Hästmagazinets NYA TREND

Sv: Hästmagazinets NYA TREND

Nej det är ingen ny trend utan en mycket gammal ridstil som A.R använder sig av. Finns många likheter med den ridstil som tjurfäktare till häst fortfarande använder sig av, också det en mycket gammal ridstil som användes i strid. Jag gillar inte tjurfäktning men har sett ryttare , bl a en kvinnlig, minns ej namnet,rida och ha fullständig kontroll på sin häst och visa upp de olika skolorna på och över mark allteftersom situationen tedde sig och hästen rörde sig i förhållande till tjuren.D v s, rörelserna hade ett syfte.Mycket imponerande! Vet att A.R har arbetat med detta i sin ungdom. MEN, vill man se Akademisk Ridning á la Brenderup så finns det inte många likheter och det är väl inget han ger sken av att eftersträva?. Det ÄR helt olika ridstilar. Vem som däremot äger rätten att kalla just sin ridning för barock bryr jag mig inte om alls. Oavsett vad man tycker om ridstilen A.R ägnar sig åt har han en hästerfarenhet och kunskap om hästar som knappast finns kvar i Sverige sedan armén slutade med hästar. :bow: Angående vilken ridstil man själv föredrar så är väl smaken som baken... Själv väljer jag Julio Borba eller Ricardo Reis!:)

Tack för ett nyanserat & ödmjukt inlägg!
:bow:

Nej det är ingen ny trend utan en mycket gammal ridstil som A.R använder sig av. Finns många likheter med den ridstil som tjurfäktare till häst fortfarande använder sig av, också det en mycket gammal ridstil som användes i strid. Jag gillar inte tjurfäktning men har sett ryttare , bl a en kvinnlig, minns ej namnet,rida och ha fullständig kontroll på sin häst och visa upp de olika skolorna på och över mark allteftersom situationen tedde sig och hästen rörde sig i förhållande till tjuren.D v s, rörelserna hade ett syfte.Mycket imponerande! Vet att A.R har arbetat med detta i sin ungdom. MEN, vill man se Akademisk Ridning á la Brenderup så finns det inte många likheter och det är väl inget han ger sken av att eftersträva?. Det ÄR helt olika ridstilar. Vem som däremot äger rätten att kalla just sin ridning för barock bryr jag mig inte om alls. Oavsett vad man tycker om ridstilen A.R ägnar sig åt har han en hästerfarenhet och kunskap om hästar som knappast finns kvar i Sverige sedan armén slutade med hästar. :bow: Angående vilken ridstil man själv föredrar så är väl smaken som baken... Själv väljer jag Julio Borba eller Ricardo Reis!:)

/Omstartad av moderator, då ursprungstråden till viss del tappat tråden :bow:.
Tack. :bow:
Lustigt att diskussionen kom att bli om så mycket annat. Jag startade tråden i förvåning över att Hästmagazinet först försöker tiga ihjäl fenomenet Barockridning och sedan tar fram det som "ny trend", ungefär tio år för sent... :p

Vill även tillägga att jag inte sade något om A.R. och hans sätt att rida, utan reagerade på TIDNINGEN och deras inställning till barock, som tycktes skönjas genom det jag tog fram.

Jag har sett A.R. rida och hantera sina hästar och har inget ont att säga om det. Skulle han rida/behandla hästarna illa skulle inte en ung hingst lugnt följa honom lös på ridplanen med brunstiga ston i hagarna intill, det är ett som är säkert.

Fick även en rolig kommentar av en AR-tränare som såg bilder från mitt besök där. Hän sa: "Nämen, har du vettiga ridbilder på A.R.? Va kul!!!"
För det tycks som om de som fotograferar väntar tills det händer nåt spektakulärt och aldrig fotograferar grundridningen (som såg helt ok ut).

Instämmer!!! Basalkunskap om ridningens historik och utveckling borde väl en sådan tidnings journalister eller redaktörer inneha, kan man tycka. Är faktiskt lite komiskt, hi, hi.:)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Ojsan nu händer det saker. Hästmagazinet har upptäckt en NY trend som kallas Barockridning... :crazy: Iaf om man får tro pärmen på nr...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 450
Senast: fio
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama