Sv: Hästpass

Jag blev väldigt förvånad när de på kliniken sa att passet inte behövdes! Ska på återbesök om ett par veckor och tänker ta med mig passet då och se om de ber att få skriva i det.

Jag skulle vilja veta i vilket sammanhang man behöver chipmärka hästen? Vad är den vanligaste orsaken till detta?

I dagsläget beror det på vilken ras hästan är av ifall den ska chipmärkas eller ej.

Håller med de som tidigare skrivit att alla hästar borde chipmärkas!

lis1e skrev:
jag tycker faktiskt det är ganska fånigt. jag har ett 19årigt travarsto. ska jag behöva fixa hästpass till henne samt chippa henne när hon är frysmärkt??? vet någon om jag verkligen måste göra det innan slutet av 2005???

Jag tror att frysmärkningen räcker som id, åtminstone om man läser på Jordbruksverkets sida, så du slipper nog chippa henne. Men pass måste alla ha innan år 2006.

Sitter i samma situation med min snart 23-åriga travarherre. Skall kontakta STC för att ta reda på vad som gäller, tel. 08-627 21 20.

Om jag förstått saken rätt kostar hästpasset 875 kr för registrerade travare och 1300 kr för oregistrerade. Plus id-kontroll.

Vet inte riktigt vad som gäller för äldre travare som är uttagna ur registret :confused: Är det någon här som vet??????

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 167
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: Lingon
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka