Hästköp...

S

Saaarah

Hejsan! Har aldrig skrivit här, men ngn gångmåste ju vara den första...

jag har planerat att skaffa häst efter det att jag går ut nian i vår. Dock så är jag jätteförvirrad om alla saker, eftersom detta blir mitt första hästköp... Hur gör man med vet. bisktningen? Är det så att när jag är där (säg att jag är och tittar på en häst o skåne som jag ska köpa) och inte har ngn vetrinär, tar jag en vetrinär från trakten eller tar jag med mig ngn från sthlm? (det brukar väl vara så att köparen står för vet. konstnaderna?) Bör jag ta med hästen på klinik å kolla närmare på den, röntga osv? (vad är konstnaderna för detta?) undrar även lite allmäntom hästköp, och eftersom de flesta här ehästägare så skulle jag gärnavilja ha lite småfakta...

tack på förhand!

Sv: Hästköp...

Köparen brukar vet. besikta hästen men du kanske måste påminna om det för att det ska bli gjort efter du varit där och tittat!
Skulle nog inte godta ett intyg som är gjort innan du varit där och provridit! försök att vara med under besiktningen och var inte rädd för att fråga! Är det något som inte känns bra eller så och vet. tycker det så åk till en klinik!

Lycka till! ;)

Rent generellt så skulle jag råda dig att leta upp nån du kan fråga allt du undrar över, tex ridlärare eller nån annan kunnig du känner. Tror det även finns böcker om att köpa häst, kolla på biblioteket!
Veterinärbesiktning brukar säljaren stå för, men se gärna till att du får vara med. Både kul att få prata med vet själv, och att se hur hästen fungerar vid vet-besiktning. Också bra att försöka få vara med i hästens vardag ett tag, så du vet att det är en schysst häst som du har sett fungerar för det du vill ha den till.
Finns ju hur mkt tips som helst att ge såhär, men det är svårt via datorn. Så försök hitta nån du kan fråga tycker jag! :)
Lycka till!

Hej. Jag tycker det är rimligt att den som betalar besiktningen väljer veterinär. Ofta är det säljaren. Om du har krav på speciella undersökningar t ex exportröntgen får ni diskutera det som skriva in i kontraktet vad som gäller. Det är ganska vanligt att man kommer överens om köpet och priset "under förutsättning att veterinärbesiktningen går bra". Om hästen inte går igenom får ni ta en ny diskussion t ex om priset. Vet besiktning kan ju leda till anmärkningar som gör att du inte kan försäkra hästen fullt ut, och då riskerar du ju att förlora pengarna om något händer hästen.

Hur mycket undersökning som ska göras beror på hur du tänkt använda hästen och priset givetvis. Betalar man 100.000 för en häst så är det värt några tusen att röntga för att vara säker på att det inte finns något fel. Dessutom kräver försäkringsbolaget oftast detta för att man ska få försäkra en häst till ett så högt värde. En billig häst som inte ska gå några högre klasser kan man ju också röntga igenom om man vill men om undersökningarna börjar kosta lika mycket som hästen kan man ju fundera på vad som är rimligt.

mvh
Lejonelle

"Min" veterinär tycker absolut att man ska besikta hästen på klinik. Hon jobbar på en sån, men har gjort massa gårdsbesiktningar också. Det finns mycket bättre förutsättningar på klinik för att se ev fel på hästen. Enligt samma veterinär är ca 25 % av hästarna helt utan anmärkning...

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama