L

link

Har precis tagit tag i att fixa pass till min shettis. Ringde shetlandssällskapet och de ville ha:
- Registreringsbevis i orginal
- Signalamentsbeskrivning
- Uppgift om ansvarig ägare

Men jag har inget registreringsbevis, är det något man också ansöker om? Jag har hans språngsedel där det står uppgifter om mor och far osv. Ska jag ha den till något?

Uppgift om ansvarig ägare, det är väl köpekontraktet ?

Tacksam för svar!

MVH

Sv: Hästpass

Jag tror - men jag är inte säker - du kommer att vara tvungen att göra härstammningsbestämmning på honom, dvs du måste göra ett DNA prov på din häst och på hans mamma, senkan du få ett regbevis....eller i ditt fall blir det ett pass direkt

kolla med rasföreningen direkt om vad du ska göra! Då får du korrekt svar direkt!

Senast ändrad:

Min häst (NSV Bruks) var inte registrerad, dock hade jag språngsedel på henne med stam, uppfödare, betäckningsdata osv.
Alltså, om man inte registreringsbevis ska man skicka in språngsedeln i original, det blir något dyrare än om hästen är registrerad, dock inte så mycket.
Har man i sin tur INTE någon språngsedel, det är väl då man måste åldersbestämma hästen för att få ut ett pass om jag inte minns fel.

Men du kan väl också ringa/maila till SSS igen och fråga, för jag är inte säker på att det funkar så med alla raser eller om det bara är nordisar :confused:
Hemsida: www.shetlandsponny.se

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för svaren.
Ska ringa upp dem igen och höra om detta med språngsedel och reg bevis

Sitter i samma sits som dig.
Jag har fått följande svar:
DNA typning från mamman och pappan (kolla med slu om de inte redan har blod från föräldrarna först)sen får du hem lappar som du i din tur ska skicka vidare till stoägaren och hingstägaren(förutsatt att de inte har färska blodprov från dom).Sen får du ta ut vet eller godkänd idmärkare som ska åldersbestämma din häst samt signalimentsbeskrivas. När du sedan har fått allt detta gjort så ska alla papper skickas in till SSS .På såvis reggar du din shettis samtidigt som du får pass.
DNA typningen sker genom strån som tas från respektive häst.Detta får inte göras utav dig själv utan en veterinär.

Senast ändrad:

Apropås det där med hästpass,jag gillar inte att skicka registreringsbeviset i original-tänk om dem slarvar bort det ?
Det är ju faktiskt en värdehandling.....

Något pass på en kopia lär du inte få.Skicka rekomenderat!

Håller oxå på och skaffar pass till min, än så länge, oregistrerade shetlandsponny (2 år).
Eftersom inte uppfödaren skickade in betäckningsrapporten i tid (samma år som ponnyn är född) så måste man göra DNA-typning på ponnyn och ev hans mamma, för att kunna få hästpass.
Pappan bör ju vara DNA eller blodtypad om han är godkänd.
Hör med SLU först om mamman & pappan är typade.

Min shettis' pappa var ju typad, men inte mamman. Så jag fick kontakta mammans ägare, så jag kunde få tagel från henne. Detta kan göras av en ID-kontrollant, så blir det ju lite billigare än veterinär.
Nu har jag skickat in DNA-proven på mor & son för analys till SLU. Fick besked om att det skulle ta ca en månad att få svaren. Så jag väntar fortfarande...
DNA-prov kostar 500 kr plus moms/ häst. Så det blir ju inte billigt direkt. :smirk:

Har en fråga oxå *smyger in i din tråd* :o

Har en shettis som inte har några papper alls, import shettis, vad göra då?

Kram Favina :bump:

Enligt ASRP:Registrering av ponny med okänd härstamning, svenskfödda och importerade, samt ponnyer med utländska sportregistreringar.

Följande handlingar insänds till registrator:

1. Ansökningsblankett – Ansökan för registrering/utfärdande av hästpass i Avelsföreningen Svensk Ridponny.

2. Signalementsbeskrivning utförd av behörig ID-kontrollant. Behörig är av SH godkänd ID-kontrollant kategori 1. Förteckning över dessa finns på www.svehast.se , Svenska Hästavelsförbundet tfn: 0220-454 00. ID-kontroll ska göras på för ändamålet avsedd blankett – baksidan av registreringsansökan eller på ID-kontrollantens egen blankett utfärdad av SH. Endast originalblankett godtas. ID-kontrollant bör inte ID-kontrollera egna ponnyer. Om ponnyn är brännmärkt måste detta ritas in i konturdiagrammet och anges på anvisad rad i signalementsbeskrivningen.

3. Åldersbestämning gjord av veterinär. Detta anges på anvisad plats på blanketten Ansökan för registrering/utfärdande av hästpass i Avelsföreningen Svensk Ridponny eller på ID-kontrollantens egen blankett om signalementsbeskrivning gjorts på denna. Det ska då klart framgå att ålder intygas ENLIGT TÄNDER.

4. Ponnyn måste antingen mikrochipmärkas, vilket rekommenderas, eller DNA-typas.
OBSERVERA att DNA-typade ponnyer med okänd stam måste scannas för mikrochip då många importerade ponnyer är mikrochipmärkta utomlands. Dessa ponnyer har i de flesta fall en identitetshandling utfärdad i ursprungslandet och det är importörens uppgift att tillse att handlingen följer ponnyn.

5. I förekommande fall skickas importhandling i original in. Då kommer ponnyn att anges som import i passet. Importhandlingen arkiveras tillsammans med övriga handlingar rörande ponnyns registrering.

Går det att få reda på mammans ägare genom SSS? Hur gör man om mamman är död? är det kört att få hästpass som shetlandsponny då?

Och en annan fråga: finns det några nackdelar och får man ens registrera sin shetlandsponny som korsning? Jag menar då slipper man ju alla DNA-typningar och härstamningskontroller.

Om mamman är reggad så bör du hitta ägaren genom SSS.
Om mamman inte kan lämna Dna eller har befintligt Dna prov så får du regga din shettis hos ASRP.

Ok, då vet jag! Tack. Tråkigt iofs att regga en renrasig shettis som korsning. Men tyvärr har jag ingen störe lust att lägga flera tusen på att regga shettisen, det är iofs en valack så egentligen spelar det väl inte så stor roll heller.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 360
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 697
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden