Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

G

globestar

Handen på hjärtat, kommer ni att skaffa hästpass till era gamla skogsluffare & sällskapsponnys? Inte jag! Jag tror inte att veterinärer vägrar behandla mina två skogsmullar om de blir sjuka. Jag kommer inte att skicka dem på slakt heller utan kommer att få dem nergrävda när den dagen kommer.

Jag vägrar skaffa pass tills jag får bötesföreläggande...Flera här som resonerar så?

Men när jag skaffar en yngre arvtagare DÅ är det självklart med pass.

Jag tycker att det är löjligt med kravet på hästpass för ALLA. Tycker att det ska införas from ett visst födelseår men att alla äldre ska slippa. Efter ett antal år har sedan alla pass på ett smidigt sätt. Dessutom är det förjävligt att det kostar olika beroende på hästras...det borde skötas centralt utan rasföreningar.

Sv: Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Jag kommer inte heller att skaffa...

Jag har en 20-åring och det känns helt fel att man helt plötsligt måste ha pass.

ja kommer inte skaffa de på min 22 åring som aldrig ska nån annanstans
och den dag han somnar in kommer han att få bli nergrävd.

Svar till er alla:

Jag tycker det är konstigt att man är emot något som faktiskt gynnar hästarna i sin helhet i slutändan! Det ska kosta 400 kr att skaffa pass till en häst man inte ska tävla med och som saknar papper. Det är väl ändå inte något att gnälla om när köper mkt mer saker till hästen och som kostar 10 gånger mer!?

Och varför ta risken? Tänk om veterinären inte vill behandla den då?
Inte heller får man gräva ner sin döda gamla häst hur som helst. Även detta kräver tillstånd!

Skuggfaxe12 skrev:
Svar till er alla:

Jag tycker det är konstigt att man är emot något som faktiskt gynnar hästarna i sin helhet i slutändan! Det ska kosta 400 kr att skaffa pass till en häst man inte ska tävla med och som saknar papper. Det är väl ändå inte något att gnälla om när köper mkt mer saker till hästen och som kostar 10 gånger mer!?

Och varför ta risken? Tänk om veterinären inte vill behandla den då?
Inte heller får man gräva ner sin döda gamla häst hur som helst. Även detta kräver tillstånd!

Jag håller helt med dig.....skulle aldrig i livet tänka en sådan sak då min häst betyder väldigt mycket för mig....men tyvärr tänker visst alla inte så!

Du är väl medveten om att veterinärerna är anmälningspliktiga? Känner du även till bonden som vägrade öronmärka sina kor? Han fick dem skjutna i hagen för ett par år sedan, STORA skriverier i dagspressen! Ska ni låta dem självdö hemma om ni inte blir upptäckta innan? :eek:

Min ena häst är 24 år och om hon inte behöver sluta sina dagar innan årsskiftet så kommer hon att få ett fint, nytt pass oavsett om hon ska slaktas, bli minkfoder eller grävas ner. För hennes skull, eftersom jag älskar och vill hennes bästa, ska jag skaffa pass inför 2006. I mina ögon är hon värd så mycket mer än de 400 jag får betala för passet. :love:

Det enda jag håller med om i din kritik är att det är kass att olika rasföreningar tar olika betalt och att man borde ha disskuterat om vissa ålderskategorier borde ha fått dispans. Det borde vara ett och samma pris för alla, eftersom det är en övergångsgrej, sedan kan föreningarna sätta egna priser efter 2006.
Problemet med att ge te alla hästar över ex 23 dispans är att då tycker en massa hästägare som har 22-åriga hästar att de också borde få det och sedan är sandlådekriget i full gång. Dessutom är beslutet klubbat och det är nu bara att foga sig.
Hur det skulle skötas centralt begiper jag inte eftersom det är rasföreningen som sitter på den mesta informationen och redan har upprättade fungerande (i de flesta fall) register.

Jag skulle aldrig riskera min häst skogsmullar eller ej. Inte för en struntsumma på 400:-
Hur ska du sköta vaccineringar och dyl utan rätta papper och vad händer den dagen du inte får tillstånd för att gräva ner kroppen alternativt måste ta ut veterinär/nödslakt akut?
Nej, 400:- är en piss i missisippi jämfört med vad våra hästar kostar oss per år och definitivt när man väger riskerna kring att inte ha rätt dokumentation.

Sedan tror inte jag att en veterinär skulle neka behandling av ett sjukt djur, men de har som någon annan påpekade anmälningsplikt och det är ju risk för att han/hon vill fortsätta att jobba som veterinär och inte tvingas sluta pga du inte vill betala 400:- och ha rätt papper. De veterinärer jag har anlitat har varit väldigt noga med dokumentation och fakturering. Det är inte längre som när jag började med hästar att veterinären fyllde i mindre gilltliga vacc.intyg och fakturorna kunde betalas när man hade råd.

Apo

Om jag ska vara arlig sa har vi en 29-arig ponny har hemma (sambons forsta b-ponny), som vi inte tanker skaffa pass till.
Jag ar helt saker pa att varan veterinar kommer att hjalpa ponnyn om han skulle bli sjuk, vi extrema olyckor har vi en bult-pistol hemma ifall det skulle vara nagonting med korna, sa den kan aven anvandas pa ponnyn ifall han maste avlivas.

Visst ar han vard pengarna det kostar att skaffa ett pass, men vi ar helt enkelt for lata for att bry oss om det.

Apprapa detta med olika priser for olika raser, sa maste jag faktiskt halla med. Sverige har ett sa galet system...och om man har en korsning sa ar dete lite svart att veta vart man ska ta vagen. Irland har ett Irish Horse Board, som skoter alla registreringar och pappersarbete, forrutom Connemara och Irish Draught. Men om du vill skoter dem de raserna ocksa. :)

Tycker att det ar dags att ha en forening som skoter pass at hastarna, och sedan kan de reggas i den avelsforeningen de tillhor.

Det beror på om jag flyttar närmare en id kontrollant,har en shettis som inte har pass å sist jag skulle åka med en av hästarna till en klinik gick allt på över 4000(resa på över 3000) å det är ungefär vad min shettis är värd så det blir billigare å sälja honom å låta ngn annan fixa pass :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Var har du fått 400 ifrån? Jag har en sällskapsshettis som det kommer att kosta över 4000 att få pass till. Det är löjligt mycket pengar för en ponny som sällan lämnar gården numera. Du kan väl inte jämföra om jag köper 4 nya vintertäcken med att köpa en papperslapp? För det är vad jag kan få för pengarna och då köper jag hellre täckena. De andra hästarna är chippade och har /får pass.

Min vet. sa att hon aldrig i livet kommer att neka en häst vård pga att den inte har pass.

För min 22-åriga skogsmulle kommer det kosta minst 3000:- plus id-kontroll, chipmärkning och åldersintyg. (Då han är oreg.)
Tror att det tillkommer 400:- för passet.
Visst ska jag skaffa pass, självklart, men jag tycker det är väldigt mycket pengar.... :mad:

Jag har varit kontakt med jordbruksverket om min gamla stolla. De sa att jag kan skaffa ett tillstånd att gräva ned min häst den dagen hon dör. Om det blir kontroll ska man alltså kunna visa detta tillstånd och på så sätt skulle jag inte behöva skaffa ett hästpass.

400.- stämmer inte, det beror på vilken rasförening den tillhör bla.

Jag har en gammelpålla på 23 år och planerna var att skaffa pass till henne. Men så blev hon dålig i vinter & vi funderade på avlivining.
Är dock pigg nu igen, men avvaktar med pass.
Om vi skaffar så kanske vi inte ens har kvar henne då passet kommer, (tar ju oftast sådann tid) och det skulle kännas lite jobbigt. :(

fillidutt skrev:
För min 22-åriga skogsmulle kommer det kosta minst 3000:- plus id-kontroll, chipmärkning och åldersintyg. (Då han är oreg.)
Tror att det tillkommer 400:- för passet.
Visst ska jag skaffa pass, självklart, men jag tycker det är väldigt mycket pengar.... :mad:

Jag har en oreggad häst som jag håller på att skaffa pass till.

Åldersintyg kostade ca 600 (900 med vaccination) och då kom vet hem till mig. Chippning och avritning kostade 250 kr och passet kommer att kosta 400 kr. Totalt blev det 1250 kr allt som allt.

Mvh//LG

Jag undrar också vart 400 kom ifrån?
Först ska du ta ut kontrollant och sen kostar passet närmare 1 000 kr om du har travare. kul om man har en äldre travare att behöva betala så pass mycket. stc kunde gott utfärda en annan typ av billigare pass för hästar ur tävlingsbar ålder.

400 kr kostar det att få ett pass från SH (Svenska hästavelföreningen) om man har en häst med okänd härstamning. Lustigt nog är den varianten billigast hos SH.

Mvh//LG

först tänkte jag strunta i att skaffa pass. Har tre hästar och det är ytterst sällan de lämnar gården. Dock har en av dom pass men inte de andra två.

Men jag ändrade mig ganska snart igen, mina två ska vi fixa pass till. Har för mig att fjordingar behöver chip-märkas också,eller har jag helt fel?

Mycket knepiga resonemang...Min väninnas häst blev 34 år. Många av de hästar som nu inte ska få pass är runt 20 - 24 år. Är dom lika friska som väninnans har dom ett aktivt liv i minst 10 år till. Det innebär att man då har ett stort mörkertal av hästar som "egentligen" inte finns i samma tidslängd. En del av idén med passet är ju att hästarna ska "finnas" officiellt i register. En ev. straffavgift/böter blir bra mycket högre än kostnaden att skaffa pass så jag fattar inte vad ni vinner på med att inte skaffa det?

Halvblodet kostade 500:- för identitetskontrollen (hon är reggad sen tidigare med gröna papper), 250:- för chippet och 500:- för passet.

Syrrans vbl/nf kostade närmare 2500:- för samma men då ingick reg.kostnad i ASVH.

Unghästen, Welsh Cob, har pass vid ankomsten då uppfödaren fixat det. Vet inte vad det kostade.

:cool:

Nu får ju inte veterinär vägra att behandla en häst även om den inte har pass, däremot kan kostnaden kanske bli större pga det krävs en extra pappershantering.

*knapplån*

Det härmed blodtypning/dna-test och att man ska skriva allt man vet om hästen och alla tidigare ägare som nämns ska det vara adress och telefonnr på som det står om på SH's hemsida att det krävs på en häst med okänd härstamning, verkar vara lite godtyckligt om rasföreningarna följer... Jag skaffade pass åt min fjording som jag inte har ett enda papper på och det räckte med att id-kontrollanten kom ut och gjorde ett konturdiagram, chipmärkte och tog några svansstrån för ev framtida behov. Det räckte med att min mamma sa vad hästen hett och vilket år han är född (muntlig uppgift från uppfödaren). Ingen koll på att vi verkligen ägde hästen eller nåt... Sen kom ett pass på posten efter någon månad. Det hela gick på ca 500 kr inkl resa för kontrollanten.

Det här är egentligen skrämmande då vi skulle kunnat skaffa ett pass med ägarbevis på vilken häst som helst som råkade befinna sig i vårt stall den dagen...

Någon som varit med om samma sak eller råkade/lyckades jag få ut en mindre seriös kontrollant?? Iofs så hörde jag med registratorn för min rasförening och hon sa att jag inte behövde styrka hästens identitet på nåt sätt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka