Att man slaktar hästar och äter har jag inga problem med, däremot håller jag med om att sättet man gör det på (på en del ställen) och allra helst transporterna är oacceptabla. Det skulle vara bättre om de satsade på att få en "djurvänlig" slakteriverksamhet där man mer eller mindre slaktar för överlevnadsbehovet.
Men sen kan man ju fundera på vad hästarna är värda idag. Att man föder upp hästar för köttets skull tycker jag man nästan kan jämställa med alla dessa som "vill ha ett litet gulligt föl efter deras sto som är så underbart på alla sätt och vis" trots att stoet ifråga kanske är ett sto som köpts av en hobbyägare från en uppfödare som anser att stoet inte har de kvalitéer som krävs för att man ska ta föl efter det. Och för att få ett föl så måste man ju ha en hingst så då tar man grannens hingst, som i och för sig inte har blivit godkänd för betäckning, men som är gratis för inte har man råd att lägga ut en massa pengar på språngavgiften... Ett sådant föl har inte direkt de bästa förutsättningarna för att få ett "meningsfullt liv". Okej, grov generalisering men det saknas inte precis sådana människor.
Satt och läste ett tag på hemsidan om deras argument om varför man inte ska äta kött. De stödjer sig väldigt mycket på bibeln men jag måste säga att deras tolkningar är ganska intressanta:smirk: Ett av bibelorden de tar upp handlar om när Mose och alla israeliter var i öknen och folket börjar klaga på att de inte får något kött. Då sände Gud kött till dem men "under det att de ännu hade köttet mellan tänderna, innan det var uppätet, upptändes Herrens vrede mot folket, och Herren anställde ett stort nederlag bland folket (alltså att de dödades)" 4 Mos 11. På hemsidan anser man att Gud dödade dem för att de ville ha kött. För det skulle ju aldrig kunna vara för att folket började kräva saker av Gud som om han vore en godisautomat
Det finns mycket märkligt i vår värld men jag tror inte att det blir bättre av att man slutar äta kött, det enda sättet att få en drägligare tillvaro för djuren är att man tar itu med frågor som rör hanteringen av de levande djuren.
/Sara