hästlastbil lr åka själv..

iloveyou

Trådstartare
tänkte fråga vad ni tror blir bäst. ska åka till skåne med hästen och funderar på vad som är bäst för honom, åka hästlastbil, alltså en sån där som kör flera hästar lr hur man ska förklara eller hyra en liten hästbuss och åka själva. vill inte åka vanlig trailer eftersom det är ganska långt och vet inte om jag vågar ställa in honom i en hästbuss med massa okända hästar och så. lite larvigt men:p hur skulle ni gjort?

Sv: hästlastbil lr åka själv..

Bästa alternativet verkar ju vara att själv hyra en liten hästlastbil. Jag har skickat häst i lastbil 2 ggr och har bara bra erfarenheter därifrån. Hästen har kommit fram fräsch. Men nackdelen är att de står ganska länge i den eftersom de lastar av hästar lite överallt.

ja tror nog det jag med, för då kan man ju stanna när man vill och så. tror min häst skulle bli ganska stressad i en sån där stor lastbil med massa hästar osv.

det är ju en smaksak. varför inte vanlig trailer? då kan du rasta hur många gånger du vill och har full koll.
jag kör alltid hästarna själv eller så skickar jag med lastbil. tror inte det spelar någon större roll när det är så "kort" resa

Jag har skickat min häst med transportör både ner till skåne och hem till Uppsala igen. Jag har bara positiva erfarenheter! Hästarna åkte bekvämt i stora spiltboxar med vadderade väggar och chauffören ringde då och då under resan för att rapportera läget. Vid lastning kollade han även om det var ngt speciellt att tänka på med just min häst samt om den fick äta hö och gå i skrittmaskin. Dvs, hästarna utfodrades i små omgångar under resan och de gjorde även ett lite längre stopp där de (som det var ok med) fick gå en sväng i skrittmaskin.

Summa av kardemumman, jag skulle inte tveka att skicka min häst med just den transportören igen!

beror väl helt på hur hästen beter sig med okända personer (män!) och vad den tycker om att stå med massa okända hästar.

jag skulle inte skicka min häst så! men är hästen enkel och van att hanteras av många så är det säkert inga problem.

*kl*

Ni som har skickat era hästar med lastbil, vad har det kostat ungefär? Och för vilken sträcka? Har funderingar på att skicka en häst från norrland till mellansverige.

Vi har skickat ett flertal gånger till Finland. Allt från tvåmånadersföl till vuxna hästar. Dom åker bra och tryggt på lastbil. Ofta har dom kamerabevakning så dom ser vad som sker i lastbilen. Vi är väldigt trygga med att skicka våra så. Den resan tar mellan 30-33 timmar. Alla våra har kommit fram i ett toppen skick.

Fast det beror ju lite på var i Norrland du menar, det är ju en viss skillnad mellan Ö-vik och Kiruna i antal mil till mellansverige.

I övrigt tycker jag att hästar över lag åker mkt bra i lastbil och det finns ett flertal firmor som kör över landet. Många travhästar här uppifrån åker lastbil söderut till lopp.

Från Hudiksvall och ca 30 mil söder över. Ingen som har en hint om pris?

Fast om det inte är längre än så så är det ju inte så bökigt att köra själv.

Annars så får du väl räkna mil och vad bränslet kostar så får du ju ett hum iaf. Sen är det säkert olika vad de tar för att sas förvara och hantera hästen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar