Hästjobb och graviditet - hur har det funkat för er?

bananna

Trådstartare
Här måste det ju finnas ett par som jobbat med hästar under sin graviditet;)

Jag är lite nyfiken på hur det funkar, vore kul att höra:
Hur länge fortsatte du jobba?
Vad för arbetsuppgifter hade du - och kunde du fortsätta med alla uppgifter så länge du jobbade eller ändrades tjänsten på något sätt?
Blev det aktuellt med havandeskapspenning?

Sv: Hästjobb och graviditet - hur har det funkat för er?

Jag jobbade i stort stall med inackorderingshästar och unghingstar på lösdrift.
Det ändrades väl inte så värst mycket, bara de tunga lyften och hantering för hand av unghingstarna.
Dock ingick det ingen ridning i jobbet, utan det var in- och ut-släpp, täcka på och av, fodring, mockning, köra traktor (saknar), daglig visitering av unghingstar (var med och kastrerade 3 st när när jag var nygravid, ingen hitt, snacka om illa mående), bygga hagar, höhantering... ja gud allt som hör stall till.

Jag hade en väldigt liten och smidig mage som aldrig var i vägen, kunde med lätthet smörja hovarna, linda och borsta benen på hästarna här hemma fram till förlossningen.
Fast jag slutade rida efter 4 mån för det blev så isigt på vägarna och jag hade inga brodd hemma :angel:

Jag jobbade fram till 7 mån, sen gick jag hem på havandeskapspenning, jag hade nog kunnat få gå hem tidigare men det var inget jag ville.

jag jobbade i ett travstall, där 80% av träningen bestod av ridning. (jobbade dock bara som extraarbetare = 2-5 dagar i veckan.) Därigenom blev det ju en hel del ridning ;) fram till vecka 20 nåt, red jag allt från 2-5 hästar/arbetsdag. + körning, mockning, tunga lyft, i genomsnitt 20 000 steg om dagen osv osv. Hantering av hingstar med.
Jag red fram till v 30, och jobbade tills v 32. Nu går jag hemma med beviljad HP, men har inte fått ett öre än eller fått reda på hur mycket jag ska ha.
Snabba FK :angel:

Jag skulle lätt kunna jobba nu med egentligen, har haft en grymt smidig graviditet och knappt nån mage att tala om, är i v 38 nu.

Är ridlärare o gick hem på HP 2 mån innan. I praktiken blev det dock redan 3,5 mån innan, då jag först hade sommarsemester, sedan var det 2 "klämveckor" vid terminsstart som jag faktiskt av eget önskemål var ledig utan ersättning (tyckte bara det hade kännts hattigt att jobba 2 veckor - inte minst för elevernas och min vikaries skull) o sedan satte HPn igång.

Fram till innan semestern var det inga bekymmer, jag jobbade i princip som vanligt. Red för fullt (dock inte hoppning eller unghäst, men det hade jag nog inte gjort speciellt mkt ändå) t o m sjätte månaden, tävlade t o m litegrann, o trappade ner sedan. Satt på häst sista gången i åttonde mån, o var uppe i sadeln 19 dagar efter förlossningen- då gick inte abstinensen att hejda längre ;).

Tack ni som svarat! Någon mer som vill berätta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben