malumbub

Trådstartare
Ok, nu kanske den här har hamnat fel, men hjälp mig:

Är det nån som hört nåt om ändrat datum för när alla hästar måste ha hästpass?
För vad jag kan hitta är det fortfarande 1 januari 2005 som gäller!!!

Snälla, om ni VET (alltså verkligen VET, int tror) annat datum - SKRIV eller PM:A, tack!!!

...Malumbub...

Sv: Hästpass

Oj, då!
Bara för det hittade jag på Sv Ridsportförbundets sida "före utgången av 2005"...:angel:

men men... :D

jag har hört att innnan år 2006 ska alla hästar ha.

får väl ta å fixa d snart då ...... *blä* blir ju dyrt ju*!

Nu är det ju så att denna pass-lag har ju varit aktuell ända från år 1:a mars 2002...så i redan 2 år har det varit lag...MEN före 2005 års utgång ska alla ha detta pass..kallas för: Övergångsperiod. Jag förstår inte varför det hux flux blir rena pass-paniken när lagen har funnits så länge. Har man inget pass när hästen slaktas kan ägaren få vitesföreläggande. ALL information finns på statens jordbruksverks sida...

Konstigt nog så har inte informationen nåt ut till alla hästägare trots alla dessa år. En del blir så här :confused: när man frågar om de skaffat hästpass. Va vad är det?

Dåligt av jordbruksverket! Och de har inte ens själva någon vidare koll när jag för ett par veckor sen ringde för att få svar på några frågor fick mest öh eller eh till svar.

Tack - det var intressant läsning! Hade faktiskt inte ens kunnat GISSA att meningen med hästpass är att se till att hästar som tagit vissa mediciner inte blir mat :confused: !

Säger det samma...har haft ute en id-kontrollant för ca 2 månader sen men ännu inte fått passet... vet inte vad det beror på . om registratorn i min rasförening är mkt upptagen eller om id.kontrollanten sölade på att skicka in papprena... har iallfall pratat med registratorn och hon hade papprena hos sej och de var "snart påväg tillbaka"...vad det nu kan betyda... det har gått 2-3 v sen hon sa det oxå...

Vad händer om hästen dör innan jag hinner få passet, kan jag få vitesföreläggande då med??

Troligen inte...du finns ju redan reggad trots du inte har passet i din hand. Det är ju inte ogiltigt bara för att det inte ligger hemma hos dig. Uppgifter finns ju på ev stambokskontoret.

JAg måste säga att jag förstår inte alls hur det ska fungera. Vi har tex en gammal ponny som är 21 år vi har haft honom sedan han var 14 och vad som har varit innan det har vi inte en aning om. Och om jag skaffar pass till honom så står det ju inte i passet vilka mediciner han har fått innan passet skrevs ut.

Har två andra hästar som har fått pass och det står ju inget i deras pass om mediciner innan passet skrevs ut.

Det verkar ju rätt fånigt det borde ju räcka att föl får pass där man från början kan skriva in vad dom får för läkemedel.

Om det är någon som kan förklara detta för mig så vore jag tacksam.
:confused: :confused: :confused: :confused:

de påstår att det har med "matkonsumtion" att göra...jag tror nog mer det beror på att de vill ha koll på hur stor hästnäringen är, för att de tror att det är någon slags ny guldko att "mjölka ur" så att säga.

* lånar knapp*

Min häst var på klinik i onsdags, och när jag bokade tiden frågade jag om hon skulle ha med sig passet, men det var de totalt ointresserade av. Hon är behandlad med tuppkam och får butta, och det borde väl räknas som läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet :smirk:

Det har fler orsaker än bara mat...

*att man vid slakten ska kunna veta vilka läkemedel hästen har behandlats med för eventuell livsmedelsproduktion. Man ska också kunna se hästens ursprungsland.

* att hästens identitet måste fastställas på ett säkert sätt för att ligga till grund för avelsvärdering och i t ex försäkringsärenden.

*att ägaruppgiften behöver aktualiseras och datoriseras för att kunna se antalet hästar i landet och även fördelat per ras och region.

Det visar ju tydligt att det inte fungerar MEN jag tycker ändå att det är positivt med pass - att alla hästar har en handling även de med okänd härstamning.

jag tycker faktiskt det är ganska fånigt. jag har ett 19årigt travarsto. ska jag behöva fixa hästpass till henne samt chippa henne när hon är frysmärkt??? vet någon om jag verkligen måste göra det innan slutet av 2005???

Reglerna för läkemedelsbehandling gäller inte retroaktivt, dvs bakåt i tiden, utan bara för behandlingar som är gjorda efter att passet utfärdats...

Och alla behandlignar ska skrivas in i passet. Tyvärr är det så att alla inom hästnäringen tycker inte att passet behövs. Och då är man inte så noga med att följa reglerna heller. Jag tycker att iden är utmärkt, och jag tycker oxå att man ska börja att chipsmärka hästar.

För är en häst chippad så har den alltid sin identitet med sig. Papper kan försvinna och så vidare, men med chip vet man alltid vilken häst det är man handskas med.

Vad gäller tid för pass och datum när alla ska ha pass så är det FÖER UTGÅNGEN AV 2005 som gäller, MEN om du ska tävla ex utomlands så måste du ha pass redan nu.

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 167
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: Lingon
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka