Hästköp!?!?

Vala

Trådstartare
Jaha...har betäckt enda hästen i min ägo så nu letar jag ny häst. Behöver lite råd.

Provred en himla fin 4½ gångshäst igår. En valack med ett pris på 90 000. Vilket känns mycket för en valack när jag och mamma egentligen vill ha ett sto till.

Vad får jag för ca:100 000. Om man ser till ett sto.

Jag vill tävla och mamma vill att vi senare ska kunna använda hästen till avel.

Hjälp mig snälla.!!!

MvH Ann-Sofie

om ni senare vill använda hästen i avel, så ska ni inte köpa en valack. min instruktör gjorde det "misstaget" att skaffa valack.
hon tävlade hoppning och sen blev han skadad, o då kunde de ju aldrig använda han i avel... så nästa gång skaffade hon ett sto...

alltså, var bara tvungen att skriva att jag inte har ngt emot valacker!
jag gillar hingstar o valacker, faktiskt inte ston, då vi har samma temperament... :D

För ca 100.000 borde du kunna få ett sto som är högt bedömd i 2:a klass och ganska ung. Eller ett något äldre sto som är 1:a klass bedömd. Vet tex en 6-åring bedömd i 1:a klass med mycket känd mamma som de begärde 120.000 för. Finns även ett 12-årigt 1:a klass sto som priset är satt ill 140 000 på, hon verkar vara till salu än.

Ska du ha ett exemfritt svenskfött sto får du nog "bara" ett bra obedömt sto eller ett 2:a klass sto. Är du beredd att acceptera vissa skavanker som ett mindre stabilt lynne, eksem, liten i storleken osv så sjunker priset något. Titta på annonserna här på Buke så får du snabbt en bra bild av prisnivåer! :idea:

hmmm, finns det inte bara en klass numera? men det är klart det finnns ju de som är bedömada enligt gamla systemet.

Jovisst finns det bara en klass nuförtiden, men det tycks ändå gå någon magisk gräns vid 8,0 både vad gäller pris och när man talar om hästarna! ;)

Jo visst borde jag. Men jag börjar inse att vi nog får lägga till ännu lite till iaf.
Jag börjar ju blir kräsen och vill ha en riktigt fin häst om jag väl ska köpa en nu. :)

Hmm...börjar tvivla på att jag ska köpa häst än...ska nog spara lite till. Vill inte acceptera några skvanker.

Köper gärna ett yngre sto, men då ska det vara en självklarhet att hon går upp i 1:a klass.

Har ju fått en konsitg ambition...*ler*
Vill ju satsa på att komma upp i a-klass och gärna kvala sm. Inte direkt då. Men vill ha en häst med kapacitet för det och som jag kan träna och utvecklas med upp dit.

Så de blir nog bara till att vänta till våren iaf.

Har kollat annonserna utan att hitta något som känns riktigt bra. Har hittat några 2-klass ston men ingen jag känner direkt för.

Jo fast om din ambition är att tävla ska du ju inte stirra dig blind på ev bedömningar! Det finns ju flera 2:a klass ston som tävlat SM! Johan Hs tävlingshäst Svala tävlas ju på högsta nivå, men hon hade ju 7,90 på bedömningen i våras! (fast just hon lär väl inte vara direkt billig) I synnerhet om du kan tänka dig en 4-gångare ska du inte titta för mycket på bedömningen! ;)

Kan du tänka dig en import så finns det ju också möjligheter att höra av sig till de seriösare av importörerna och be dem om hjälp. Eller kontakta duktiga uppfödare i Sverige - kanske har de ett sto som de inte orkat bedöma pga att de har för många hästar med samma stam redan som ändå har kapacitet för SM? ;)

Nu vet jag inte hur mkt erfaranhet du har som ryttare, men om ambitionen är att kvala in till SM, och du kan tänka dej att betla mer än 100 000, så borde du satsa på en häst osm visar bra tävlingsmeriter hellre än en som är högt bedömd (det ena behöver iofs inte utesluta det andra). Vissa hästar som är bedömda är inrodna av verkliga proffs under en ibland kort tid, så det kanske krävs år av träning och mkt grundridning ininan ni tillsammans kan prestera ngt på tävlingsbanan. Är det inte säkrare att satsa på en läromästare som har bra tävlingsmeriter ?

Hmm....förstår hur du menar.
Läromästare tror jag inte jag behöver. Har ridit i 17 snart 18 år. iofs på islandshäst. Men dock.

Hästen jag letar efter behöver nödvändigtvis inte vara både tävlad och visad. Egentligen varken eller. Utan ska ha gångarter och extriör som möjlig gör iaf det ena gärna båda.
För man kan ju inte komma ifrån att en högt bedömd häst mycket väl kan komma högt i tävling. Sedan finns det iofs dom som inte kommer bra på visning som sen går högt upp i klasserna på tävling.
Mitt mål är att kvala sm på nästa häst. Därmed inte sagt att jag kommer nå så långt.
Man måste sätta upp ett mål, utan ett sådant är det ju svårt att veta vad man vill.
Jag vill ju ha en häst att träna och utvecklas med, inte en där allt redan är klart. För då kommer jag inte trivas med hästen.
Jag trivs bäst när jag kan se vad jag och hästen uppnått tillsammans via träning.
Har kommit fram till hur jag ska gå till väga för att hitta hästen för mig nu.

tack vare tips från Båbbe...*tackar*

Så nu får vi se vad som händer. Kanske dröjer till våren innan jag hittar häst...men då får det göra det.
:D

*suckar*

NU blir de inget hästköp på ett bra tag verkar de som...mitt knä gick åt h-vete igår när jag tömkörde...Vala blev skrämd av nått och drog omkull mig. Och då drog jag knäet snett, så nu kan jag inte göra mycket. Knappt rasta hunden själv. Hmm...säg den glädje som varar. :(

Iofs kan jag ju spara ihop mer pengar under tiden knäet rehabiliterar sig. :idea:

Så det är väl något positivt i det hela ändå!!!

hmmm...synd med knät :(
Det var inte meningen att låta snorkig när jag pratade om läromästare :smirk:, jag trodde att ditt mål i första hand var att kvala in till SM, så fort som möjligt, och då är ju en färdig produkt kanske bästa vägen, det är ju inte helt enkelt att kvala in till SM även om man har stor och lång riderfarenhet.

Att träna upp en häst själv tycker jag också verkar betydligt roligare än att köpa en färdig, men det tar ju oftast längre tid, och vad den har för förutsättningar kan man ju till viss del se på en bedömning men inte hurlångt hästen kan gå iofs. Krya på dej med knät :)

Tack så mycke...ska iväg till läkaren nu för att kolla upp knäet ordentligt.

De e ingen fara...du kunde ju inte veta om jag satsade på sm nästa år eller om 5 år. :)

Hoppas bara det inte är nått allvarligar emed knäet.Jag som ska tävla snart och har bokat in en massa träningar. :(

Men men...de blir nog till det bästa med alltihop.

:)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 666
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama