Hästkompis av samma ras?

Sv: Hästkompis av samma ras?

Vi har 3 hästar, 2 vbl ston och 1 arab val. När vi köpte ena vbl stoet så hade vi ett äldre hbl sto i stället för araben. Vi har provat att ha vbl stona i samma hage men det funkar inte dom bråkar med varandra ute som inne, så vi måste ha dom i olika hagar. Båda kommer överens med hbl stoet vi hade. Tyvärr så var vi tvungen att ha bom i boxarna utmed varandra tidigare pga halvblodet inte kunde bo i mitten boxen (för liten häst max 160 i mkh), så dom bråkade och sparkade i väggen när dom var inne. Vi har helstängd mellan väg och inget galler på frontväggarna så när dom tittade ut såg dom varandra och började slå i väggen, det som är konstigt är när dom står i gången så är dom jätte snälla mot varandra och är aldrig sura mot varandra. Varken slår eller hugger i luften. Nu när jag fått hem min arab så har vi flyttat om i stallet så han får stå i mitten och det funkar jätte bra. Vi kan fortfarande inte ha travarna ut med varandra i hagen så dom får turas om att gå med araben som funkar bra ihop med båda, dom blev väldigt förtjust i honom båda två.:love:
I vårat fall tror jag att det beror på att Cognac (araben) är väldigt låg i rang och "tjejerna" är båda ganska låg i rang men på samma låga nivå så dom har svårt att "göra upp" vem som ska bestämma. När dom gick med halvblodet visste dom att det var inte lönt att sätta sig upp mot henne, en väldigt bestämd dam men ändå väldigt snäll var nästan aldrig elak utan bara bestämd på att det var hennes regler som gällde.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Jaa, det är väl något av raka motsatsen.

Min häst är en 151 cm hög Nsv bruks, sto på 21 år.

Min hästs bästa vän för tillfället, är en 180 cm hög halvblodsvalack modell grov, ca 8-9 år gammal.. :D

Omaka par kanske, men dom trivs ihop. Putsar varandra, bråkar lite eller bara är tillsammans.
Enda problemet är att han biter henne i rumpan när hon är brunstig, drar loss hårtussar. Fast min häst blir väl inte sådär jätteförbannad, piper lite, kniper in svansen och skuttar till med baken.
Nåt diffust, lite snedvridet betäckningsbeteende skulle jag tro.. :crazy: Som tur är blir det iaf aldrig mer än så så man slipper skador.

Har hon täcke så tar han ju förståss tag i det i stället, har provat fy-sprej och det funkar lite iaf :D

Har även sett min häst stå och klia med den andra 5-åriga hblvalacken också, så de trivs uppenbarligen ihop alla tre. 5-åringen har varit lite mobbad vissa gånger, men nu verkar det vara OK igen.

Vi hade en 20-årig Vbl travarvalack förut med, han och Lina brukade äta i samma hö hög :love: Så de var ganska nära vänner.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp