"Man har bara skyldigheter som fodervärd" är ju lite väl generaliserande tycker jag.
Om man får så negativa upplevelser, beror ju helt på hur den som äger hästen är!
Kan säga att jag som hästägare har upplevt tvärt om! Nu har jag iofs inte lånat ut min häst på foder, utan jag har själv betalat allt eller åtminstonde det mesta för honom, och "vänner" har fått låna honom gratis att disponera till 100% själva.
Och det har INTE fungerat! Flera av dem som haft honom har misskött det, så hästen inte mått bra!
Jag ska låna ut min häst på foder just nu.
Ett par månader till ett ridläger, och sedan hela vintern till en "främling".
Och just detta med att de faktiskt får behålla hästen även om den skadar sig tycker jag är en fullkomlig självklarhet!
För har du egen häst, så kan du ju inte "dumpa av" den så fort du inte kan rida!
Just att man kanske måste låta hästen vila pga tex en spark och att den blivit tillfälligt halt, är ju ngt man som fodervärd får räkna med tycker jag!
För som ägare, så funkar det ju inte att plötsligt från tisdag till onsdag få hem hästen igen!
I allafall jag står inte och betalar en stallplats för min på foder utlånade häst, om han kanske blir skadad så fodervärden inte kan rida och inte har lust att "vänta ut" tills han blir frisk!
Vem har råd med det?!
Jag skriver ett kontrakt med uppsägningstid, och hur lång den är ska jag och fodervärden komma överens om.
Och blir då hästen skadad, så får fodervärden gilla läget och vänta uppsägningstiden ut innan jag tar hem hästen igen!
Skulle hästen göra sig så illa att den måste slaktas, så har jag muntligt sagt till ägaren att det fixar jag!
Jag skulle aldrig drömma om att låta ngn annan göra det med min ögonsten!
Och vill fodervärden det ska stå i kontraktet, så skriver vi i det också.