Hastighet för hästlastbil

svea

Trådstartare
Hur fort får man egentligen köra med hästlastbil?

/Svea - med plattan i mattan!

Sv: Hastighet för hästlastbil

Beror på vad det är för lastbil- lätt lastbil upp till 3,5 ton får köra som högst 110. Tung lastbil får köra som högst 80.

Får de bara köra 80? Även "vanliga" tunga alltså? De som bränner på i minst 100 på motorväg..

Jajamän, de får bara köra i 80. De flesta lastbilar i sverige (utom militärens, eller annat fusk) är strypta så de inte kan göra mer än 90, utom möjligen i kraftig nedförsbacke, då det inte går att gasa när bilen rullar i mer än 90.

Så om du ser en lastbil som drar fram i 100 så är det nog snarast fel på din hastighetsmätare, eller utländsk lastbil som inte är strypt.

När jag tog körkort lärde jag mig iallfall att en tung lastbil får köra 90km/h utan släp och 80km/h med släp.
En lätt lastbil går ju med samma regler som en vanlig bil.

MVH/ Stefan

En lätt lastbil upp till 3,5 ton får gå i 110 men en tung lastbil med släp max 80 samt en tung lastbil utan släp får på motorväg och motortrafikled köra i 90. Som någon tidigare skrev så har lastbilar fartbegränsare som gör att dom inte kommer över 90 om den inte är trasig förstås. De flesta personbilar har "glädjemätare" från fabrik medans lastbilens är kalibrerad så den stämmer oftast.

högst 80 tror ja.. men de flesta kör ju snabbare :D

Typ till alla!

Man får köra 90 km /h på motortrafikled eller motorväg. Vanliga 90 vägar gäller 80km/h iaf på tung lastbil. Om det är så att ni ser bilar som kör för fort kan det vara så att dom är äldre än 89 tror jag. Dom behöver inte vara strypta. Min är en 74a så därför klarar jag mej o skönt e de för den gör lätt 110.. *S*

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar