Vad tycker de andra på driften då?
Håller med de andra som skriver att det behövs en ledare samt tydliga riktlinjer etc... Hur skulle en fotbollsträning se ut om alla skulle gå in och bestämma vad som ska göras och när?
Jag blir faktiskt lite matt på alla som anser att hästfolk är ett folk för sig självt... Saker blir ju vad man gör det till, om personen nu stått på driften i ett helt år och gjort en massa förändringar som du anser är dålig varför har du inte sagt stopp å belägg innan? Varför fanns det inga tydliga riktlinjer/regler innan??
Står man inackorderad så får man följa stallägarens val och beslut. Står man i ett kollektiv följer man kollektivets beslut. Är man inte nöjd så flyttar man.
Jag har gjort många avkall i stallet där jag står nu men det är bättre än stallet innan och fördelarna väger upp nackdelarna.
Som du beskriver ska det ju funka. Men jag har stått på ett ställe där det verkligen inte gjorde det. Det fanns en ansvarig Stallägare. Det fanns regler och rutiner. Driften var kollektiv. Det hjälpte inte. T ex så var majoriteten av hästarna för tjocka. Ägarna ville att fodermängden skulle begränsas. En liten minoritet ville inte det. Samtidigt ville x absolut inte ha sin häst med z häst. Z hade inget problem med det men ville inte ha könsblandad flock. Osv.
Så där satt vi på möte efter möte och majoriteten fick inte som de ville. För Stallägaren ville prompt att "alla skulle vara överens". Som bäst mådde man att 9 av 10 röstade för en viss lösning. Nummer 10 vägrade. Då blev det inte den lösningen för alla var inte överens. Istället gjordes ingen förändring och alla var missnöjda.
Jag flyttade men efter det flyttade en sån där självutnämnd boss in. Som bland annat bestämde att en annans häst skulle tas in på natten och banta. Hästen var tjock men den var också en kolikhäst. Den klarade inte att bantas så utan fick kolik. Den fick buköppnas.. Nytt möte där inget löstes. Stallägaren ville alla skulle vara överens. Den självutnämnda bossen ville ha det på sitt vis. Osv.
Sist jag hörde något var 8 platser lediga. Men sen la ett annat stall ner så vips var de fyllda. Av stackars ovetande folk som tror det fungerar med majoriteten och en Stallägare som styr upp. Joråsåatte...