Hästpass? Knepigt läge...

pinky

Trådstartare
Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC.

I början av januari -06 ringde jag och frågade när passet kunde tänkas dyka upp. Får till svar att inga handlingar finns där, de måste ha kommit bort på posten. (Eller hos STC, det vet man ju inte...:smirk: )

Jag måste då skicka in en kopia på konturdiagrammet och en ny ansökan för att börja om hela processen. MEN, innan jag hann göra det skadades Pinky (11/1 -06) och ingen vet än om frakturen kommer att läka. Det kan alltså bli aktuellt med avlivning...

2 olika distriktsveterinärer har varit ute och tittat på henne, den ena skrev ut Metacam som Pinky åt i ca 2 veckor. Ingen har frågat efter pass att föra in medicineringen i...
Jag har även röntgat henne på klinik, och inte heller där har någon knystat om något pass...

Skulle det vara så att hon inte blir frisk igen är såklart avlivning enda alternativet. Det kommer INTE att ske på slakteri, jag vill göra det hemma. Dessutom är hon medicinerad med både Fenylbutazon och Metacam under de åren jag haft henne, så hon kommer inte att gå till livsmedelsproduktion.

Min fråga/fundering är alltså, hur skulle ni ha resonerat i denna situation?

*Hur har det gått till när ni tagit bort era hästar hemma? Har veterinären (eller annan som gjort jobbet/tagit hand om kroppen) frågat efter pass? Att skaffa ett pass för flera hundra i detta läge, som sedan ingen kommer att vara intresserad av känns verkligen som att slänga pengarna i sjön...:mad:

*SKA veterinärerna fråga efter passet? Eller är det bara intressant vid själva slakten? (Fast någon måste ju skriva in medicineringen i passet...?

*Har hört talas om ett speciellt slaktpass, vem utfärdar det isf? Kan det vara ett alternativ?

OBS!
Jag VET att det är lag på pass för alla hästar.
Jag tänker självklart fortsätta med passanskaffandet om jag vet att jag kommer att ha henne kvar!
Hästen i fråga är en 18-årig travare som jag ägt i 4 år, hon har alltså en rätt lång, odokumenterad historia...

Sv: Hästpass? Knepigt läge...

Om du måste avliva henne tror jag att du kan skippa passet. Svensk Lantbrukstjänst, som avlivar och tar hand om kadavret behöver inte passet, och det är onödigt att lägga pengar på ett pass om hästen inte lever när du får passet från STC. Även om veterinären avlivar så är det Lantbrukstjänst som hämtar kadavret, om du inte har möjlighet att gräva ner henne på egen mark. ( kräver tillstånd från Länsstyrelsen)Ha lite is i magen och vänta och se vad som händer med din häst.

Hoppas allt går bra!

Häls Embla

Tack för ditt svar!

Hon ska röntgas i morgon, så då får vi se vilket håll det verkar leda åt...:crazy:

Så om det gäller avlivning utanför slakteri ska inte passet behövas? Det låter ju bra!

Hejsan:)
Jag har pratat med djurambulansen de är passfria, där behöver man ej något pass de kommer ut o avlivar hästen och sen kör de iväg med kroppen för att brännas upp:crazy:

Lycka till:D

Röntgade idag, och det var ett dystert svar jag fick...:cry: :cry:

Vet tyckte jag skulle strunta i passet iaf.
Ska dock undersöka saken närmare i nästa vecka, med den som eventuellt fraktar bort kroppen efter avlivning.

Ska kroppen till destruktion tror jag inte att det blir några som helst problem, det är ju ifall att att kroppen ska användas som livsmedel som man måste känna till om den behandlats med något.

Jag hade trotjänaravlivning ute och de fraktade bort kroppen till brännning. Så de har stationer de kör till.

STC tycker jag generellt är ganska slarviga, skickade in papper på att hästen var avlivad och nästan två år senare anländer det ett pass från STCs tredje stambok med ett inbetalningskort för passet:mad:
Jag var inte intresserad av att betala 700:- för världens mest hemmasnickrade pass när hästen inte ens var i livet. Ringde och sa det till dem, de blev lite förvånade och jag slapp betala:devil:

Har pratat med slakteriet nu, och jag behöver INTE skaffa pass.

Har inte bokat någon tid än, men beslutet är definitivt taget...:cry:

Sköt om dig och din häst

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Lider med dig!

Jag har inte heller fått mitt häst pass ännu och det var oxå jättelängesen vi skickade in det! kanske borde ringa och hör med dem så att dem har fått det!

:(

Det finns en aspekt till i det hela, det tar TID att skaffa pass och under tiden orsakas din häst onödigt lidande.

Det tar ju några dagar efter att tid är bokad för avlivning också men det tar säkert betydligt längre tid om du ska få fram ett pass också.

Tröstkram, jag vet vad du går igenom.

Tråkigt.
Stackars dig . Starkt gjort att ta det beslutet. Själv hade jag nog dragit ut på det och väntat o hoppats längre men det är jag det.
Du vet att du kan höra av dig om du vill.
Kram Tessa

pinky skrev:
Har pratat med slakteriet nu, och jag behöver INTE skaffa pass.

Har inte bokat någon tid än, men beslutet är definitivt taget...:cry:
Stackars dig, lider verkligen med dig. Sköt om er.

Hej.

Jag kan svara på din fråga. Avlivade själv min travare igår hemma.
Fyllde i en ansökan till mitt försäkringsbolag vid vårt sista besök att hästen skulle bli utdömt + intyg från vetirinären på kliniken. D.sjukhuset fixar kontakten med bolaget helt själv, du fyller bara i dina uppgifter. Får hem sen ett brev från försäkringsbolaget att det är OK att avliva.
Beställde tid så Lantbrukstjänst kom ut & avlivade, han fyllde i ett avlivningsintyg jag fått av mitt försäkringsbolag att hästen nu är död & att dom kan betala ut livpremien.
Ringde STC & anmälde hästen som avliden. frågade då ang passet & fick då beskedet på att passet får jag själv markulera/slänga, dom ville inte ha det.

Skall hästen slaktas så behövs passet.

Min häst ligger hemma.
Under hela processen, har haft hästpass på min häst i över ett år nu så har det inte efterfrågats. Enda gången djursjukhuset tittade i det var när jag begärde att dom stämplade passet att han ej får gå till livsmedel pga han hade fått Plegicil vid helröntgen.

Lyvka till & krama om din häst

Svarar till alla...

Pinky somnade in i torsdags, och det var rätt skönt att det gick så snabbt. Jag var där en timme före och tog avsked innan jag släppte henne i hagen. Hon brallade runt lite fast hon hade så ont, och åt sedan hö. Det var det sista jag såg av henne...

Tack för alla fina svar i tråden, det känns lite lättare.

Många tröst och styrkekramar till dig! :cry:
Pinky har det bra nu och har inte ont längre! :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 489
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 192
Senast: Soapbubble
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 892
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka