Hästköparens eget fel eller säljarens?

S

_sandrooo_

Hej!
Jag fick här för en tid sen höra att en kvinna som driver ett stall med köp och salu hästar, fick sina hästar lite varnvårdade. Eller ja... Hon hade varit till Holland och köpt 3-5 st. ponnysar och meddelat ägaren att hon skulle komma först efter 2 veckor och söka dom när hon hade hästlastbilen med sej. Ägaren gick med på det och det var väl övrigt inget problem. Som hon, och jag och säkert flera tror - så tror man ju att ägaren skulle typ ge vatten till hästarna och mat och sånt så länge de stog kvar där under de 2 veckorna. Men sen när hon kom tillbaka efter 2 veckor för att söka dem så hade de inte blivit fodrade eller vattnade sen hon åkte.

Var det här då kvinnans eget fel att hon inte informerade ägaren att han/de skulle fortsätta mata hästarna - eller vad det ägarens fel som inte sa ngt om att han inte skulle mata hästarna mera efter att hon åkt där ifrån?
Det hela låter ju helt sjukt, men det är sant. Jag tror nog att många kommer att tycka att det är kvinnans fel, men ägaren kunde väl ändå ha typ tänkt ut att han kunde mata dom tills hon kom och söka hästarna och att han då skulle begära henne att betala nån summa för fodret, men men. "/

Sv: Hästköparens eget fel eller säljarens?

Man kan ju tycka att ägaren borde ha tänkt till lite själv. Denne visste ju att kvinnan skulle vara borta i två veckor.

Det är lätt att tycka saker, men det är inte på så att det alltid fungerar i andra länder så som det gör i Sverige. Så om man ska göra affärer utomlnds ska man ta reda hur det är i det landet.
Nere på kontinenten är det mycket vanligt att större hästägare vill att egen personal ska sköta deras hästar. Så om man inte kan hämta med en gång efter ett köp, lämnar man kvar en person som sköter om dem tills de hämtas. Har till och med varit med om att skötaren bott i stallet hos hästen.
Så jag kan tänka mig att säljaren i det här fallet tycker att köparen var väldigt konstig.

Hon hade varit till Holland och köpt...

Köpet var alltså genomfört, och hästarna hennes? Då är det nog vackert hennes juridiska ansvar att se till att hästarna får skötsel (vilket jag tycker är självklart). Kollar man inte upp kostnaden för att hästarna står kvar 2 veckor? Det hade nog varit min första fråga efter att jag bestämt mig för att jag ville ha hästarna. Hur länge kan de stå kvar och till vilken kostnad?

OM köpet gått igenom är hästarna hennes och således hennes anvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar