Hästkompis av samma ras?

R

Radinka

En nyfiken fråga till hugade bukefalister ute i landet:

Vad är er erfarenhet av vilka "kompisar" era hästar väljer? Är det så att hästen gärna väljer kompis av samma ras/typ/konstitution/kön/ålder etc eller spelar det ingen roll, eller är det något motsatsförhållande kanske typ gammalt sto + ung valack = lyckad kombination?

Nyfiken!
- R
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

En nyfiken fråga till hugade bukefalister ute i landet:

Vad är er erfarenhet av vilka "kompisar" era hästar väljer? Är det så att hästen gärna väljer kompis av samma ras/typ/konstitution/kön/ålder etc eller spelar det ingen roll, eller är det något motsatsförhållande kanske typ gammalt sto + ung valack = lyckad kombination?

Nyfiken!
- R


mitt varmblod jag hade för några år sen var jätte bra kompis med en liten mini shettis vallack... dom var sååååå söt tillsammans... sen var hon och en fullblods vallack jätte kära i varandra sista sommaren jag hade henne... gick knappt å sära på dom... dom gick å gnäggade efter varandra tills dom släpptes ihop igen... sen gick dom sida vid sida hela tiden i hagen... sååå söta:)
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

mitt förra varmblod på 5 år äälskade sin kompis. ett kallblod av rasen Finsk häst som var 17 år :D dom va oskiljaktiga tills förra måndagen då hon vandra till trappalanda... :cry:
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

En nyfiken fråga till hugade bukefalister ute i landet:

Vad är er erfarenhet av vilka "kompisar" era hästar väljer? Är det så att hästen gärna väljer kompis av samma ras/typ/konstitution/kön/ålder etc eller spelar det ingen roll, eller är det något motsatsförhållande kanske typ gammalt sto + ung valack = lyckad kombination?

Nyfiken!
- R

Mitt fjordsto på 26 år har det där motsatsförhållandet med en varmblodsvalack på 4 år. Dom är så kära så... Att tillägga är att hennes son på 8 år går i samma hage och dom har alltid varit tajtas i världen men han får nu gå lite bakom turturduvorna. Fast jag tror nog att skulle det väl gälla så skulle sonen hennes komma i första hand men man kan väl inte dejta sin egen son heller ;)
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Min fullblodsvalack är 9 år och ranglåg. När jag precis köpt honom hade jag honom i en flock med en islandshäst, ett fjordsto och en åsna. Han var märkbart utanför, tills den dag då det kom ett ettårigt arabiskt fullblod till flocken. De två blev genast jättebra kompisar och var det i ett par år. Det märktes att flocken delade upp sig kallblod/varmblod så att säga...

I övrigt har jag inte märkt något särskilt mönster i hans vänskapsrelationer, förutom att han föredrar ston som kompisar. =)
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Njae.. Medryttarhästen gick under sommaren med tre andra ston. Ett halvblodssto (4 år), en korsningponny runt 10 år och ett äldre travarsto, 20 år. Upplevde att hon hade mer "kontakt" med halvblodet och ponnyn (halvblodet och hon hade nån hatkärleks-relation där båda ville leda så det var både bråk och vänskap).

Nu är halvblodet utflyttat och istället har det kommit ett 6årigt travsto.. Upplever nu att ponnyn är den hon kan skrika efter när hon kommer tillbaka till hagen när de andra är utom synhåll, men att hon verkar gilla den yngre travaren rätt bra också...

Svårt att säga egentligen dock, eftersom hon är rätt självständig till sinnet...

Mitt eget halvblod gick nästan bara med andra halvblod. Ponnyn (NF-sto) som gick med halvbloden var lite utstött (men troligtvis mkt pga att hon var skimmel, precis som ponnystoet i medisens hage), och ett tag hade vi en islänning i samma hage, och han hade riktigt svårt att komma in i flocken. Han går nu med shettis hos sin ägare och trivs alldeles ypperligt!
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Min Nsv valack har gått bra med både ston och andra valacker, andra nsv och varmblod och shettisar:) ....men hans bästa kompis är min andra häst,ett minishettissto:love: ...(han är 12 och hon 11)...de är superkompisar:D
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Min arabvalack tycker bäst om dom som ser ut som honom - bruna araber alltså, sen spelar det ingen roll om det är ett sto eller inte, han blir lika kär ändå :angel:
Svarta shetlandsponnier skyr han som pesten :devil:
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Om du frågar mig så visst är hästar lite rasister.
När vi hade 4 ardenner hingstar/val. så gick dom ihop och arabhingsten en bit ifrån. Han var aldrig utstödd men heller inte helt med i gänget.
Våra 3 arabston går för sig själva och connemaran och quarten går för sig själva.
När det kom ett bet.sto tex så tog coonnemaran hand om henne, det var innan quarter stoet kom.
Det är inte så att någon är utstött på något vis men dom håller sig en bit ifrån varandra bara.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Som islandshästägare får jag ofta höra att islandshästar trivs bäst med islandshästar... men jag vet inte jag. När mitt sto stod i ett stall med ett russ, en nordsvensk och ett gammalt varmblod var det varmblodet hon blev kompis med.

Men kanske spelade ålder och kön in: han var en gammal man och snäll ledarhäst, hon var då bara 3 år.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Jag har en islänning (sto, 15 år) och ett varmblod (sto, 17 år) och dom går inte närmare varandra än 2 m... Dom har bott ihop sen mitten av maj. När isl. stod med 2 andra varmblod, ett sto och en vallack, var hon först riktigt bra kompis m vallacken, sen bytte hon till stoet och sen tillbaka till valacken... beroende på humör... Så när jag flyttade hem henne och fick ett varmblodssto som sällskap tänkte jag att det kan ju inte vara några problem men... Hon är ranghög och jagar runt varmblodet som inte fattar nånting. men när man delar på dom, t ex när dom ska till bortre hagen och man måste leda dom en och en, då gnäggar isl. som en galning tills varmblodet kommer dit också. Men att rida ut ensam osv är inget problem.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Vår granne har 15 1års hingstar på bete, varav 10 är travare och resterande 5 är welsh ponnys. De går alltid i varsin flock. travare för sig och welsharna för sig. de är bara för söta:love: .
Vet inte vad det beror på?
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Vi har oftast 10-15 hästar i grupper, och visst drar sig arabhästarna till varandra. De övriga, travarna anses nog inte riktigt "fina".;)
De är inte osams eller nåt, och de går oftast i tillsammans, men man ser att araberna håller ihop.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Hos oss går de mer dominanta stona ihop,de är bossarna i hagen.
Valackarna får gå för sej ,om inte damerna behöver stöd av något slag ,tex om inkräktande rådjur kommer in i hagen då går de kloss an hela flocken.:)
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Min häst går på lösdrift med 20 hästar av olika raser. I den gruppen ser man ganska tydligt att stona håller sig till andra ston, gärna av samma typ, och samma sak med valackerna. Utom när ett sto är brunstigt, då är hon med valackerna... Det är endast ledarstoet som (nästan) alltid är tillsammans med valackerna.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Min halvblodsvalack hade en uttalad svaghet för fjorddamer! Riktigt dålig smak visade han en sommar, när han var totalförälskad i en märklig ponnydam som till att börja med hade en underlig brunskärbrokig färg (rödskimmel i en märklig variant?) och var byggd som en åsna med en nästan rak linje från öronen till korset som stupade mot de mest kohasiga bakben jag sett på en häst. Hon rörde sig förresten rätt ko-likt också! Det är möjligt att hon hade en förtjusande personlighet, men jag var så upptagen att övertyga min häst att han skulle överleva ridtur utan henne att jag var totalt blind för den!

Han var en häst som ansåg att han skulle gå först vid ridning. Därför var det väldigt förbryllande när han vid mogen ålder gick och lufsade lika obekymrat före, vid sidan och bakom en annan valack i ungefär samma mogna ålder. Den andra hästens ryttare var lika förbryllad, men när vi vid ett senare tillfälle fick sällskap av en yngre valack återställdes ordningen. Båda våra hästar gjorde mycket klart för honom att hans nos skulle vara klart bakom svansen på de båda andra, oberoende av vilken svans som råkade vara sist!
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

tycker att det är väldigt olika, ibalnd står de eftr färg/ temperament/ storlek.... men det som jag tycker är häftigast är att de oftast står efter ägaren...:smirk:

de hästar som ägs av en person står tillsammans...har även upplevt häst som går kvar i samma flock men som bytt ägare och då även "bytt" kompisar (börjat umgår mer med andra)
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

Min häst hade i våras en bästis i hagen som han alltid gick med. Samma ålder som han(4) o samma ras(arab), men ett sto.
Sen på betet så fick han en annan kompis, en arab såklart, men annan ålder o ett sto. Så ja, jag tror att han föredrar samma ras och ston faktiskt.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

*KL*

När jag stod i inackorderingsstall så i 'stora stohagen' gick:

1 kallblodssto (fd travare), 2 fjordingar (sto + valack), 1 varmblodstravarsto, 1 ponnysto, 3 arabston och en arabvalack.

Kallblodsstoet (min dam) var flockledare, och i bredd vid intag stod hon och fjordstoet, strax bakom stod fjordvalacken. Kallblodsgänget höll alltså ihop. Araberna höll sig i en klick, och ponnystoet gick 'lite som hon tyckte' och varmblodsstoet gick ofta för sig själv.

Samtliga hästar var hyfsat sams (utom min kallblodsdam och travstoet, de var inte riktigt kontanta), men de höll ihop i grupperingar efter rastyp.

I ett annats tall så var kallblodsdamen också flockledare, och hennes best buddy var ett annat kallblodssto, de höll ihop som ler och långhalm, och så hade mitt sto adopterat ett litet ponnysto som hon ansåg var hennes (stoet var väldigt förtjust i ponnyer och kunde 'fölnappa' dem även om de var vuxna).

Däremot här hemma när jag som max har 5 hästar hemma, och oftast bara två, så har det alltid *peppar peppar* varit sams och hållit ihop över rasgränserna.

Ang 'motsatsförhållande' så min då fyraåriga arabvalack var bästis med mitt nästan 20-åriga kallblodssto. Han sörjde i veckor när han försvann. Idag är han 11 år och bästis med mitt treåriga sto som han gått med i princip sen hon föddes. Men bägge mina brukar vara kompisar med det mesta som släpps in, jag vet dock inte hur det skulle vara i storflock vad de skulle välja, ungstoet var ju KÄR i fyraåriga isisstoet som stod här ett tag..

Min valack föredrar dock STON utan tvekan. Lilldamen har inga synpunkter, gått med min valack (hennes plastpappa) och annars bara ston. Släpptes ihop med en valack nu i konv.stallet och de blev superkompisar direkt.
 
Sv: Hästkompis av samma ras?

En nyfiken fråga till hugade bukefalister ute i landet:

Vad är er erfarenhet av vilka "kompisar" era hästar väljer? Är det så att hästen gärna väljer kompis av samma ras/typ/konstitution/kön/ålder etc eller spelar det ingen roll, eller är det något motsatsförhållande kanske typ gammalt sto + ung valack = lyckad kombination?

Nyfiken!
- R

Min ettåring har gått på hingstbete nu i sommar. De har varit 4 st ungefär lika gamla killar, varav en är hans halvbror, och av samma ras (Connemara).

De har kommit bra överens allihopa, men de två bröderna har ändå dragits till varandra, så de har varit bäst kompisar.

Detta kan nog bero på olika saker. De andra två var ett halvblod (som bestämde över alla), och en shettis (som var lite mer självständig). Men det verkar ändå som att de båda bröderna har en del gemensamt. :idea: Intressant.

Annars har min ettåring och våra hästar inte några problem att komma överens, de är jättebra kompisar allihopa (även om de vet sin rang). :)

Mitt Connemarasto och mammas halvblodsvalack har känt varandra & varit bästa kompisar i 9 år! De är som ett gammalt gift par!

Jag har haft mitt sto iväg för betäckning i två somrar, och fast att hon är jättebrunstig, så låter hon inte hingsten komma nära. Däremot kan vår valack hoppa upp på henne hemma (på "låtsas"), och det har hon inte haft något emot... Det är precis som att hon vet att hon har honom där hemma...
(sen fick vi seminera henne ist, och då tog hon sig på första försöket!)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp