Hästilsken häst

S

synthetisk

Vad är det egentligen som orsakar att en häst utan förvarning blir elak på andra hästar och börjar flyga på dem?
Det står ett sto i mitt stall som varit aggressiv mot a l l a hästar sedan hon blev runt året gammal. Innan dess hade hon aldrig visat några tendenser på att vara dum, utan det kom hux flux över en natt. I början gick det bra att stå bredvid andra hästar i boxen, men nu har det gått långt överstyr. Hon har bokstavligen talat mer eller mindre slaktat en boxvägg för att det råkade befinna sig en häst på andra sidan. Och när hon började flyga på de andra vid gruppridning ska vi inte ens gå in närmare på :crazy: En helt vanlig ridtur höll på att sluta i okontrollerad galopp rakt ut på en väg tack vare nämnda häst.

Numer står hon i en helt avskärmad del av stallet och verkar trivas alldeles utmärkt med livet. Hon går ensam i en hage långt bort från alla andra hästar och rids heller aldrig ihop med några andra. Så min fråga är som sagt, vad orsakar att en häst blir så?

Det jag fått höra hittills är att hon kanske varit extremt ranglåg tidigare (vilket hon inte varit), samt att hästar liksom människor har olika personligheter. Men jag tycker ändå inte att det är naturligt när hon går emot sina instinkter, hästen är ju trots allt ett flockdjur. Eller har jag missat någon del? :confused:
De har även haft låtit både veterinärer och equiterapeuter (stavning) kollat igenom henne ett flertal gånger, men det har inte gett något.

Edit: Förlåt om jag postar i fel forum, känns inte som om det här passar in perfekt i någon kategori.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästilsken häst

JAG tror att det är för att den inte kan hästspråket ordentilgt. Har den inte lärt sig umgås med hästar blir den såklart osäker och försvarar sig. En häst är aldrig elak utan orsak.:idea:

Läste inte hela innan, sorry.. Men det kan ju också vara så att den inte är helt frisk i huvudet.. bara en vild tanke :P

om det är ett sto, kan det ju bli så i bland(den ska väll inte ha föl?), men denna låter riktigt agresiv:confused:

Nej, jag har tänkt den tanken själv fler gånger. Men hästar är aldrig sjuka i huvudet utan bara missförstådda, brukar ju folk säga :smirk:

Jo, det är ett sto, och surmärrar är ju inget ovanligt. Men det är ju det att hon är så 24/7 och att hon är rent aggressiv och inte bara sur, som gör det så konstigt.
Och nejdå, föl efter henne är nog uteslutet.

folk kan ju bli förändrade av hjärntumörer eller liknande så hästar borde nog kunna det också. kom att tänka på en gammal serie om en häst som hette snövit som var med i min häst. den fick tumör och blev sån. hoppas att det bara är nått tillfälligt.
kram

Mitt gamla sto 16 år,blev sådan hos sin nya ägare, hände dock inte
över en natt men under 2 månader.

Hon började med att hingsta sig, och betäcka de andra stona.
Sen när hon skulle till hingsten skulle hon spöa upp honom och sen försökte hon spöa fölungarna.

De kollade upp hennne hos Vet. och hon hade snabbväxande tumörer i livmodern och antagligen uppe i huvudet.

Kom till hästhimmlen kort därefter...:cry:

På ridskolan står det en valack som också är ilsken mot andra hästar. På lektionerna funkar det hur bra som hälst, snäll och helt okej, men släpper man honom i hage med andra hästar "slår han ihjäl dom" som min ridlärare sagt, så han går i egen hage. Vet inte direkt så mycket, men jag vet iaf att han inte klarar att gå med andra hästar, men skruvad i huvudet? Nej, det tycker jag inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 803
Senast: Lobelia
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 675
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur