Hästhantering....ja, illa....

Sv: Hästhantering....ja, illa....

Fy..... det var inga fina bilder:eek: :eek: :eek:

Nej fy faan!! det fixade inte jag..tittade på tre bilder, är för blödig..:cry:
nu kan jag inte sova....stackars djur...:(

Slaktbilderna tyckte jag inte var hemska, det är ju så det ser ut.
Däremot de andra bilderna är för:devil: -liga!

Håller med, slaktbilderna är ju inte trevliga, men det är ju så det ser ut, det är ju inget lidande, djuren är ju döda.

De andra var hemska, usch.....

ja jo jag vet att det ser ut på slakten men jag är för känslig för sånt...:(

Jag kanske är väldigt hårdhudad men jag har INGA problem med slaktbilderna. Hästen är död och det är ett kadaver. Djuret är dött och känner inte ett endaste dugg. Alls.

Vad gäller slakttransporterna däremot är jag en stark motståndare, och jag gillar heller inte urininsamlingen av dräktiga ston för att skapa preparat för att minska klimakteriebesvär hos människor.

Rodeo är jag för dåligt insatt i, men en bra rodeohäst är värd väldigts tora pengar och MELLAN de där sekunderna/minuterna inne på arenan lever de ett bättre liv sett ur hästsynpunkt än de flesta av våra sporthästar. Värt att tänka på. Däremot, de mustanger ('vilda') som tas helt råa och bara 'tjänstgör' ett tag på rodeon, där saknar jag också förståelse.

Men jag förstår inte VAD som egentligen upprör så hemskt med slaktbilderna, såvida man inte är inbiten vegetarian/vegan. Är det skillnad på en död kossa som tas om hand inom slakten, än en död häst?

Fram till döden är det vårt ansvar som djurägare att se till att det är lugnt och värdigt, och att sjäva döden är lugn, kontrollerad och utan mer stress/etc än nödvändigt. Men sen är det en död kropp - ett kadaver.

Och vad tycker de som tycker slaktbilderna är jättehemska man ska göra? Skicka till destruktion är ungefär lika hemskt sett i bilder. Död häst vinschas/lyfts - efter att ha avlivats - på en container, och läggs med X andra kadaver i olika föruttnelsegrad, när containern är full förseglas den, och sänds sedan till destruktionsanläggningarna där de tippas i elden enkelt uttryckt. Stadiet av förrutnelse då kan variera. Jag har sett när d ehämtade avlivade hästar från ett av våra stora regiondjursjukhus, och ledtråd - det hämtas inte varje dag från djursjukhuset, så hur en del av de (DÖDA, vilket man ska komma igåh!!) hästarna var i ett ganska..otrevligt skick.

/Alexandra - som både avlivad med bult och grävt ner hemma, avlivat med spruta och grävt ner hemma, bultat och skickat till destruktion, samt bultat på slakteri och låtit köttet gå till konsumtion.

Alexandra_W skrev:
Jag kanske är väldigt hårdhudad men jag har INGA problem med slaktbilderna. Hästen är död och det är ett kadaver. Djuret är dött och känner inte ett endaste dugg. Alls.

Vad gäller slakttransporterna däremot är jag en stark motståndare, och jag gillar heller inte urininsamlingen av dräktiga ston för att skapa preparat för att minska klimakteriebesvär hos människor.

Rodeo är jag för dåligt insatt i, men en bra rodeohäst är värd väldigts tora pengar och MELLAN de där sekunderna/minuterna inne på arenan lever de ett bättre liv sett ur hästsynpunkt än de flesta av våra sporthästar. Värt att tänka på. Däremot, de mustanger ('vilda') som tas helt råa och bara 'tjänstgör' ett tag på rodeon, där saknar jag också förståelse.

Men jag förstår inte VAD som egentligen upprör så hemskt med slaktbilderna, såvida man inte är inbiten vegetarian/vegan. Är det skillnad på en död kossa som tas om hand inom slakten, än en död häst?

Fram till döden är det vårt ansvar som djurägare att se till att det är lugnt och värdigt, och att sjäva döden är lugn, kontrollerad och utan mer stress/etc än nödvändigt. Men sen är det en död kropp - ett kadaver.

Och vad tycker de som tycker slaktbilderna är jättehemska man ska göra? Skicka till destruktion är ungefär lika hemskt sett i bilder. Död häst vinschas/lyfts - efter att ha avlivats - på en container, och läggs med X andra kadaver i olika föruttnelsegrad, när containern är full förseglas den, och sänds sedan till destruktionsanläggningarna där de tippas i elden enkelt uttryckt. Stadiet av förrutnelse då kan variera. Jag har sett när d ehämtade avlivade hästar från ett av våra stora regiondjursjukhus, och ledtråd - det hämtas inte varje dag från djursjukhuset, så hur en del av de (DÖDA, vilket man ska komma igåh!!) hästarna var i ett ganska..otrevligt skick.

Håller med dig Alexandra_W

Hade inte heller så ont av slaktbilderna..de bara "föll" med..
Det som upprörde mig mest var just dessa stackars dräcktiga ston..
som dag o natt fick stå där, som "urinproducenter"..
Rodeo...hmmm...det tål o tänkas på...:confused:
Värre än Bullride? Det är frågan..

Alexandra: Jag känner på samma sätt. Dessutom så är detta en amerikansk tydligen vegeterian/vegan site och det känns fel för mig att visa "vanliga kadaver"/slakt bilder för att progragera för djurmisshandel OCH att man ska sluta äta kött. Övriga bilder på sidan är bara rent ut sagt vidriga. jag skulle kunna skjuta en människa som gör något dylikt mot ett djur.

Kött bör vi äta för att kunna få ha våra mjölkbönder och övriga djurhållare kvar, men se till att bara äta svenskt, där vi åtminstone har lite insyn i hanteringen av våra slaktjur. vad de gör utomland i europa och övriga länder kan vi knappt påverka alls, så jag tycker vi håller oss köttätande och svenska. Hoppas ingen missuppfattar mig nu... :crazy:

asmodeus skrev:
Kött bör vi äta för att kunna få ha våra mjölkbönder och övriga djurhållare kvar, men se till att bara äta svenskt, där vi åtminstone har lite insyn i hanteringen av våra slaktjur. vad de gör utomland i europa och övriga länder kan vi knappt påverka alls, så jag tycker vi håller oss köttätande och svenska. Hoppas ingen missuppfattar mig nu... :crazy:

Åh vad glad jag blir när folk tänker som du! :bow:

Tänk också om man kunde få folk att börja äta mer svenskt hästkött.
Då får man en större efterfrågan som ger högre slaktavräkning och som i sin tur minskar slakttransporterna till andra länder.

Eller är det bara en falsk förhoppning?

Fjasut skrev:
Åh vad glad jag blir när folk tänker som du! :bow:

Tänk också om man kunde få folk att börja äta mer svenskt hästkött.
Då får man en större efterfrågan som ger högre slaktavräkning och som i sin tur minskar slakttransporterna till andra länder.

Eller är det bara en falsk förhoppning?
Det är iaf min förhoppning också!! Sann skulle den väl möjligen kunna bli om man ökade konsumtionen och just kravet på att köttet ska vara svenskt.

Usch!!!!!!!!

Men jag fattade inte riktigt, vad skule det med fölstonas urin till?

Tur i alla fall att det finns männsikor som jobbar för att det ska blir bättre för djuren...

Men usch och fy fasen

hade inga problem med slakteribilderna. det andra förstod jag inte så mycket av ( är helkass på engelska), men det såg inte trevligt ut. däremot rodeon tycker jag inte om. det är oftast helt vanliga ridhästar men dom drar åt en gjord (vet ej om det stavas så) stenhårt runt ljumsken nånstans.:mad: tro f*n att hästarna blir heltokiga och vill bli av med sina ryttare.
har egentligen inga problem med att äta hästkött heller tror jag. äter det gärna om det är utblandat t ex i ölkorv, annars det lilla jag har ätit det så har jag helt enkelt inte tyckt att det har varit gott.

FY FAN! vad upprörd jag blir... Fattar inte hur dessa människor tänker?! VARFÖR? :mad: :(

Jobbiga bilder alltså! :( men slaktbilderna var ingaproblem, och inte dirket rodeo bilderna heller, det finns juh så mkt mer hemskt som händer våra djur/hästar. Men blod bilderna eller föl stona :cry: det var juh helt hemskt!! usch o fy. skulle aldrig kunna avliva min kära vä och sedan skänka den till att bli häst kött, jag ser mina hästar ,mer som djur, dom är liksom värda på ett annat sätt för mig !

Jag vet om en historia som handlade om en familj som bode på en liten gård, Barnen i familjen var väl under 10 år tror jag, dom hade ett gammalt halvblods sto som dom red på hemma och i skogen. Hästen var som sakt gammal och hade tyvärr inte många dagar kvar att leva, så hästen avlivades en dag. Barnen frågade vid middagen vart (hästen) var någonstans, mamman hade då svarat i häst himmlen, grejjen var bara att maten dom skulle äta vad köttfärs sås med spagetti, och ni kan juh själva gissa vad det var för kött, barnet samt resten av familjen satt och åt, deras kära gammla ridhäst. :crazy: jag tycker den e hemsk, och det värsta är att den är sann!

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Jag har under ca 1 månads tid trappat ut Cymbaltan och långsamt fasat in Cipralex. Nu är jag uppe i startdosen på Cipralex och sedan 1...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
63 048
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar