M

Martiniq

Jag har ett litet dilemma... var och tittade på ett par hästar på norra Island i helgen och fastnade för två. Köpte den ena idag men kan inte bestämma mig angående den andre:confused: Han är 6 år och helt otränad. Han var på stall i två veckor i april och sen ut igen, de kan sätta på honom en grimma men han är hypernervös och det är mycket svårt att komma nära honom (kvinnan som tagit hand om honom får komma nära honom om hon närmar sig mycket försiktigt...) och hon kan longera honom. Han visar alla fem gångarter och är mycket vacker. Hans fötter är dock mycket långa och jag tror att det skulle ta ett bra tag innan han tillåter en hovslagare att komma nära honom... Han har helt klart "det där lilla extra" men jag har ingen aning om hur jag ens skulle få tag i honom i hagen (ca 25 hästar i väldigt stor hage... kan inte driva dem till stallet pga väg...). Ägaren till stallet där jag har mina hästar tycker inte att jag skall ta honom, han tycker redan att han är för "gammal"...

Hjälp hjälp hjälp, vad tror ni?

Sv: Hästköp

När man tar hit en häst från island betyder det en hel del stress och många har problem med dem i början då de av naturliga skäl trilskas och är rädda.
Och då gäller detta hästar som varit supertrygga familjehästar på island. Jag skulle inte ta hit en som redan visat sig väldigt skygg osv, bättre att satsa på en stabilare tycker jag.
Den är som sagt 6 år, om tom ägaren måste vara så försiktig så kan man ju inte veta om någon någonsin kommer att kunna komma den nära?

Jag tror inte att jag skulle våga chansa. Det finns så många trygga hästar att välja på, så försök bli förtjust i någon annan;)

Jag skulle absolut ha köpt den! Är priset ok med tanke på hur "svårhanterad" den är?

Om du har tillräckligt med tid och erfarenhet för att hantera en sådan här häst så kan du få vara med om en underbar utveckling tillsammans med en häst som, när den fått förtroende för dig, förmodligen kommer att göra ALLT för dig.

Köpte just en sådan häst från island (fast jag hanterade honom några månader där innan jag tog hem honom). Har lagt mycket arbete på honom, men det är det värt. Att varje dag jobba med en känslig och speciel häst som man själv valt bara för att man kände att den hade det där "lilla extra", det är en förmån!

Risken är för stor. Man vet ju inte hur koko i bollen han egentligen är.
Hur är det med stammen, har han syskon som det blivit något av på mammans sida? Har de haft liknande lynne?
Visst är det en suverän upplevelse att vinna en hästs förtroende men risken finns ju att det inte kommer att gå som en dans.

Nervösa hästar ser ju alltid så mycket snyggare ut när de håller på att dansa runt och spänna sig, men vad blir kvar när spännan försvinner?
Det är ju ett misstag många gör att köpa de hästar som showar mest....

Efter många års erfarenhet den hårda vägen har man lärt sig att ibland lönar det sig inte att rida in vissa hästar......

Lycka till
Mvh,Kristin

Jag håller med dig och Glaesir! Har man som sagt bara tid och ork att jobba med en sådan häst så tror jag absolut inte att han är omöjlig på något sätt. Om det är problem med stor hage kanske du kan ha honom för sig eller tillsammans med en annan häst i en mindre hage i början om det går att ordna?

Tack för alla inlägg!

Fördelen är att jag bor på Island så jag behöver inte flytta honom mer än från norra Island till Reykjavik:)

Stammen är bra - hans pappa är nu i Finland. Det sägs att tempramentet kommer ifrån honom. Han har ett syskon med helt samma stam som är ett år yngre och som beter sig som honom men de har inte jobbat tillräckligt med henne så det är svårt att säga. Hans halvsyskon har det gått bra för.

Jag får väl ta mig en rejäl funderare om jag verkligen har tillräckligt med tid att lägga ned på honom, har ju ett antal andra hästar som också måste tränas... :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar