dock gör jag det med alla hästar som jag ordnar pass på

Hästar ska ha pass, egentligen redan 060101, men som några nämnt så har Sverige fått dispans.

Det är inte varesig superdumt eller dumt att köpa en häst utan pass, man ansöker bara ett i samband med ägarbytet. Däremot blir det en extra kostand som du får tänka på.

Vissa rasföreningar har satt krav på chippning, men annars är det bara tävlingsponnyer som behöver chip vad jag vet.

Läs gärna om de stulna shetlandsponnyerna först. Finns en länk från reportaget om de beslagtagna ponnyerna på förstasidan här på Buke.

Det gäller mao att veta att hästen man köper verkligen ägs av den som påstår det.

När jag skulle skaffa pass till mina shettisar fick jag göra en id-kontroll på dom. De var redan reggade hos shettissällskapet o hade reg.bevis. Jag valde dock att chippa samtidigt som id-kollen gjordes.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV