hästkunskap

B

beachbunny

någon som har gått kursen hästkunskap med inriktning hästskötare på Strömsholm? är lite sugen på att söka, så berätta gärna hur det var mm. :)

Sv: hästkunskap

Jag har inte gått just den men jag har läst hästkunskap på Wången.
Det vi fick göra var i alla fall mycket bra! Vi hängde en del med deras veterinär och fick vara med på "riktiga fall" på wången-hästar.
Vi fick dissekera hästben.
Vi läste foderkunskap och lärde oss hur man räknar ut foderstater
Man läste om digestionsorganen, mycket intressant
Föreläsning hade vi med folk från SLU om hästens beteende tror jag det var.
Vi var inne på föreläsning/debattering i Östersund som handlade om träning och tävling - hållbara hästar eller nåt sånt
Stängselkurs med folk från DeLaval osv osv...

Vi gjorde väldigt mycket varierande saker. Vi hade ganska fritt och våran klass hittade upp saker som vi ville lära oss mer om och då fick vi göra det!

Det tråkigaste med Wången dock är ju att alla exempel som man får läsa kring är om trav. Inte så konstigt. Så det hade varit kul kanske med lärare som är lite mer öppna även för ridsport!

Men jag lärde mig ju att travfolk är ju också ett eget släkte, på gott och ont :cool: :angel:

Jag kan ju inte säga om det är samma upplägg på strömsholm som på wången + att våran klass fixade ju många studiebesök och föreläsningar själv

tack så mycket! är ju säkert nåt liknande iaf. låter jätteintressant!

Jag läste första året på strönsholms gymnasium.. Då läste vi en 150p-kurs som hetter hästkunskap, är det den du menar? Var iallfall ganska likt innehåll som seabaz beskriver. Etologi, foderlära, hästen utveckling, färggenetik osv. Suveränt bra kurs. Fast gissar på att du menar på annat än gymnasienivå?

ja det är ridsportens folkhögskola, så det är väl för vuxna.

har inte gått nått hästgymnasie eller så innan. utan tänkte testa detta för att se om jag skulle vilja jobba med det sen.

Jag tyckte kursen var bra, speciellt foderdelen.
Mycket var repetition, och den var jättebra att gå inför yrkesprovet.

Jag tog studenten i våras (NV-NV) så jag har inte haft några hästämnen i skolan, kommer från ridskola så jag har varit med på en del teori där och haft kurser för barnen, men kursen tog upp typ hela hästhållning i praktiken, roligt att träffa hästmänniskor från hela landet med olika erfarenheter och jag gjorde yrkesprovet för 2-3 veckor sen (1/2 vecka efter kursen var slut) och klarade det! Kändes jättebra att ha gått kursen innan!

Och kursen gjorde mig ännu mer taggad på att fortsatt utbildning med häst :D

Tack så mycket för ditt svar! :) Har kommit in och börjar snart kursen. Ska bli riktigt kul! :D

Tack så mycket för ditt svar! :) Har kommit in och börjar snart kursen. Ska bli riktigt kul! :D

Jag har också funderat på att gå denna kurs, den är ju på distans också så det går bra att jobba samtidigt. Berätta gärna vad du tycker om upplägg och innehåll! :)

Jag gick den i höstas, då hade vi sex träffar à två dagar, torsdag-fredag. Mellan träffarna hade vi olika hemuppgifter/läxor. Både enskilt och i grupp, för grupparbeterna använde vi oss av en speciell sida som alla kursdeltagare fick en varsin inloggning till

Jag har också funderat på att gå den men jag bor väldigt långt borta (Norrbotten-Luleå). Funderar på hur dyrt det skulle bli att resa 6 gånger fram och tillbaka. Tror ni att det är värt det? Jag vill göra provet och få ett diplom eftersom att jag vill kunna läsa vidare inom häst och många kurser/utbildningar har det som krav.

Mvh Sandra

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv