Alltså, passet är inte till för transporter i första hand! Det är inte ett pass i den bemärkelsen som för oss mäniskor.
Ett hästpass handlar om att man ska fylla i medicinbehandlingar, vaccinationer, ägarbyte...främst för att inte hästar som fått viss sorts medicin ska hamna som livsmedel vid slakt. INTE för att man ska transportera dem hit eller dit i Sverige.
Jag undrar om din köpare själv har en aning! Tycker det låter som att h*n vill att DU ska ordna pass till hästen innan h*n köper den...det är nämligen bara den registrerade ägaren till travare som kan ansöka om pass. Och ALLA hästar ska ha pass senast 2005. Efter det tror jag inte man kan lämna in hästar till slakt utan att uppvisa dessa papper, har jag för mig.
Står du reggad som ägare till travaren du ska sälja? Har du några papper på den? Tävlas den eller handlar det om fd travare som ska ridas? Inte för att det spelar nån roll egentligen. Min erfarenhet är att de flesta travare INTE har pass än så länge!
Och pass handlar som sagt INTE om att transportera hästar, vilken ras de än har. Hoppas det ordnar sig!