Hästmänniskor alltså

D

diskho

Är det någon mer som har tänkt på att hästmänniskor är fruktansvärt störande? :rofl:

Liksom, sköter man inte hästen på deras sätt är man en mycket dålig hästägare. Rider man inte på samma sätt, och i samma gren, så är man också dålig. Ger man inte samma foder/har samma utrustning, dålig. Inte samma ambitioner=jättedålig, och rasen på hästen spelar ju sååå stor roll!
Men om man däremot träffar någon som är lite mer som en själv, ja då är man sååå kompisar!

Vet inte hur många gånger jag har tvivlat på mig själv som hästägare tack vare andra hästmänniskor. Jag känner mig fullkomligt VÄRDELÖS, hur kan en sån som mig ha häst?
Vet inte hur många gånger jag fått nedvärderande ord om att jag inte tävlar, inte hoppar 1,70, "men varför klipper inte du din häst?", "varför ger inte du din häst havre, JAG gör ju det!", "men det är ju djurplågeri att ha hästen på lösdrift, han kommer ju att frysa ihjäl!" osv. Plus att det är så otroligt många som tydligen vet exakt hur min ponny fungerar, även om de knappt har sett honom, är inte det lustigt?

Träffar man dock sen en med samma ambitioner och hästhållning som en själv, då är man bästisar och då känner man sig som en duktigt hästägare igen!

Sen finns det ju såklart undantag, och jag säger inte att jag är fläckfri. Men finns det någon som känner igen sig? Eller är det jag som börjar bli galen? :rofl:

Sv: Hästmänniskor alltså

Vi ÄR världsmästare allihopa här på Buke - det har du väl märkt?:angel:

Allvarligt talat så är det väl en balansgång det där; att välja vem man ska lyssna på och när. Själv tittar jag mycket på hur någon har lyckats med sin egen häst,vilken relation de har, hur deras träning har utvecklats m m - tävlingsresultat är inte relevanta för mig men det beror ju bara på att jag aldrig har varit ngn tävlingsindivid.

Svårt det där, lyssna lagom på andra men inte så mycket att man tappar tron på sig själv och den kunskap man faktiskt har.:crazy:

Men vi hästmänniskor ÄR stygga - frågar du min sambo så är vi GALNA hela bunten!

Hästmänniska är ett jäkla folk alltså:p

Varför koncentrera sig på det negativa hos andra människor istället för att kommentera det positiva? - jantelagen:grin:

Haha jo, jag har tänkt på det. Blir så frustrerad ibland när man bara får höra negativa saker :p Hellre konstruktiv kritik :D Och att man alltid måste ursäkta sig xD Liksom "jag vet att jag är en urusel ryttare, min sits är värst och min häst är sommarfet" :rofl:

Ja, det är precis som det skulle svida i hjärtat genom att säga nåt snällt till någon.:grin:

Jag är inbunden jantelagare, har svårt för att ge och ta emot komplimanger. Träning ger färdighet.

Det är därför jag håller mig på min kant när det gäller med hästtjejer...blir bara kackel och hönsgård av det hela.
Annars är jag snäll...bits lite ibland...men jag är rabiesvaccinerad tack och lov. :):p:D:banana::bow::rofl::angel::devil:

Folk får göra på sitt sätt med sina hästar, bara dom gör på mitt sätt med mina hästar :angel::devil:

Ja, det är precis som det skulle svida i hjärtat genom att säga nåt snällt till någon.:grin:

Jag är inbunden jantelagare, har svårt för att ge och ta emot komplimanger. Träning ger färdighet.

Ge komplimanger tycker jag ofta är väldigt enkelt, dom bubblar liksom bara ur en ;)

Men att ta emot är skitsvårt, skulle helst vilja krypa genom marken eller något många gånger, speciellt om komplimangen är för något jag själv inte tycker är duktig på.

/Camilla

Folk får göra på sitt sätt med sina hästar, bara dom gör på mitt sätt med mina hästar :angel::devil:

haha så tänker jag med. Jag har så jäkla svårt att låta andra rida mina hästar när jag typ ska åka bort eller ngt för jag vill vara säker på att dom gör exakt som jag gör. Dock tycker dom flesta i mitt stall att jag är extrem med skötseln före och efter ridning så dom har väl ingen lust att rida min hästar :p

Stoet har jag aldrig haft ngn annan som rider och vill absolut inte ha heller. Reser jag bort får hon mkt hellre stå.
Valacken har jag en tjej som hjälper mig med och dom hjälpte mig med honom i typ 2-3 år. Hon vet exakt hur jag vill ha det så det är typ den enda människan jag litar på och dom får rida:p

Mmm, det finns alla sorter. Men jag försöker vara öppen för olika discipliner, raser, metoder om de fungerar och hästarna mår bra.

Har en granne som är westernryttare, det är kul att gå och titta en stund när han har clinics och jagar kalvar.

I hans inackorderingsstall står mest dressyrryttare, tror jag. En har jag mött körandes med en fin vagn. Många travtränare har vi också här omkring.

Det jag kan erkänna är att vissa raser aldrig skulle passa mig och det sätt jag gillar ridning. Men det är inget fel på hästarna i sig, de passar bara inte mig!

Jag häpnas också över hästvärlden. Eller snarare har jag häpnats över människor här på bukefalos som är så otroligt snabba att såga både människor och hästraser vid fotknölarna. Jag trodde det fanns lite mer ödmjukhet inom hästeriet och mer respekt för andra, trots allt har vi ju (väl?) kärleken till hästen gemensam.

Jag håller med, men ändå som du sa, man är ju själv inte helt fläckfri, men jag har faktiskt sluta jämföra hit och dit, i grunden har vi ju alla samma intresse - hästarna. Så varför dömma andra ekipage efter jackan?

Just i stunden är jag så trött på vissa hästmänniskor att jag skulle vilja ha en hink intill och kräkas...Men det går säkert över!

Ge komplimanger tycker jag ofta är väldigt enkelt, dom bubblar liksom bara ur en ;)

Men att ta emot är skitsvårt, skulle helst vilja krypa genom marken eller något många gånger, speciellt om komplimangen är för något jag själv inte tycker är duktig på.

/Camilla

Precis så är det för mig med.

Sen är det väl så att alla har sitt sätt att göra saker, det är bara att acceptera. Själv brukar jag lyssna på vad andra säger, säger ,oftast, varken bu eller bä men sorterar allt jag hör för mig själv och plocka russinen ur kakan så att säga.
Sen kan jag komma på mig själv med att tänka "Men hallå, hur dum får man bli, fattar hon inte att hon borde göra så här i stället!"
Så jag är inte ett dugg bättre själv.:grin:
Men sen är det väl ett annat,välkänt, faktum, hästmäninskor älskar att snacka skit!:devil:

Men är det verkligen så? Tänk efter.

Har man inte samma klädval som vissa människor, så är/blir man inte kompisar. Delar man inte samma intressen, är det inte lika intressant att vara kompisar. Delar man inte samma uppfattningar och åsikter, är man inte kompisar.

Men så kommer den där som har samma uppfattning, samma typ av klädval och samma intressen. Då är det roligare att vara kompis med varann, det är enklare att ha gemensamma intressen med en kompis, eller hur?

Vi har haft både travisar och ridisar i samma stall och där är det en hel del spridda åsikter om både det ena och det andra... inte helt lätt snacka om kulturkrock..

Jag har faktiskt aldrig träffat på ett gäng människor inom något annat område som är så förtjusta i att tala om för andra att de har fel, och hävda att de själva kan och vet allt, än just hästmänniskor. Speciellt här på Buke faktiskt. :D

Det är ett krav för att vara medlem på Buke vet du väl...;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar