Hästhållning ,mellan länderna?Min historia...

M

mimmi_t

Sorry lååångt :crazy:

Jag har då bott i Sverige hela mitt liv och har varit på ridskola och haft att göra med privathästar.Dom stallen jag har sett har haft stora hagar, hästarna går ute flera timmar om dagen , boxar mockade varenda dag.Ridskolehästarna mycket väl omhändetagna,väl uppfostrade, får gå i hagar, ridlärare som respekterat hästarna.

Så en dag flyttade jag till frankrike och började på ridskola.Jag bytte ridskola flera gånger p.g.a hästarna var väldigt dåligt skötta.Men det som chokade mig mest var att det fanns INGA hagar!Inte en ända!Hästarna stog helt enkelt 23 timmar av 24 i boxen/spiltan.Jag bytte alltså ridskola 4 gånger,INGA hagar!Hästarna var extremt dåligt skötta, boxarna var mockade 1 gång i veckan på det bästa stället.
Hästarna bet eleverna, sparkades och i vissa fall attackerade dom dörrarna när man gick förbi.Hur KAN man sätta barn på dessa hästar?
Ridlärare som driver omkring livsdöda hästar med långpiska...Jag slutade rida... och fick för mig en dag att köpa en egen häst.

Jag letade i månader för att hitta ETT privat stall med hagar.Och till slut hittade jag ett fint "familjestall" med 4 stora hagar och 10 boxar mitt imot en stor ridskola & privat stall (utan hagar såklart)
När jag sedan flyttade min häst dit så blev ägarna av stallet häpna att jag ville ha hästen i hagen under dagen, och sa bestämt att dom kunde hjälpa till ibland med in och utsläpp , men inte varje dag.Så det blev helt enkelt att min häst fick stå inne :( .Ingen annan i mitt lilla stall verkade vara intresserad att byta ut service utan blev helt häpnade att hästen skulle vara ute i hagen under en så lång tid.
Så under 1 månad fick alltså min häst stå inne i 19 timmar om dagen.Jag pluggade ju , så jag kunde inte ha ute honom mera. :cry:

Jag gick och grubbla över det länge och sen kom stallägaren till mig och ville förslå en överenskommelse eftersom han visste att jag mådde mycket dåligt över att hästen stog inne.Han ville ha en shettis till sin 3åriga barnbarn som bodde i holland när hon var där 2veckor på sommaren , men han kunde inte sköta henne.
Så han undrade om jag ville ha shettisen som min egen under hela året,sköta den, och sen låna ut henna på sommaren till barnbarnet och som utbyte , släpper han båda två hästarna tillsammans på morgonen och jag tar in dom på eftermiddagen varje dag.Jag var överlycklig, det fixade sig för min häst iaf...

Men hur kan det verkligen vara så stora skillnader mellan Sverige och Frankrike? Och hur KAN hästar fungera rätt om dom står inne i 23timmar /24? :confused:

Sv: Hästhållning ,mellan länderna?Min historia...

Rätt nyttigt att se djurhållningen i andra länder, i de flesta fall är det sämre än här hemma. Ställt i relation till varandra inser man att vi kanske daltar väl mycket med våra djur men att övriga världen har mycket att lära av oss.

Vi svenska (kvinnor?) sköter om våra djur enligt konstens alla regler och påfallande ofta ger vi djuren bättre vård än t. ex våra gamla. Hur många timmar om dagen får en långvårdspatient vara ute????

Tycker inte vi ska försämra vår djurhållning men kanske tänka till lite när vi ynkar våra staaackars hästar.

Hmm.. låter märkligt det där.

Själv har jag jobbat och bott i Frankrike (Normandie) ett tag. Jobbade hos en finsk travtränare på en stor gård där det fanns massor av hagar. Alla hästarna utom de två värdefullatse sov ute ungefär från påsken till sena hösten. Hästarna verkligen var ute 24/7 utom då de kördes.

Alla andra travtränare jag besökt i Frankrike som bott på landet har haft det ungefär likadant. Hästarna i stora kuperade hagar. Fölen blir knappt rörda av människor före de tas in från beten för inkörning.

Sen är det en annan femma om stallet finns i stan/eller i ett större samhälle. T.ex. travanläggningen i Groisbois utanför Paris är enorm med hundratals hästar med olika tränare. Det finns helt enkelt inte utrymme för hagar. Men så är det på trabvanorna här i Norden också. hagar finns men dessa är minimala.

Har haft väldigt lite kontakt med ridhästar under min vistelse i Frankrike men min syster bor i hästsamhället Maisons-lafitte som är en förstad till Paris. Detta är också en liten stad trots att det finns massor av hästar, både galopphästar samt vanliga ridhästar. Här ligger stallen inklämda mellan husen och det finns helt enkelt inte rum för hagar. Istället finns det ingen asfalt på en del av gatorna för att dessa skall passa som ridvägar och så finns det massivist med paddocker runtomkring i byn.

Så min erfarenhet från fransk(trav)hästhållning är att hästarna hålls så mycket ute som möjligt om det bara finns en möjlighet till det.

Kan det finnas en så stor skillnad mellan rid- och travfolk? Har jag bara haft tur som hållit till på landet och sett de perfekta möjligheterna för hästhållning som finns i Frankrike?

hur är det i centrala sthlm då? Där får en del hästar också stå inne 23 av 24 timmar...

dorisdoris skrev:
hur är det i centrala sthlm då? Där får en del hästar också stå inne 23 av 24 timmar...

Där jag bor är det en liten förort mot en lite störra stad...

Sprettan skrev:
Hmm.. låter märkligt det där.

Själv har jag jobbat och bott i Frankrike (Normandie) ett tag. Jobbade hos en finsk travtränare på en stor gård där det fanns massor av hagar. Alla hästarna utom de två värdefullatse sov ute ungefär från påsken till sena hösten. Hästarna verkligen var ute 24/7 utom då de kördes.

Alla andra travtränare jag besökt i Frankrike som bott på landet har haft det ungefär likadant. Hästarna i stora kuperade hagar. Fölen blir knappt rörda av människor före de tas in från beten för inkörning.

Sen är det en annan femma om stallet finns i stan/eller i ett större samhälle. T.ex. travanläggningen i Groisbois utanför Paris är enorm med hundratals hästar med olika tränare. Det finns helt enkelt inte utrymme för hagar. Men så är det på trabvanorna här i Norden också. hagar finns men dessa är minimala.

Har haft väldigt lite kontakt med ridhästar under min vistelse i Frankrike men min syster bor i hästsamhället Maisons-lafitte som är en förstad till Paris. Detta är också en liten stad trots att det finns massor av hästar, både galopphästar samt vanliga ridhästar. Här ligger stallen inklämda mellan husen och det finns helt enkelt inte rum för hagar. Istället finns det ingen asfalt på en del av gatorna för att dessa skall passa som ridvägar och så finns det massivist med paddocker runtomkring i byn.

Så min erfarenhet från fransk(trav)hästhållning är att hästarna hålls så mycket ute som möjligt om det bara finns en möjlighet till det.

Kan det finnas en så stor skillnad mellan rid- och travfolk? Har jag bara haft tur som hållit till på landet och sett de perfekta möjligheterna för hästhållning som finns i Frankrike?

Ingen aning... Har du besökt en fransk ridskola nån gång i Normandie?

Det är likadant i Österrike. En ridskola jag red på ett tag hade inga hagar. Hästarna står inne 23 av 24 h och de rids bara i ridhuset. Även privathästarna stod inne och reds en timme i ridhuset. Alltid dressyr arbete. Stackars hästar. Ett annat stort privatstall med 80 hästar hade 3 hagar men jag såg aldrig några hästar i dom. Ett annat stall utanför Wien med privathästar hade lite fler hagar men dom tyckte synd om sina hästar om dom var ute mer än 2 h per dag och inte alla hästarna gick ute i hagar. Mina hästar hade blivit knäppa om don inte fick vara ute varje dag.

Jag är visserligen inte särskilt nöjd med all hästhållning på ridskolan som finns här, men någon vanvård är det ju inte alls tal om utan de får ju mat skötsel och stora hagar!

För några år sedan var jag på en tre veckors språkresa till Irland, jag bodde hos en hästfamilj och fick en av deras hästar som min egen under tiden. Det jag reagerade på under min tid där var att de hoppade VARJE dag, de hoppade hinder på minst en meter hela tiden, fasta (två av hindrena var av stilen fasta telefonstolpar och 130cm höga) och vanliga, i leriga nerförsbackar och ute på fält.
De borstade sällan och kratsade _aldrig_ hovarna! De vart ju jätteimponerade när jag våågade kratsa bakhovarna på min häst :smirk:
Fast annars tyckte jag att hästarna verkade ha det bra, de gick ute dygnet om (var på sommaren) och var blanka och fina i hullet.

På hemresan pratade jag med en annan svensk tjej som hade vart på ett annat, lite större ställe. Hon berättade att där mockade de max en gång i veckan och hon hade fått leta jättelänge innan hon hittade EN enda borste som hon kunde använda och hovkrats fanns nog inte alls.

Visst förstår jag att det inte alls är så på alla ställen på Irland, men ändå lite av en "kulturkrock".

eldione skrev:
Ja min skulle antagligen gnaga sig en flyktväg ut i friheten!

Min blev halvgalen också.. SÅ fort han kom ut i hagen så dånade han iväg och bockade , rullade sig och flööög iväg i ful galopp och gjorde massor akrobatik.Såg himla komiskt ut.

hästig skrev:
Det är likadant i Österrike. En ridskola jag red på ett tag hade inga hagar. Hästarna står inne 23 av 24 h och de rids bara i ridhuset. Även privathästarna stod inne och reds en timme i ridhuset. Alltid dressyr arbete. Stackars hästar. Ett annat stort privatstall med 80 hästar hade 3 hagar men jag såg aldrig några hästar i dom. Ett annat stall utanför Wien med privathästar hade lite fler hagar men dom tyckte synd om sina hästar om dom var ute mer än 2 h per dag och inte alla hästarna gick ute i hagar. Mina hästar hade blivit knäppa om don inte fick vara ute varje dag.

Ja ush... Stackars hästar... i det bästa av alla ridskolorna jag var på så fick dom iaf komma ut på en uteritt i ca 30 min per vecka.

Folk är ju helt från vettet.En dag fick jag en kommentar om att jag misskötte min häst som fick stå i hagen och bli smutsig :D och äten av flugorna :smirk: och han trodde att jag hadde honom i hagen bara för att jag inte orkade motionera honom. Så jag fick mig en ordentlig utskällning att om man ska ha en häst , då ska man också rida den :rofl: ... Jag orkade inte äns tjafsa imot, även om jag rider honom 6dagar i veckan...

Jag jobbade en tid på en engelsk gård med poin-to-pointers. Där var alla hästar ute dygnet runt under sommaren. När vädret blev dåligt framåt hösten fick avelsstona och unghästarna vara ute under dagen. Ridhästarna fick stå inne. De reds 6 dagar i veckan, 1-3 timmar per dag. Om det var fint väder på vilodagen fick de gå ut några timmar i en gräspaddock. Hästarna hade stora ljusa boxar med boxöppning direkt ut mot gårdsplanen. De hade därför mycket att titta på. De hade fri tillgång på hö förutom under tävlingssäsongen. Boxarna mockades minst två gånger per dag.

Ingen av hästarna hade några stallovanor, och jag tror de trivdes.

tråkigt att stå innte 21 timmar om dyngnet...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka