Hästlastbil - B-körkort

T

tashinajess

Ge mig tips på bra märken och bra försäljare även begagnat på hästlastbilar som man får köra på B-körkort.

:bow:

Berätta gärna om egna erfarenheter också :idea:

Sv: Hästlastbil - B-körkort

De flesta lastbilar som kan köras på B-kort kan du bara lasta 1.000 kg i. Ska du ha 2 hästar, 1 passagerare och lite packning så brukar vikten oftast överstiga 3.5 ton och du kör alltså olagligt.

att tänka på är just att normal lastvikt ligger på ca 1000-1300kg.
en normal stor häst ca 600kg

men hästar åker bättre än i släp, det är mkt stablire.
drar inte lika mkt bränsle som bil+släp
du får köra 110 på 110 väg! så om du brukar åka mkt och längre sträckor rekomenderar jag lastbil starkt. det kortar ned resetiden avseevärt!

märken... BOJ, UME, HORSECOMBI... titta i tidningen ridsport efter fler, eller på annonssidorna

Tack så jätte mycket,

Jag hade tänkt att hästarna åker skönare, och den umehästtransporten jag är lite spekulant på, åker hästarna baklänges vilket jag tror är jätte bra.

Sedan så åker jag långt eftersom jag bor i Jämtland, men det är fina vägar.
Så jag tror absolut jag tjänar på det.

Sedan nästa orsak. Jag har stora funderingar på att min ena åring har någon sorts klaustrofobi. Han är jätte snäll i all hantering, men när det kommer till hästsläpet blir han alldeles ifrån sig och vägrar i sten att röra sig mot den.
Och han har aldrig blivit utsatt för något hemskt i samband med hästfinkan.
Han blir dock helt opåverkbar när det gäller att gå in.
Annars är det aldrig problem.
Vi har fått tagit hästtransport till hjälpen och då har han haft en helt annan inställning och gått på.

Så kanske är han på något sätt livrädd för att gå in i det mörka trånga hål som finkan måste se ut som för honom????

Så jag tror absolut att hästbil är ett bra alternativ.

Den jag kollar på ska dom ha 150 000 kr för, fast den gått 20 000 mil och är en -97.

Är det dyrt?

Ume Hästlastbil 2.5 TD 1997

Står inget i annonsen om att det är en diesel, så jag antar att det är en bensinare.

Jag har inte ens frågat säljaren, men tog för givet att det var en bensinare när inte annat angavs.

2.5 TD, kanske anger det?

Den ser bra ut iallafall. Väntar nu på mail från säljaren ang svar på de frågor jag ställt.

Vad tycker ni är skäligt att betala?

:confused:

TD lär väl vara turbodiesel.

Är den fräsch kan det väl vara vettigt pris, men det beror ju helt på vilket skick den är i. Jag hade nog satsat på Motormännentest om jag inte haft någon mycket duktig mekaniker i bekantskapskretsen.

Tänk på att utrymmet per häst ofta är mindre i en lastbil än en modern trailer (särskilt längden på spiltan brukar vara mindre i en b-kortslastbil).

B-korts lastbil Peugeot Boxer
Peugeot Boxer -98, 2-hästars lastbil för B-körkort, lastar 1150 kg, perfekt för 2 stora hästar! Skåpet är gjort av Umesläp, hästarna åker baklänges. Stor sadelkammare med plats för mycket packning. Hingstvägg ingår. Dragkrok bak så man kan hänga på ett släp! Nybesiktigad UA!!! Säljes med sorg i hjärtat till någon som behöver den bättre än vi. Bilder kan mailas. Pris: 175 000 kr

Denna är jag också spekulant på, vem tycker ni låter bäst?

och en till

Hästbil för b-kort,plats för 2 hästar,samt 3 personer, Fiat Ducato -00 gått endast 3700 mil i nyskick,bör ses,Avbetalning kan ordnas

vad anser ni?

Jag har väldigt kunnigt folk i släkten som jobbar mycket med mek, men jag lär knappast få med mig dom för att kolla på. :confused:

så här stod det i annonsen

Besiktigat och skattat till 04/08. Gått 20000mil. Motor renoverad.Servo styrnig bytt.Nya fram stötdämpare samt lager. Nytt batteri.Bilen är i mycket godt skick

Tänk på att utrymmet per häst ofta är mindre i en lastbil än en modern trailer (särskilt längden på spiltan brukar vara mindre i en b-kortslastbil).

Har själv en BOJ lastbil och bredden är 1 m till varje häst och jag längde mina spiltor och de är 1,9 m långa plus att de har ca en halv meter för huvudet. Hade Ifor Williams släp innan och tror att bredden bara var ca 70 eller 80 cm.

Ja, 1,9 m spiltlängd funkar ju dåligt om man har en större häst tyvärr...

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 849
Senast: Oh_really
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: tara
·
Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
16
· Visningar
806
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama