Hästpass/Ägarbevis

A

Ann-Sophie

Köpte en islänning av en (fd) vän i höstas.
Efter 8 månaders tjat kommer passet, men då ser jag att passet inte gäller som ägarbevis:cry:
Hur sjutton skall jag få sett till att jag står som ägare till hästen? F.d ägaren lär ju inte skicka in något med tanke på väntetiden på passet..
Finns det något sätt att "bli ägare" till hästen ändå?

Sv: Hästpass/Ägarbevis

Ja man kontaktar SIF och frågar hur man ska göra, ofta kan det räcka med att man skickar in passet (rekommenderat) och en kopia av köpehandling/kvitto.

Jo, om hon hade skickat köpekontraktet så hade det kunnat funka.. Bor på varsin sida landet, så det är inte så lätt att få henne att fullgöra sin del.
(Och ja, jag vet att jag inte borde skickat några pengar innan hon skrivit på, men vi var goda vänner sen flera år)

Då kan du inte göra en ägarändring, det krävs kopior av köpeavtal/kvitto för att det ska vara möjligt. Kvitto är beviset på att du har köpt hästen, men du har väl kvitto på överföringen av pengarna så att du kan fortsätta kräva henne på kvitto?

Skriv ett vanligt brev, skicka med ett kvitto som förra ägaren ska signera. Se till att skicka med ett frankerat kuvert adresserat till dig så har du bundit upp svansen på säljaren. Bäst vore ju om det dessutom skickades rekommenderat med mottagarbevis.

Jo, om hon hade skickat köpekontraktet så hade det kunnat funka.. Bor på varsin sida landet, så det är inte så lätt att få henne att fullgöra sin del.
(Och ja, jag vet att jag inte borde skickat några pengar innan hon skrivit på, men vi var goda vänner sen flera år)

Skicka kvitto på betalningen.

Nu förstår jag inte.. köpekontraktet har du ju skrivit på när du köpte hästen och hämtade hem den.
Har du köpt en häst utan att skriva köpeavtal får du faktiskt skylla dig själv för då kan fd ägaren komma och hämta hem hästen och påstå att den är hennes och som bevis har hon pass och ägarbevis och du har ingenting och har slängt pengarna i sjön!

Nä man skall ALLTID skriva avtal INNAN man hämtar hem en häst eller samma dag när man hämtar hästen.
Har man köpekontrakt är det bevis för att man äger hästen och kan på så vis få ett nytt pass och ägarbevis om fd ägaren vägrar skicka in pass och ägarbeviset hon/han har.

Du måste väl ha ett kvitto eller ök på mail eller något som kan styrka köpet, insättning/överföring.:D

KL
Har just fått en islands valack, och skickat in passet rekat samt gåvobrevet. Det jag funderar på är om ägarbytet kostar något?

Ja det kostar nån liten summa. Skickade in mitt nu i somras, minns ej hur mycket. Jag betalade när jag hämtade ut passet igen! =)

Har nu äntligen fått kvitto.. Då är det alltså dax att kontakta SIF och få klarhet i hur jag gör..
Vet någon om det spelar någon roll om hästen är importerad?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 114
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka