Hästhantering....ja, illa....

Sv: Hästhantering....ja, illa....

inget hjärta ingen själ med kärlek att se djur lida hängandes döda är som att slita mitt hjärta ur mitt bröst synd att djuren ska få lida , de är levande individer som oss precis som oss stod det oxå på sidan ..
hemskt att visa bara se hästar som mat inget annat vi som vet vad kärlek är till ett djur , tex jag tar inte detta som äckligt utan mer som en kniv i hjärtat hästen är min bäste vän finns alltid där , om man vill gråta ut prata eller bara kolla in i dess vackra svarta tindrande ögon dess mjuka mule , varm och gosig mot ditt ansikte du och hästen kärleken , ledarskapet vänskapen framförallt .. när jag ser detta så vill jag blunda och vill aldrig mer veta av verkligheten , dessa utsvälta misshandlande hästar har haft en styrande hand av en hjärtlös .. om jag såg nån av de skulle jag skjuta de hårt i skallen så att de aldrig skulle få se solens strålar igen som många av dessa hästar fått gjort blivit lidande för DERAS skull för att de inte har tillräckligt mer hjärta hjärna va f*n som helst jag blir bara så arg .. att djuren ska få lida pga av oss , den j*vla männisan :cry:

Alexandra_W skrev:
Jag kanske är väldigt hårdhudad men jag har INGA problem med slaktbilderna. Hästen är död och det är ett kadaver. Djuret är dött och känner inte ett endaste dugg. Alls.

Vad gäller slakttransporterna däremot är jag en stark motståndare, och jag gillar heller inte urininsamlingen av dräktiga ston för att skapa preparat för att minska klimakteriebesvär hos människor.

Rodeo är jag för dåligt insatt i, men en bra rodeohäst är värd väldigts tora pengar och MELLAN de där sekunderna/minuterna inne på arenan lever de ett bättre liv sett ur hästsynpunkt än de flesta av våra sporthästar. Värt att tänka på. Däremot, de mustanger ('vilda') som tas helt råa och bara 'tjänstgör' ett tag på rodeon, där saknar jag också förståelse.

Men jag förstår inte VAD som egentligen upprör så hemskt med slaktbilderna, såvida man inte är inbiten vegetarian/vegan. Är det skillnad på en död kossa som tas om hand inom slakten, än en död häst?

Fram till döden är det vårt ansvar som djurägare att se till att det är lugnt och värdigt, och att sjäva döden är lugn, kontrollerad och utan mer stress/etc än nödvändigt. Men sen är det en död kropp - ett kadaver.

Och vad tycker de som tycker slaktbilderna är jättehemska man ska göra? Skicka till destruktion är ungefär lika hemskt sett i bilder. Död häst vinschas/lyfts - efter att ha avlivats - på en container, och läggs med X andra kadaver i olika föruttnelsegrad, när containern är full förseglas den, och sänds sedan till destruktionsanläggningarna där de tippas i elden enkelt uttryckt. Stadiet av förrutnelse då kan variera. Jag har sett när d ehämtade avlivade hästar från ett av våra stora regiondjursjukhus, och ledtråd - det hämtas inte varje dag från djursjukhuset, så hur en del av de (DÖDA, vilket man ska komma igåh!!) hästarna var i ett ganska..otrevligt skick.

/Alexandra - som både avlivad med bult och grävt ner hemma, avlivat med spruta och grävt ner hemma, bultat och skickat till destruktion, samt bultat på slakteri och låtit köttet gå till konsumtion.

Håller med dig!...Är inte det minsta känslig, även om jag tycker att dessa långa, plågsamma djurtransporter till södra europa är fruktansvärda..Men här tänkte man på kreaturen..Jag tycker väldigt mycket om tjurar o kossor, skulle reagera LIKADANT om nån pinar kossor/tjurar som de pinar hästar...
Eller som man lugnt kan säga att jag tycker om precis alla djur...

Till alla andra som skrev tidigare inlägg om hur hemska bilderna vart, osv..Visst var de "hemska", men som Alexandra skrev..Dom var ju döda/kadaver....

Jag bara HATAR dom här jävla slakttransporterna!!!!
Finns det verkligen människor som tyker det är ok att köra runt lidande djur på det sättet som sker över hela Europa!
Hur är människan funtad???

Önskar man kunde göra mer än att bara tycka...:cry:

Förstår faktiskt inte vad som är så hemskt med den historian?
När hästen är död så spelar det väl ingen roll vad som händer med den... Tycker i alla fall inte jag. Så länge vi tar hand om dom när dom lever så spelar det väl ingen roll vad som händer med dom när dom är döda...

Och om det varit en ko som familjen haft länge, skulle du tycka att det var lika hemsk då?

Nä, så länge dom lever är dom våra vänner, när dom är döda så lider ju inte dom av att vi äter upp dom... Låter lite makabert men så tycker jag!

ja tkr desamma men när de dör av svält , då lider den grovt ..
nån som begravt häst hemma ? hästen multnar ner i ledningar osv har jag hört , mysigt dricksvatten!:crazy:

Det är därför man inte får begrava dem nära underjordiska kallkällor och brunnar där dricksvatten tas ifrån.

exakt men de var nån som hade begravt hemma , ush tänka att dricka sin häst :crazy: :eek:

Jag har också bagravt hästar hemma, men man måste ju självklart se till att det är på ett ställe som inte kan förorena vattnet.

""""Jag kanske är väldigt hårdhudad men jag har INGA problem med slaktbilderna. Hästen är död och det är ett kadaver. Djuret är dött och känner inte ett endaste dugg. Alls. """""

""""Men jag förstår inte VAD som egentligen upprör så hemskt med slaktbilderna, såvida man inte är inbiten vegetarian/vegan. Är det skillnad på en död kossa som tas om hand inom slakten, än en död häst?"""

Öhh skillnaden är kanske att hästen är ens vän! Det är inte kul att se döda kossor heller, men hur ofta gör man det?
"

Jag håller inte med! Att se dessa bilder på slaktade hästar gör mig illamående. Bara för att dom är döda förändras ialla fall inte mitt sätt att se på dom, som om den döda hästen inte längre är en häst! Det är min vän som ligger/hänger där! nästan lika hemskt som det vore en människa. Fyyy jag kan iallafall inte stänga av så fort jag ser en död häst i stället för en levande...

Allt det andra håller jag med om. :-)

Mvh Hanna som skulle må jättedåligt av att se en massa döda hundar också!

Jag kan förstå om du tycker att det är obehagligt att se. Det är inte alla som klarar det. Och det är absolut inget att skämmas över. (Nu tror jag inte heller att du gör det ;))

En del kan ju inte ens se sitt eget blod när de skurit sig utan att svimma eller börja må illa. ;)

Kanske att du haft ett annat synsätt om du varit van vid slakt eller tom levt för 100 år sen när alla slaktade sina egna djur.
Det som jag tycker är viktigast är hanteringen _innan_ slakt. När de väl är döda så känner dom inget.
Sen så är det ju så att alla djur ska dö nångång, sen om man väljer att sälja till slakt, gräva ner eller kremera gör man som man själv vill. Det är inget som har med nån annan att göra.

//F

*mathilda* skrev:
Usch!!!!!!!!

Men jag fattade inte riktigt, vad skule det med fölstonas urin till?

Tur i alla fall att det finns männsikor som jobbar för att det ska blir bättre för djuren...

Men usch och fy fasen

Urinen används för att framställa preparat som ska mildra klimakteriebesvär hos kvinnor.

Öhh skillnaden är kanske att hästen är ens vän! Det är inte kul att se döda kossor heller, men hur ofta gör man det?

Så om man bara SLIPPER SE så är det okej??? Bara du inte ser kossan förrän den ligger i en frigolitförpackning i affären så är det inte så mycket att skrika om?

Att BLUNDA för något gör ju ingen skillnad. Och häst, ko, get eller vad det nu är - som kadaver är de samma sak och hanteras lika.

Och jag har soms agt sänt min mest älskade vän (häst) till slakt. FÖR ATT hon betydde så mycket för mig och jag hellre såg att hon åkte 1½ mil, avlivades och köttet togs om hand på plats. Än att hon dog på gården, och sen åkte kadavret 60 mil med andra halvruttna kadaver för att tippas i en brännugn. Visst, det ÄR ett kadaver och ett livlöst ting. Men om jag ska ta hänsyn till mina förmänskligande känslor så hellre slakt på lokalt slakteri och köttet tas tillvara än åka land och rike runt i en container packad med andra kadaver huller om buller. Jag fattar soms agt inte motsatsen mellan älskad häst och slakt, men älskad häst och destruktion är en helt annan sak?

Jag äter hästkött men jag vill INTE äta mina egna. Helt enkelt för de är inte uppfödda för att ätas. Vi hade biffkor som små, alla hade namn, och jag och brorsan både ryktade och promenerade med de där kalvarna, red på dem när de var ungdjur etc etc. De var tama, namngivna och ÄLSKADE. Och de smakade bra på matbordet. Vi kunde skoja om att 'det här var lite segt, det måste vara Josefin' eller 'det här var jättegott, det är nog Tjolanta'.

Jag & bror försökte febrilt tjuvkika på slakten när vi var små, och roligast var att stå och röra i blodhinkarna med farmor. Här snackar vi se ursprunget till allt ( i detta fall blodpudding). Och det tog ett bra tag innan jag fattade varför folk reagerade på att hunden hade ett helt kohuvud, eller helt koben (me dpäls, klöv etc) att tugga på.

Naturligt kretslopp.

Jag var och hämtade älgkött hos styckaren häromveckan förresten, lika naturligt det, och inget plastförpackat här inte, utan lyftes ner i medhavd back jag hade, och så en sopsäck med ben (hundjulafton *s*). Och JAG vill hellre se mitt kött SÅ innan jag äter det, än kika på det genom plast i affären.

hästsko skrev:
exakt men de var nån som hade begravt hemma , ush tänka att dricka sin häst :crazy: :eek:

Precis som Fjasut säger så är det regler och krav på var man får/kan gräva ner sin häst. Just för att inte förorena dricksvatten etc.

Btw, ang gräva ner. Det här med hemska slaktbilder, som JAG ser det så FINNS det inget riktigt 'trevligt' alternativ för kadavret. Slaktbilderna upprör, destruktion innebär föruttnelse och kadaverblandning på containrar, och nedgrävning innebär föruttnelse och smörgåsbord för maskar och skalbaggar etc. Det finns ju inget sätt att så att säga lägga hästen till vila och den är intakt. Därför man måste minnas att när den är död är det ett kadaver, hur mycket vän det än är i levande livet, och ett kadaver känner inget. Sen vad man väljer att göra med det är en personlig fråga där var och en frå välja. Men man kan inte blunda för att ALLA sätt är osmakliga i vissa delar.

Jag tar hem avlivade hundar/katter från djursjukhuset om det är möjligt att gräva ner. Men jag gillar inte riktigt tanken på vad som händer därnere i jorden närmsta månaden. Samtidigt gillar jag inte riktigt något av de andra alternativen heller. Men dött är dött och för mig är det viktigaste att om jag kan slippa att kadavret hanteras och transporteras under alltför långa sträckor och tidsrymder. Bägge nuvarande hästarna kommer dock med största sannolikhet få åka kadavercontainer, de har slaktkarens så det är det eller gräva ner.

lånar knapp

hej! jag är inte heller den blödiga typen, oh visst, när hästen är död så är den det, men jag tycker ändå att den döda kroppen ska behandlas med respekt, och inte kastas på hög med resten av alla lik. visst, man måste avbloda, stycka, osv. men jag tycker ändå att känslan borde vara annorlunda. ett liv ska respekteras även i döden.
och ja, jag vet, det är inte samma sak som med människor, men lite mer medkänsla skulle inte skada..

t

Ja, bilderna visar hur det går till på ett slakthus där man slaktar hästar. De hade även kunnat visa hur det går till när man slaktar andra djur som används till människoföda.

Den här sidan är ju propaganda från någon vegan- rörelse, riktad till oss hästmänniskor. Deras budskap är ju att alla ska "go vegan".

Reagera inte bara på bilderna, läs texten och se textförfattarens syfte. Bilderna används för att förstärka textens syfte. Eftersom målgruppen för denna propaganda är hästälskare, så använder man sig naturligtvis av bilder på döda hästar (vi reagerar starkare då). Som kontrast till de "avskyvärda" bilderna används vackra bilder på betande, lekande, levande hästar för att förstärka läsarens känslomässiga reaktion, "This is what it should be like...".

Bra upplagd propaganda- sida, men avsändaren behöver träna mer på att föra fram sitt budskap på ett mer professionellt sätt. Sakargumenten håller inte, det är mest bilderna som väcker reaktionen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Jag har under ca 1 månads tid trappat ut Cymbaltan och långsamt fasat in Cipralex. Nu är jag uppe i startdosen på Cipralex och sedan 1...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
63 048
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar