Jag kanske är väldigt hårdhudad men jag har INGA problem med slaktbilderna. Hästen är död och det är ett kadaver. Djuret är dött och känner inte ett endaste dugg. Alls.
Vad gäller slakttransporterna däremot är jag en stark motståndare, och jag gillar heller inte urininsamlingen av dräktiga ston för att skapa preparat för att minska klimakteriebesvär hos människor.
Rodeo är jag för dåligt insatt i, men en bra rodeohäst är värd väldigts tora pengar och MELLAN de där sekunderna/minuterna inne på arenan lever de ett bättre liv sett ur hästsynpunkt än de flesta av våra sporthästar. Värt att tänka på. Däremot, de mustanger ('vilda') som tas helt råa och bara 'tjänstgör' ett tag på rodeon, där saknar jag också förståelse.
Men jag förstår inte VAD som egentligen upprör så hemskt med slaktbilderna, såvida man inte är inbiten vegetarian/vegan. Är det skillnad på en död kossa som tas om hand inom slakten, än en död häst?
Fram till döden är det vårt ansvar som djurägare att se till att det är lugnt och värdigt, och att sjäva döden är lugn, kontrollerad och utan mer stress/etc än nödvändigt. Men sen är det en död kropp - ett kadaver.
Och vad tycker de som tycker slaktbilderna är jättehemska man ska göra? Skicka till destruktion är ungefär lika hemskt sett i bilder. Död häst vinschas/lyfts - efter att ha avlivats - på en container, och läggs med X andra kadaver i olika föruttnelsegrad, när containern är full förseglas den, och sänds sedan till destruktionsanläggningarna där de tippas i elden enkelt uttryckt. Stadiet av förrutnelse då kan variera. Jag har sett när d ehämtade avlivade hästar från ett av våra stora regiondjursjukhus, och ledtråd - det hämtas inte varje dag från djursjukhuset, så hur en del av de (DÖDA, vilket man ska komma igåh!!) hästarna var i ett ganska..otrevligt skick.