Hästhantering....ja, illa....

Sv: Hästhantering....ja, illa....

urs detta var inget man borde ha sett...
nu kommer man ju att tänka hämska tankar varje gång man går in i stallet..

Jisses! Man kan ju tro att du älskar att se döda hästar så som du förespråkar det... och jag skriker inte, jag skriver bara vad jag tycker. och jag blundar inte heller, vad snackar du om!? :confused:

Du får slakta dina hästar och låta andra äta dom så mycket du vill, bara jag slipper.

Jag kan säga såhär, när kossan eller hästen ligger som en hamburgare i affären så tycker jag inte det är så läskigt.

Och jag tycker inte om att se döda hästar e det okey eller? :mad:

Mvh Hanna

Tycker det är bra att folk får se hur det går till, få se döda hästar.Kan man äta kött så kan man klara av att vara med på en avlivning oxå samt se dessa bilder.Inte mer än rätt.

Tack för att så´na som du fortfarande finns!!! :bow: :bow: :bow:

Hemskt... rent förj... Jag köper en gård med några tiotusen ha, jag kan ta hand om dom alla! :(

Edit. Jag äter kött och fortsätter med det. Jag har inget emot slakt och att slakta hästar OM om slaktas humant!

Pepson2 skrev:
Ja, bilderna visar hur det går till på ett slakthus där man slaktar hästar. De hade även kunnat visa hur det går till när man slaktar andra djur som används till människoföda.

Den här sidan är ju propaganda från någon vegan- rörelse, riktad till oss hästmänniskor. Deras budskap är ju att alla ska "go vegan".

Reagera inte bara på bilderna, läs texten och se textförfattarens syfte. Bilderna används för att förstärka textens syfte. Eftersom målgruppen för denna propaganda är hästälskare, så använder man sig naturligtvis av bilder på döda hästar (vi reagerar starkare då). Som kontrast till de "avskyvärda" bilderna används vackra bilder på betande, lekande, levande hästar för att förstärka läsarens känslomässiga reaktion, "This is what it should be like...".

Bra upplagd propaganda- sida, men avsändaren behöver träna mer på att föra fram sitt budskap på ett mer professionellt sätt. Sakargumenten håller inte, det är mest bilderna som väcker reaktionen.

Jag kan inte annat än hålla med, och undrar dessutom: Om man är vegan, är man då inte emot ridsport? Det om något är väl exploatering av djur, för vårt eget höga nöjes skull?

Att man slaktar hästar och äter har jag inga problem med, däremot håller jag med om att sättet man gör det på (på en del ställen) och allra helst transporterna är oacceptabla. Det skulle vara bättre om de satsade på att få en "djurvänlig" slakteriverksamhet där man mer eller mindre slaktar för överlevnadsbehovet.

Men sen kan man ju fundera på vad hästarna är värda idag. Att man föder upp hästar för köttets skull tycker jag man nästan kan jämställa med alla dessa som "vill ha ett litet gulligt föl efter deras sto som är så underbart på alla sätt och vis" trots att stoet ifråga kanske är ett sto som köpts av en hobbyägare från en uppfödare som anser att stoet inte har de kvalitéer som krävs för att man ska ta föl efter det. Och för att få ett föl så måste man ju ha en hingst så då tar man grannens hingst, som i och för sig inte har blivit godkänd för betäckning, men som är gratis för inte har man råd att lägga ut en massa pengar på språngavgiften... Ett sådant föl har inte direkt de bästa förutsättningarna för att få ett "meningsfullt liv". Okej, grov generalisering men det saknas inte precis sådana människor.

Satt och läste ett tag på hemsidan om deras argument om varför man inte ska äta kött. De stödjer sig väldigt mycket på bibeln men jag måste säga att deras tolkningar är ganska intressanta:smirk: Ett av bibelorden de tar upp handlar om när Mose och alla israeliter var i öknen och folket börjar klaga på att de inte får något kött. Då sände Gud kött till dem men "under det att de ännu hade köttet mellan tänderna, innan det var uppätet, upptändes Herrens vrede mot folket, och Herren anställde ett stort nederlag bland folket (alltså att de dödades)" 4 Mos 11. På hemsidan anser man att Gud dödade dem för att de ville ha kött. För det skulle ju aldrig kunna vara för att folket började kräva saker av Gud som om han vore en godisautomat;)

Det finns mycket märkligt i vår värld men jag tror inte att det blir bättre av att man slutar äta kött, det enda sättet att få en drägligare tillvaro för djuren är att man tar itu med frågor som rör hanteringen av de levande djuren.

/Sara

saen skrev:
Att man slaktar hästar och äter har jag inga problem med, däremot håller jag med om att sättet man gör det på (på en del ställen) och allra helst transporterna är oacceptabla. Det skulle vara bättre om de satsade på att få en "djurvänlig" slakteriverksamhet där man mer eller mindre slaktar för överlevnadsbehovet.

Men sen kan man ju fundera på vad hästarna är värda idag. Att man föder upp hästar för köttets skull tycker jag man nästan kan jämställa med alla dessa som "vill ha ett litet gulligt föl efter deras sto som är så underbart på alla sätt och vis" trots att stoet ifråga kanske är ett sto som köpts av en hobbyägare från en uppfödare som anser att stoet inte har de kvalitéer som krävs för att man ska ta föl efter det. Och för att få ett föl så måste man ju ha en hingst så då tar man grannens hingst, som i och för sig inte har blivit godkänd för betäckning, men som är gratis för inte har man råd att lägga ut en massa pengar på språngavgiften... Ett sådant föl har inte direkt de bästa förutsättningarna för att få ett "meningsfullt liv". Okej, grov generalisering men det saknas inte precis sådana människor.

Satt och läste ett tag på hemsidan om deras argument om varför man inte ska äta kött. De stödjer sig väldigt mycket på bibeln men jag måste säga att deras tolkningar är ganska intressanta:smirk: Ett av bibelorden de tar upp handlar om när Mose och alla israeliter var i öknen och folket börjar klaga på att de inte får något kött. Då sände Gud kött till dem men "under det att de ännu hade köttet mellan tänderna, innan det var uppätet, upptändes Herrens vrede mot folket, och Herren anställde ett stort nederlag bland folket (alltså att de dödades)" 4 Mos 11. På hemsidan anser man att Gud dödade dem för att de ville ha kött. För det skulle ju aldrig kunna vara för att folket började kräva saker av Gud som om han vore en godisautomat;)

Det finns mycket märkligt i vår värld men jag tror inte att det blir bättre av att man slutar äta kött, det enda sättet att få en drägligare tillvaro för djuren är att man tar itu med frågor som rör hanteringen av de levande djuren.

/Sara
Precis. Läs vad jag skrev på sidan ett. /Asmo.

Alexandra_W skrev:
Så om man bara SLIPPER SE så är det okej??? Bara du inte ser kossan förrän den ligger i en frigolitförpackning i affären så är det inte så mycket att skrika om?

Att BLUNDA för något gör ju ingen skillnad. Och häst, ko, get eller vad det nu är - som kadaver är de samma sak och hanteras lika.

Och jag har soms agt sänt min mest älskade vän (häst) till slakt. FÖR ATT hon betydde så mycket för mig och jag hellre såg att hon åkte 1½ mil, avlivades och köttet togs om hand på plats. Än att hon dog på gården, och sen åkte kadavret 60 mil med andra halvruttna kadaver för att tippas i en brännugn. Visst, det ÄR ett kadaver och ett livlöst ting. Men om jag ska ta hänsyn till mina förmänskligande känslor så hellre slakt på lokalt slakteri och köttet tas tillvara än åka land och rike runt i en container packad med andra kadaver huller om buller. Jag fattar soms agt inte motsatsen mellan älskad häst och slakt, men älskad häst och destruktion är en helt annan sak?

Jag äter hästkött men jag vill INTE äta mina egna. Helt enkelt för de är inte uppfödda för att ätas. Vi hade biffkor som små, alla hade namn, och jag och brorsan både ryktade och promenerade med de där kalvarna, red på dem när de var ungdjur etc etc. De var tama, namngivna och ÄLSKADE. Och de smakade bra på matbordet. Vi kunde skoja om att 'det här var lite segt, det måste vara Josefin' eller 'det här var jättegott, det är nog Tjolanta'.

Jag & bror försökte febrilt tjuvkika på slakten när vi var små, och roligast var att stå och röra i blodhinkarna med farmor. Här snackar vi se ursprunget till allt ( i detta fall blodpudding). Och det tog ett bra tag innan jag fattade varför folk reagerade på att hunden hade ett helt kohuvud, eller helt koben (me dpäls, klöv etc) att tugga på.

Naturligt kretslopp.

Jag var och hämtade älgkött hos styckaren häromveckan förresten, lika naturligt det, och inget plastförpackat här inte, utan lyftes ner i medhavd back jag hade, och så en sopsäck med ben (hundjulafton *s*). Och JAG vill hellre se mitt kött SÅ innan jag äter det, än kika på det genom plast i affären.

:bow: :bow: :bow:

Håller helt med dej!!!

Men jag tror det är skilnad på om man är uppvuxen på landet och har sätt hur det går till sedan man var liten en dom som innte har sätt det och har haft det som en del av uppväxten.

Det finns ju barn på 10år som inte vet var mjölken komer i från och en av mina kusiner som har bott i radhus undrade var man plokade köttbullarna när vi var och hämtade potatis.

Till er som tycker att det är viktigt att veta var köttet kommer i från och vill veta hur djuret har haftdet under sin uppväxt så kan man köppa ett djur från en bonde och sedan sända den till legoslakt då ni får hem samma djur fast i stykad form.
Bara ett tipps till er som inte vill se djur som åker runt hella erupa för att komma till slakteriet.

Kram

Håller med några här, slaktbilderna är väl inte så farliga... Kunde lika gärna vara kor eller grisar, kött som kött.. De är döda iallafall. Men de andra korten var hemska. Speciellt när man tänker på transportbilderna. Vilken panik och stress de måste lida av. Och rodeon också...

"Because of human hardness of heart, these horses died while being transported to a slaughterhouse."

Den texten till ett par häster som ligger huller om buller döda i en transport påväg till slakt, det är fruktansvärt, tål inte att djur dör plågsamt - och plågsamt är det där defenitivt!

Om hästar ska slaktas ska det vara stilla och lugnt för dem innan!

Man får ta detta för vad det är - en vegansite! Deras syfte är ju att få oss köttätare att konvertera, så man har ju plockat ihop en kollektion bilder som passar deras syfte.

Ett slakteri och dess verksamhet är en nödvändighet för att vi ska kunna äta oss mätta varje dag, och tar man anstöt av att se ett dött djur så kan man ju låta bli att titta. När ett djur är avlivat och omhändertaget så har det övergått till att vara MAT. Så har det varit ända från människans gryning , det är bara det att dagens urbaniserade människa bara har sett den förpackade köttbiten , eller hamburgaren, och är okunnig om vad som händer mellan döden och MacDonalds, och blir upprörd när man får en glimt av verkligheten.

Sen har man dragit växlar på några gamla foton från 50-talet på avlivade mustanger. Under en period fanns på tok för många vildhästar så att betet inte räckte till utan de svalt ihjäl om man inte avlivade dem, och än idag måste man avlägsna en stor mängd mustanger från det vilda, men idag adopteras de ut till blivande hästägare, eller, skickas till inhägnade reservat. Mustanger används inte till rodeo! Där används speciellt framavlade bucking horses Inom rodeocirkusen finns s k contractors som tillhandahåller dessa hästar.
Ta propaganda för vad det är - ett sätt att förvända synen på människor för att nå ett syfte.

Yep, instämmer helt med din text, jag har också skrivit något liknande längre bak själv om att just är en vegeteriansida som vill progagera för att vi ska sluta äta kött.

Visste inte om den där infon om mustangerna från 50-talet och att de har en speciell hässtyp vid rodeoMen nu gör jag det. Tackar! :bow:

Det är skillnad på veganer och vegetarianer. Iofs äter båda sorterna bara grönsaker , men vegetarianer brukar vara vettiga människor till skillnad mot veganer, som tenderar att vara ytterst rabiata vad gäller alla produkter från djur. Om jag träffar på en vegan så ska jag bjuda vederbörande på gelegodis :idea: ( gjord på gelatin från djur):rofl: Skulle tro att den slinker ner ändå!:D Dessa människor är i de flesta fall ytterst vilseförda i sin tro man ska väl egentligen inte förarga sej över dem, bara kanske ha lite överseende med deras infantila dumhet! Och sluta att äta kött det är ju att sluta leva! Människan är konstruerad att äta kött så allt snack om att man inte ska göra det , det är ju rena nyset. Det är klart, visst ska man stoppa i sej kolhydraterockså , men det gör man ju när man tar ett glas rött till köttbiten + en virre efteråt, och då har man ju fullgjort kostcirkelns viktigaste delar! SEn skulle man ju kanske kräva att veganer alltid är iklädda skor av konstmaterial, gummi o plast, för man ska ju inte ha restprodukter av döda djur på fötterna, läderskor. Ett underbart liv!

Det är klart att jag också tycker att bilderna på den där vegansidan är ruskiga,men samtidigt vet jag ju att de är noggrant utvalda för att passa just det syfte som veganer har, så jag kan förstå att en som inte har insikt i vad det är frågan om kan ta väldigt illa upp o ryckas med , men som sagt, det är vinklad propagande särskilt skapad för ett politiskt syfte. Hitler körde med samma koncept i sin propagande mot judefolket, och det var ju många som svalde det betet också med hull och hår.

Allt som står i tidningen ( eller på Internet) är INTE sanning!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

PMU-farmerna producerar urin från dräktiga ston ( ardenner oftast) som levereras i tankbilar till läkemedelsindustrin. Där separerar man ur östrogen ( kvinnligt könshormon) ur hästurinen, som sedan används av västvärldens kvinnor som en bot mot klimakteriebesvär bl a. Så hästpiss är inte "usch och fy fasen" utan en resurs !
Sen blir ju restprodukten från dessa PMU-farmer en oerhörd massa föl som endera kan användas som rid-eller körhästar till allas nöje - eller - en djäkla massa mat!

Fy Fan... så jäkla sjukt!!! Hur kan man bara göra så???:cry:

Helt sjukt, visst en död häst känner inget men jag är emot rodeon, kan ju inte påstå att hästarna INTE stressar för de ser man ju att de gör. Sedan fick man ju även se på en bild såret som de får av den förbaskade linan som spänns. Djuren får lida i vårt samhälle....Människan är ond...

Paradis skrev:
:

Det finns ju barn på 10 år som inte vet var mjölken kommer från och en av mina kusiner som har bott i radhus undrade var man plockade köttbullarna när vi var och hämtade potatis.
:rofl: :rofl: :rofl:
Ja se dessa stabor:D

Tycker väl som många andra här att det som händer EFTER avlivning inte är ngt som direkt gör sig på bild. Dock är det ju så att hästen redan är död. Att då ta tillvara på den tycker jag är ett klart bättre alternativ än destruering.
Sen är transporter av levande djur något som borde hållas på ett absolut minimum. Det borde införas en gräns för hur långt som levande slaktdjur får fraktas
/BIB

Panikie skrev:
Jag vet om en historia som handlade om en familj som bode på en liten gård, Barnen i familjen var väl under 10 år tror jag, dom hade ett gammalt halvblods sto som dom red på hemma och i skogen. Hästen var som sakt gammal och hade tyvärr inte många dagar kvar att leva, så hästen avlivades en dag. Barnen frågade vid middagen vart (hästen) var någonstans, mamman hade då svarat i häst himmlen, grejjen var bara att maten dom skulle äta vad köttfärs sås med spagetti, och ni kan juh själva gissa vad det var för kött, barnet samt resten av familjen satt och åt, deras kära gammla ridhäst. :crazy: jag tycker den e hemsk, och det värsta är att den är sann!

När min mamma var ung och de skickade iväg hennes häst till slakat köpte hon så mkt hästkött hon kunde, hon vill behålla sin vän på ngt vis...

Förövrigt så håller jag med, kadaverbilderna var bara onödiga (inte ur veganernas synpunkt då). Äter lätt hästkött och köper bara svenskt kött av den anledningen att jag vill inte vi ska skicka bort våra djur eller äta djur vi inte har en koll på hur deras liv slutat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Jag har under ca 1 månads tid trappat ut Cymbaltan och långsamt fasat in Cipralex. Nu är jag uppe i startdosen på Cipralex och sedan 1...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
63 048
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar