Sv: Hästpass

Nej, inte än, men from den sista december 2005 måste ALLA hästar ha hästpass för att få behandlas avlivas av veterinär. Se ridsportförbundets hemsida för mer info.

Bella_Bus skrev:
Nej, inte än, men from den sista december 2005 måste ALLA hästar ha hästpass för att få behandlas avlivas av veterinär. Se ridsportförbundets hemsida för mer info.

Det är väl så att det redan nu är lag på att hästar som byter ägare måste ha pass?

Immer

Från och med 1 mars 2002 har det gällt...men det är en övergångsperiod tom utgången av 2005. En övergångsperiod måste vara eftersom det är enomrt jobb med att fixa pass till alla sveriges hästar...så har du inget pass så är det bäst du rappar på eftersom du kan få vänta enormt länge på att få ett eftersom många är otroligt sena med att fixa ett...och hux flux ska alla ha samtidigt bara för dom inte vart ute i tid.

Veterinärerna begår väl tjänstefel om dom vägrar behandla en häst pass eller inget pass.....
Många kommer att skita i att skaffa pass och egentligen så borde man göra det bara för att protestera. Varför ska man lösa pass på gamla hästar som kan vara behandlade med allt möjligt tidigare? Det är ju helt sjukt. Jag är helt med på att alla nyregistrerade hästar ska ha pass men att alla andra måste ha pass också det är nog den mest korkade lag som hittats på och allt har vi att tacka EU för :bow:

Jag hörde att hästar från en viss ålder klarade sig.
Mitt sto skulle klara sig somär en 1988. Hon är givetvis registrerat mm Fast hat inget pass.

Samtliga hästar skall ha pass, oavsett ålder, vid utgången av detta år. Veterinärer kommer bli anmälningspliktiga när/om de behandlar passlösa hästar samt kommer endast att få behandla dem av djurskyddskäl. Vi ska nog vara tacksamma att de inte gör som för bönderna, skjuter djuren om ägarna vägrar anpassa sig efter reglerna! :eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En veterinär har tilldelats en erinran efter att ha ändrat vaccinationsdatum i ett hästpass, utan att ha utfört vaccinationen själv.
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu inför Livsmedlesverket i Danmark digitala hästpass. Alltså behövs från och med nu inget fysiskt pass för att resa inom landet med hästen.
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar