Hästpass??

S

Sia

Ska lösa hästpass på min importerade KWPN-valack snart. Är det någon som vet vilken färg det blir på papprena då? Blir de gröna eller vad blir de annars??

Sv: Hästpass??

Sia skrev:
Ska lösa hästpass på min importerade KWPN-valack snart. Är det någon som vet vilken färg det blir på papprena då? Blir de gröna eller vad blir de annars??

Varför skall du lösa pass?? Har den inte redan det i kwpn??

Är stammen godkänd i KWPN ska papprena bli gröna i Sverige, men du vet kanske att det är nya regler som säger att du inte behöver lösa pass och att hästens originalpapper räcker.

Görel skrev:
men du vet kanske att det är nya regler som säger att du inte behöver lösa pass och att hästens originalpapper räcker.
Har EU hittat på något nytt i denna fråga?
Annars undrar jag varifrån du har fått dessa uppgifter???

Tillägg:
På SHs hemsida finns bland annat följande informatiom på hästpassen:

Hästpass
Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening. SH rekommenderar varje hästägare att införskaffa hästpasset snarast, då det kan bli lång väntetid vid slutet av år 2005. Det är varje hästägares ansvar att ombesörja detta!

JAG kan då inte på något sätt utläsa av detta att man skulle slippa skaffa pass till sina hästar, oavsett var de kommer ifrån.
Redan befintliga pass på importhästar är naturligtvis giltiga även i Sverige, men saknar hästen pass så SKA den ha ett.

Senast ändrad:

Jag har läst det i Ridsport, något av de senaste numrena. Men jag kanske blandar ihop det med att man inte måste byta det utländksa passet mot ett svenskt.

Jag håller en knapp på ameo här.
Om hästen "bara" har registreringshandlingar, måste de skaffa ett pass.
Eftersom de gamla "böckerna" inte gäller längre på våra pållar, så ser jag inte varför en import skall kunna ha sina gamla registreringshandlingar.

Själv tyckte jag iof det var onödigt att byta in "boken" mot ett pass.
Det gamla stoet skall ju inte ut någonstans!
Men det är väl för att alla medikamenter skall in i passen? Fast de stod ju i boken, och kom inte med i det nya passet??
Att de ville ha in de gamla registreringsbevisen och ersätta med någon bokform, kan jag förstå.
Men vitsen försvann ju egentligen, när de gamla uppgifterna om vaccinationer och liknande, inte fördes in i passet...
För var inte just det ett av EU kraven?

(Och för att pipa lite till, så har jag inte fått rätt uppgifter tillbaka, på något jag skickat in!
Antingen är det födelsedatum som inte stämmer, eller adressuppgifter, mm. Jag har kopierat allt jag skickat in, så det beror inte på att de har fått fel uppgifter! Suck. Så jag har två hästar, som fortfarande är födda på fel dag!
En oregistrerad, för jag har inte fått tummen ur för att få ut en ny ID kontrollant. Den förra dög inte, fast jag har inte fått veta, vad det var som inte "var bra nog". Och det var en mkt erfaren ID kontrollant jag hade första gången! Och jag har fortfarande inte funnit fler virvlar eller tecken på den skimmeln, än vad som redan står i det första protokollet... Det sistnämnda har väl inte med tråden att göra, egentligen. Det är ju en annan historia! )

Uff, så trött man blir!

*lite småluddig så här på kvällskvisten!*

mvh

hoppsann skrev:
Jag håller en knapp på ameo här.
Om hästen "bara" har registreringshandlingar, måste de skaffa ett pass.
Eftersom de gamla "böckerna" inte gäller längre på våra pållar, så ser jag inte varför en import skall kunna ha sina gamla registreringshandlingar.

Själv tyckte jag iof det var onödigt att byta in "boken" mot ett pass.
Det gamla stoet skall ju inte ut någonstans!
Men det är väl för att alla medikamenter skall in i passen? Fast de stod ju i boken, och kom inte med i det nya passet??
Att de ville ha in de gamla registreringsbevisen och ersätta med någon bokform, kan jag förstå.
Men vitsen försvann ju egentligen, när de gamla uppgifterna om vaccinationer och liknande, inte fördes in i passet...
För var inte just det ett av EU kraven?

(Och för att pipa lite till, så har jag inte fått rätt uppgifter tillbaka, på något jag skickat in!
Antingen är det födelsedatum som inte stämmer, eller adressuppgifter, mm. Jag har kopierat allt jag skickat in, så det beror inte på att de har fått fel uppgifter! Suck. Så jag har två hästar, som fortfarande är födda på fel dag!
En oregistrerad, för jag har inte fått tummen ur för att få ut en ny ID kontrollant. Den förra dög inte, fast jag har inte fått veta, vad det var som inte "var bra nog". Och det var en mkt erfaren ID kontrollant jag hade första gången! Och jag har fortfarande inte funnit fler virvlar eller tecken på den skimmeln, än vad som redan står i det första protokollet... Det sistnämnda har väl inte med tråden att göra, egentligen. Det är ju en annan historia! )

Uff, så trött man blir!

*lite småluddig så här på kvällskvisten!*

mvh

Hästpass har man mer i utlandet än här! Idag behöver man INTE registrera sin importerade häst i ASVH om den tillhör ett förbund som är godkänt och hästen har fulla papper.

Dvs min nyimporterade Tysk med godkänd stam OCH pferdepass (registreringspapper) behöver INTE nytt pass i Sverige och behöver INTE registreras i ASVH för att tex lösa licens!

Dessa regler trädde i kraft den 1November förra året!

Då hade jag blandat ihop!

Håller med om att det är onödigt att alla hästar måste ha pass. Vet en som är född 1972 och som kommer att vara kvar hos sin ägare till han dör. Vad ska han med ett pass till? (Sen är jag irriterad över att veterinärerna ändå inte skriver in alla behandlingar i passet. Min egen har blivit behandlad på klinik tre gånger de senaste månaderna, men inget har skrivits in i passet. När jag passade på att vaccinera henne under ett klinikbesök fick jag nästan tvinga veterinären att skriva in det i passet.)

Så då behövs alltså inte registrering och svenskt pass om tävlingslicens ska lösas då?? Eller??

Sia skrev:
Så då behövs alltså inte registrering och svenskt pass om tävlingslicens ska lösas då?? Eller??

För tävlingslicens krävs inget pass utan endast registreringsnummret från det avelsförbund som hästen är reggad i.

nytt från 1 nov 2004

Han har både holländskt pass och en lös stamtavla från holländska förbundet. Passet har dock inte ifyllda teckenhandlingar, behövs det för att det ska gälla?? :confused:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London