Hästköp - vad tänka på

Y

Ynthe

Vet inte om tråden ligger rätt, men jag hoppas på det.

Är ju i stort sett på gång att köpa en häst jag förälskat mig i, en femårig varmblodsvalack.
Till saken hör den med besiktningar och dylikt. Min förra häst köpte jag mer eller mindre på vinst och förlust (även det varmblod) och då utan besiktning (dum man var...), men som tur var så var hon frisk när vi sedemera gjorde en besiktning.

Nu till saken, står i valet och kvalet att besikta vanligt eller på klinik. Har ju hört en hel del dåligt om att utföra böjprov, iallafall när det gäller "unga" hästar, tycker att fem år är förhållandevis ungt, och sen ser man väl mer när man röntgar hästen ifråga.

Tänkte fråga hur mycket det brukar kosta med en fullständig veterinärbesiktning på klinik (inkl avgifter och dylikt), har hört att det är ganska dyrt. Sen tänker jag fråga om er högst personliga åsikt om att besikta en häst som kanske är värd högst 7-8000 kr på klinik för kanske mer än inköpspriset (som jag tror inte kommer att landa på mer än 5000, lite kompispris liksom).
Vad "ingår" i en klinikbesiktning?

Sen ännu en fråga, ska ju försäkra honom också, inte kollat upp vilket bolag som verkas bäst än, men vad krävs för att hästen ska få bli fullförsäkrad (givetvis fullt frisk, men hur många gånger ska man "bevisa" det då?),hörde genom en kompis om hennes försäkringsavtal, och där stod det något i stil med att det krävs tre veterinärbesiktningar, utfärdade av tre oberoende veterinärer inom loppet av en vecka. Hur sjutton ska det funka? Men å andra sidan kanske jag missuppfattat det helt och hållet, vad vet jag? :crazy:

Känner mig som världens nybörjare nu... :o Gamla hästen övertog vi ju bara försäkringen på, men denna häst är oförsäkrad öht, därför jag inte kan nånting när det gäller sånt här.

Inlägget blev nog väldigt väldigt rörigt, men jag kan inte samla mig riktigt, det är så mycket frågetecken som behöver rätas ut. Fråga om något är oklart.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Hästköp - vad tänka på

Unna dig absolut en ordenlig besiktning! Kostnaden för att behandla en dålig häst (som du riskerar att få på halsen utan besiktningen) överstiger oftast vida den summa som besiktningen kostar. Att väga mot inköpspriset tycker jag inte är riktigt rättvist.

Vänd dig till en veterinär som du har förtroende för, klinikerna har ju oftast mer än en veterinär. Lättaste sättet att få reda på vad just "din" klinik tar för besiktning är att ringa dit, då kan du passa på att få lite priser på röntgen också (om det skulle bli akutellt att kolla t ex en böjprovsreaktion närmare).

Vad gäller försäkringsbolag är det mycket tycke och smak som gäller. De flesta kräver en veterinärbesiktning innan de försäkrar in hästen. Är hästen oförsäkrad har du karens på c a 1 månad (varierar mellan bolagen) på sjukdom (ej akut skada & liv). Själv har jag Folksam då jag föredrar en fast självrisk och tycker att jag kan leva med deras ibland vimsiga administration. Har fungerat utmärkt den gången jag fick min häst utdömd av veterinär och väntade på besked från Folksam, gick föredömligt snabbt.

Bestäm dig för vilken försäkringstyp du vill ha (A1 etc) och vilken livsumma samt vilket veterinärförsäkringstak som önskas och ring sedan runt, det skiljer rätt mycket mellan de olika bolagen.

P.S Din kompis har förmodligen en väldigt dyr häst försäkrad om det kräves tre av varandra oberoende veterinärers besiktning.

Tack för ditt svar! :bow:

Nej, det är klart att det inte är riktigt rättvist att väga det mot hästens inköpspris, då man ju vill ha en frisk häst oavsett värde.

Sen en annan sak, om hästen står ganska långt ifrån mig (drygt 40 mil) kan det ju vara svårt (läs dyrt, med reseersättning osv) att låta ens "egen" veterinär åka dit för att besiktiga, eller att man då tar hem hästen för besiktning på egen klinik (i händelse av att hästen ej går igenom besiktning).
Då lär man ju besikta med veterinär (klinik) i samma landsända där hästen f n står.

En annan tanke som slagit mig, är att går hästen igenom besiktning så skall köparen betala för besiktningen, men om den inte går igenom besiktning vill man ju som köpare kanske inte betala den delen (iom att man troligen ej köper hästen då), skulle bli ganska dyrt om det är flera hästar som får anmärkningar om du/ni förstår hur jag menar.
En klinikbesiktning är ju ändå förhållandevis dyrare än en vanlig, och att få en säljare att betala för något sånt om hästen inte går igenom vet jag inte om h*n är så pigg på, då alternativet för denna häst är slakt (inte helt problemfri).

Hoppas det jag skrev är relativt förståeligt... :crazy:

Skrev följande i en annan tråd gällande köpa häst långväga ifrån: ”Jag tycker att man kan ta den gyllene medelvägen om man ska köpa häst långväga ifrån.

Kom överens om att säljaren besiktigar innan hästen går på transporten och gör sedan en egen besiktning direkt när hästen kommer hem. Vad som kan skilja mellan de två besiktningarna är ju i princip transportskador och dessa bör vara relativt lätta att i det stora flertalet fall konstatera kommer från just transport.

Om man vid sin egen besiktning så önskar kan man alltid ta plåtar om det framkommer något på t ex böjprov eller om man vill vara extra säker.

Inget ovanligt förfarande och det enda man riskerar (som jag ser det) är att få stå för återtransporten tillbaka (hemtransporten betalar man ju oftast för oavsett om man besiktigar hemma eller inte)”

Personligen anser jag att det ligger i köparens intresse att besiktiga hästen och det är en kostnad jag som köpare är beredd att ta även om hästen inte går igenom. Det är en väldigt liten kostnad i det totala hästägandet. Även om man skulle behöva bekosta flera veterinärbesiktningar för sitt hästköp tycker jag att det bör rymmas i en hästägares budget. Det kommer minst 6 gånger så höga oförutsedda utgifter längre fram...

Om hästen är m e m slaktfärdig förstår jag inte varför du är intresserad av den...

Hm... inte slaktfärdig. Det är väl mer säljarens lathet (eller oförmåga), som gör att h*n inte vill sätta ut hästen på annons, dessutom vill h*n att hästen skall komma till ett garanterat bra hem (vilket den gemensamme bekanten kan "gå i god för" s a s). Känner dessvärre inte ägaren personligen, utan vi har en gemensam bekant (som hellre ser att hästen kommer till ett bra hem, då det nog är en häst som är värd att satsa något på), och genom denne fick jag nys om den här hästen.

Problemhäst är väl kanske att ta i, men han är stooor (visserligen jättesnäll), totalt outbildad, svårfödd etc etc.

Så ja, själva hästen är det (förhoppningsvis) inget fel på, utan det är mer ägaren som inte orkar ta tag i saken riktigt, och anser att det bästa/lättaste är att skicka iväg hästen till slakt.

Sen det här med att låta besiktiga (betala för besiktningen) flera hästar som inte går igenom, känner jag att jag inte VILL göra.
Anser mig ha råd att ha en häst, ja, med alla oförutsedda kostnader som ev kan dyka upp, men att betala för en besiktning där jag inte får "valuta för pengarna (vetskap om fakutumet att hästen är frisk)" tycker jag är för mig en onödig utgift. Även om man har råd att ha häst är man inte genast ekonomiskt oberoende. Inget emot dig personligen eller så, bekräftar bara min egen ståndpunkt.

Fast det är ju klart, man vet ju aldrig innan om hästen går igenom besiktningen elelr inte så det blir ju ganska knivigt, men å andra sidan undrade jag bara huruvida vanligt det är att man delar på besiktningskostnader etc, och vad som händer när hästen ifråga får anmärkningar.

Självklart kan man hoppa över besiktningen om man är beredd att antingen slänga upp en rejäl hög slantar om hästen visar sig vara dålig och man vill behandla eller om man kan tänka sig att ta bort den (alltså köpa den på vinst & förlust s a s).

Själv har jag gjort det sistnämnda ett par gånger, d v s köpt obesiktigat men varit fullt inställd på att ta bort hästen om det visade sig finnas defekter som kräver omfattande behandling. Försäkringen täcker ju givetvis inte skador som funnits innan hästen försäkrats in, och utan försäljningsbesiktning att visa upp kan det bli en hel del stridigheter om du hittar något som du anser bör gå på försäkringen. Bolagen försöker inte sällan få det till att skadan är utanför deras period...

Vid ett av hästköpen har det kostat mig en del pengar, inte så mycket i veterinärkostnader men andra rehabiliteringskostnader (massör, kiropraktor etc).

*knapplån*

Ställer en fråga rakt ut i luften...

Om en veterinärbesiktning inte görs vid köp, är säljaren fråntaget allt ansvar då om hästen senare skulle bli dålig??? Kan säljaren friskriva sig allt sådant ansvar? Är det med andra ord i köparens intresse att veterinärbesikta hästen före köp, eller är det i säljarens intresse för att slippa att köparen försöker häva köpet pga dolda fel???

*nyfiken*

Har inte behövt bevisa att mina hästar är friska och hela för att få försäkra dom. :crazy: Bara på heder och samvete intygat det.. :smirk: Tror det där beror på hur högt livvärde man vill sätta på sin häst. Ju högre livvärde ju högre krav på att bevisa att ens häst är hel och frisk

Tycker att det är i bådas intresse...Den som säljer vill knappast sälja en ofräsh häst lika lite som nån vill köpa en.. :cool:

Det tycker jag med... men frågar inte om vad någon tycker (ta inte illa upp) utan är intresserad av den juridiska aspekten...

Japp, iaf gjorde den jag köpte min häst av..Skulle kolla upp et där efter att jg märkt att hästen hade väldig ryggproblem som inte märktes i vet.besiktningen och då fanns ett alternativ i köpekontraktet "Köparen har valt att veterinärbesikta hästen och säljaren avsäger sej härmed allt ansvar för dolda fel" eller något sådant..Så det går allt..

Det beror på om det är en näringsidkare som säljer hästen eller en privatperson och vilken status köparen har. Lite olika juridik beroende på vilket.
Men det finns lagändringar som gör att i vissa fall så ligger det på säljaren att visa att skadan inte fanns innan köp numera istället.

När det gäller om man ska göra besiktning eller ej, vem som ska betala den och hur omfattande den ska vara. Tycker jag att både hästens pris och framtida användningsområde får avgöra samt givetvis sunt förnuft.

Angående försäkring så är en avgörande faktor för vilket belopp man vill försäkra hästen och om den har varit i travträning. En vanlig halvblodshäst går ofta bra att försäkra upp 30 000 A1 utan veterinärintyg, räcker med att ombudet varit ute och sett hästen. Men "gamla" trav och galopphästar brukar ha lite mer restriktioner om de gått löp.

Senast ändrad:

Jag kan svara angående försäkringen då jag har två travhästar själv.
Det knepiga här är att jag försäkrat båda som ridhästar, de flesta försäkringsbolagen anser att en vamrblodstravare som ska gå som ridhäst i stället icke är frisk i benen.
Det vill säga de antar att benen är kvadd :eek:
Detta har jag hört från 2 olika försäkringsbolag.Alltså kommer en försäkringsman/kvinna ut och kolla hästen, de ser mycket väl att häsen inte är ett dugg halt men ändå måste man själv ta ut vet för att göra hältprov, är det okej får man även försäkra benen, annars ingår inte dem :smirk:

amalia skrev:
Är det med andra ord i köparens intresse att veterinärbesikta hästen före köp, eller är det i säljarens intresse för att slippa att köparen försöker häva köpet pga dolda fel???

Personligen försöker jag förmå köpare att välja en BRA veterinär och som säljare meddela ALLT jag vet om hästen.

Här http://www.hastfolk.se/2004-04/04044.htm finns lite att läsa om undersökningsplikt, köplagen.

När jag försäkrade om min gamla travare från aktiv travare till ridhäst så kom bara veterinären ut och gjorde böjprov och skickade in papperena till försäkringsbolaget.
Smidigt.
Tycker att det är bra att dom kräver besiktning, för annars skulle försäkringarna mest troligt gå upp ordentligt om alla trasiga hästar går att försäkra utan minsta veterinärbesiktning...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag ska ringa på en annons på häst som är importerad från Litauen och har stått i Sverige i 3 veckor hos försäljningsstall. Vad ska ja...
2
Svar
33
· Visningar
4 219
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel