Om du ändå köper. så ska du verkligen kolla upp varför den inte har något pass. Inte helt sällan beror det på att stoägaren inte har betalat hingstägaren och därför inte fått ut registreringspapper till fölet vilket kan innebära att du kan få betala hingstägaren.
Annars det som behövs är att den är chipmärkt och att du får ett godkänt konturdiagram/ID-beskrivning. Vem som är godkänd beror lite på rasen på hästen. Du kan kolla upp det hos den förening som skall utfärda passet.
Vad det kommer att kosta beror också på ras och förening så enklast är att du tar kontakt med den som ska göra passet och registrera hästen. Det kan vara rasförening eller t ex SH om den har stam.
 
Om jag köper en ettåring utan pass vad krävs för att få ett?
Det beror på förutsättningarna...
Finns det betäckningsrapport så den ska registreras med härstamning, eller är det en korsning av nåt slag som bara ska ha ett pass för att den måste?

Om betäckningsrapport finns så ska det göras ID-beskrivning och chipmärkning. De flesta rasföreningarna kräver även DNA-typning mot föräldrarna för att veta att det är rätt häst.
Ska den reggas utan härstamning hos t.ex SH, så är det chip + IDbeskrivning + att det behövs ett åldersintyg av veterinär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 497
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 185
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 632
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu inför Livsmedlesverket i Danmark digitala hästpass. Alltså behövs från och med nu inget fysiskt pass för att resa inom landet med hästen.
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattunge nästa sommar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp