Hästgård

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Vet att det finns massor av trådar men har inte hittat det jag undrar om..

Det finns mängder med sätt att värma upp ett hus, vad är det bästa/billigaste? Var hittar man information om skillnaderna?

När man kollar på en gård och dom t.ex. eldar med ved, om man istället vill byta till något annat uppvärmningssysten, hur tar man reda på om det går? Går det bara om man gör en besiktning på huset?

Vad finns det för olika typer av ventilation för ett stall? Vad är bäst?

Några fler saker man ska tänka på innan man köper gård?

Och om man har hittat "våran" gård, men det dyker upp ett och annat på besiktningen, vad är "rimligt" att acceptera? (olika fel) Något som man direkt ska akta sig för?

Något med marken man ska tänka på?

Hur gör man med vatten/avlopp?

Börjar undra om vi har för höga krav... Alla gårdar vi har kollat på har varit fruktansvärt dyra (2-4 miljoner) men ändå så har det i flera fall varit svartbygge, mögel, ingen ventilation i stallet, inte haft något avlopp, osv. Dom som har legat på ca 1-2 miljoner har istället varit i fallfärdigt skick och man hade behövt riva allt och bygga nytt.
Eller är det helt enkelt så att en hyfsat gård med ett mindre stall (max 8 boxar) kostar minst 5 miljoner om det ska vara i hyfsat skick? Vi renoverar gärna, men vi har inte möjlighet att köpa en så dyr gård och sen dessutom rusta upp den.

Den enda som faktiskt var okej var en gammal gård, men låg för långt bort, kostade 1,5 men den hade bara 2 boxar och det hade blivit svårt att bygga fler iom hur det låg. Bara ca 1,5 ha mark också... Annars var den helt underbar, men vi bedömde att fördelarna inte övervägde nackdelarna, och nu är den såld tror jag.
Vi har kollat på gårdar i ett år ungefär, och har inte bråttom. Men vi vill ju gärna hitta en bra gård helst inom några år iaf ;)

Sv: Hästgård

Vet att det finns massor av trådar men har inte hittat det jag undrar om..

Det finns mängder med sätt att värma upp ett hus, vad är det bästa/billigaste? Var hittar man information om skillnaderna?

När man kollar på en gård och dom t.ex. eldar med ved, om man istället vill byta till något annat uppvärmningssysten, hur tar man reda på om det går? Går det bara om man gör en besiktning på huset?

Har man egen skog så är det givetvis billigast att värma med egen ved!Fördel=billigt. Nackdel=lite pyssel med eldning.Särskilt om man inte har ack-tankar.Samt ved hantering,det är skittråkigt.

Pellets.Fördel=sköter sig själv.Är relativt billigt.(Än så länge,se upp för skatthöjning!)Nackdel=kräver stor plats.Kan störa med sitt rasslande ljud.

Olja.Fördel=mycket smidigt,inget pyssel,det sköter sig själv. Nackdel=FÖRFÄRLIGT DYRT.Ändliga resurser.

DVEl.Fördel=sköter sig själv.Nackdel=Dyrt och man vet att det blir dyrare.

Alternativ till ovanstående:

Luft-luft vpump.Bra alternativ att sätta in om man inte har något vattenburetsystem.Sänker elkostnad MEN man kan bli lurad på att köpa en parallellimporterad pump som inte klarar Svenskt klimat.Man är fortfarande elberoende.Inte så dyr investreingskostnad.(15-20 000)

Luft-vatten.Att sätta in där man har vattenburetsystem.Relativt ny teknik som kommer att bli bättre.Kan vara knepigt då vattenet leds ututanpå huset en bit (vad händer då om det blir kallt och det blir ett stopp???)Dyr investeringskostnad.(100 000-130 000)Och du är fortfarande elberoende.

Bergvärme.Bra teknik som är väl beprövad.Dyr investeringskostnad (100 000-150 000)Man är fortfarande elberoende.

Insatskamin.Man bllir av med elberoendet.Mysfaktor hög.Men det blir mycket eldande och pass.

Puh......finns säkert någon som är bättre på detta......men nu fick du nåt svar iaf:rofl:

Grannens gård är till salu just nu, för 3,3 miljoner. Den är jättefin, med relativt nytt boningshus. Lador/längor finns men tyvärr inget häststall. 3,4 ha mark.

Kan det vara något för er?

Immer

Jag lägger till fliseldning...

Flis är billigare än pellets, men kanske lite mer svårhanterat eftersom det köps löst och inte i säckar. Enklare än ved att elda eftersom man i en flispanna fyller på dagsbehovet på en gång.
Fortfarande behövs förstås accumulatortank för att det ska vara någon mening med det.

Vi värmde upp vårt 250 kvm stora hus för ca 2500:- förra vintern. :D

Tack för era svar... Blev bara ännu mer förvirrad :D
Finns det inget som är lika billigt som vedeldning (har planerat att köpa lite skog nämligen) men där man inte måsste elda varenda dag? Känns som att det tar en sån tid?

Du får gärna pma länk till annons/mäklarsida så jag kan kolla på den!

Måste man elda med flis även på sommaren?

Och om man har några ha skog säger vi, vad kostar det då att få någon att hugga ner det så man kan använda veden?
Om man köper flis istället, hur "förvarar" man det? Blir det inte väldigt skräpigt?
Ni får ursäkta mina dumma frågor, men jag kan verkligen inget om sånt här... Men ska vi köpa gård måste vi ju lära oss :D

Att elda med ved är busenkelt, men det kräver lite träning.
Just nu eldar vi en gång om dagen, på ett par timmar är pannan och ackumulatortanken uppe i över 80 grader. Det räcker både till att hålla huset varmt och till varmvatten under minst ett dygn.
Vår ackumulatortank är inte så stor, 500 liter, men vi är glada att vi har den.
Vår panna är en kombipanna olja/ved, så om vi måste vara borta över hela dagen när det är kallt ute kör vi igång oljebrännaren. Det är ytterst sällan den behövs.

Immer

Men om man har en större ackumulatortank så behöver man inte elda lika ofta?

Varför är pellets dyrt förresten? Är det miljöfarligt?
Om jag förstod Zofus rätt, så är pellets och värmepump det smidigaste och billigaste förutom ved. Eller?
Solenergi då? Någon som vet ungefär hur dyrt det är att "installera"? Kan man lagra elen med solenergi? För då borde ju el/värmekostnaden bli minimal på sommaren iaf... Och så är det miljövänligt...

Måste man elda med flis även på sommaren?

Och om man har några ha skog säger vi, vad kostar det då att få någon att hugga ner det så man kan använda veden?
Om man köper flis istället, hur "förvarar" man det? Blir det inte väldigt skräpigt?
Ni får ursäkta mina dumma frågor, men jag kan verkligen inget om sånt här... Men ska vi köpa gård måste vi ju lära oss :D

Det blir massor av nytt när ni skaffar gård, men det mesta löser sig efter hand - som tur är! ;)

Flis köper vi på närmsta sågverk, det är en restprodukt från deras tillverkning och därför billig. Att göra flis själva blir nog inte så billigt, eftersom man då behöver lämplig maskin till det och det är säkerligen ett dyrt inköp kan jag tro.

"Vår" bonde hämtar flis till oss med traktorn, åtta kubik i taget och det räcker länge! Tror han körde tre gånger förra vintern. Vi betalar honom för detta, otroligt tacksamma för att han tar sig tid att hjälpa oss!

För att kunna förvara flisen behövs förstås utrymme för det, vi använder ett hörn av vår lada. Annars kan man bygga ett skjul nära platsen där man har pannan, det är nog mest praktiskt, oavsett vad man eldar med.
Jag läste inlägg från någon här på bukes ( tror det var Ride_on ) som hade pannan i ett uthus och sen kulvert in till huset - det verkade väldigt smart och vi funderar på att bygga om vårt system på det sättet.

Vi kan, om det krisar, ställa om värmen till elproduktion men det blir väldigt dyrt att värma upp huset på det viset.
På sommaren eldar vi inte, vi värmer upp vattnet med el, men vi har en granne som eldar året runt. Han har dock vedeldning och egen skog, så jag förstår honom.

Fliseldning är kanske inte det mest praktiska om man inte har ett system där flisen fylls på automatiskt ( vilket vi inte har plats för i källaren utan alltså eldar varje dag ) men det är i alla fall billigt och jag tycker det är ett bra system för oss. Vår panna har också en del för vedeldning, så vi kan välja veden om vi vill men det innebär att man måste springa ner och lägga på nytt ett antal gånger om dagen och det känns som extraarbete på något vis.

Man kanske inte ställer om ett fungerande värmesystem till flis i första hand, men nu vet du lite om hur det funkar om du skulle dyka på ett hus med sådan uppvärmning :)

Så om man inte har ett system där flisen fylls på automatiskt fyller man på en gång om dagen? Annars bara ibland?
Är det dyrt att installera sånt om det som används idag är vedeldning? De flesta gårdar verkar använda sig av ved för uppvärmning...

inte för att det är en billig lösning ännu men det finns gårdar som värmer upp sig på halm, gödsel och annan skit. Pannan är svindyr men som allt annat blir det väl billigare när det kommer fler tillverkare...

Du kan kontakta din kommuns energirådgivare för bra tips om olika sätt att värma upp hus. Tex bergvärme kan skilja i pris beroende på vart i landet man bor och tex solvärme kan vara ett bra komplement, hm men kanske inte lika prisvärt i norra delarna av landet.

Min pappa arbetar som energirådgivare, han har själv bytt ut hemma till två stora ackumulatortankar (minns inte om det är 1000 liter i varje eller dylikt), ny vedpanna och solpaneler på taket. Förr fick de elda flera ggr om dagen, nu är det väl inte ens en gång om dagen och sommartid när solen skiner värmer solen upp varmvattnet huset använder.

Det finns mängder av olika sätt att värma hus, det bästa är nog att vänta med att bestämma dig för något visst alternativ tills du bestämt gård/hus och vet vad som kan passa bäst just där.

Lycka till med gårdsköp, övriga frågor kan jag inte hjälpa dig med ;)

På kommunen ;)
Enklast är nog att ringa din kommuns växel och fråga efter deras energirådgivare. Mycket små kommuner kanske inte har någon, men då kan du säkert ringa närmaste lite större kommun, råd kan de ju alltid ge! Min pappa brukar åka på kurser med energirådgivare från hela landet då och då, de måste ju hålla sig á jour med alla nya rön... annars har vissa energibolag energirådgivare också, men vet inte hur objektiva de är.

Så om man inte har ett system där flisen fylls på automatiskt fyller man på en gång om dagen? Annars bara ibland?
Är det dyrt att installera sånt om det som används idag är vedeldning? De flesta gårdar verkar använda sig av ved för uppvärmning...

I vårt hus fanns till att börja med en vedpanna som värmde upp huset. Till den installerades ( före vår tid här alltså ) en flispanna. När vi fyllt på en behållare med flis, vilket i vårt fall är i storlek 4 blå ikeakassar, tänder vi i vedpannan för att få drag och sedan i flispannan. På så sätt blir det alltså ett luftdrag genom båda pannorna. Är det extra kallt kan vi elda med ved samtidigt som flisen och vattnet värms upp fortare och effektivare :)

Om man har bättre utrymme än vad vi har - låg takhöjd - kan man ha en skruv som ständigt fyller på behållaren över pannan med flis och då behöver sköter det sig i stort sett självt. Dock måste man sota ur behållaren och pannan emellanåt, åtminstone om man har gamla saker som inte är självsotande. Till pelletspannor används nästan alltid någon slags självpåfyllning tror jag, men det får någon som är mer insatt i svara på.

Det du bör räkna in i din bostadskalkyl är sotarkostnader om du skaffar ett hus med ved-pellets-flisuppvärmning. Här kommer sotaren var tredje månad och det kostar ca 400:- per gång.

På alternativ.nu kan du hitta en del intressant. Det är ett forum för s.k. alternativare och de har många kluriga lösningar på uppvärmning av hus, fråga bara på!

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Vi köpte gård för två år sedan (ganska exakt) efter att ha letat i drygt två år - lite reflektioner så här i efterhand kanske kan vara till hjälp.

Är det bara vattenburen värme så kan du använda i stort sett vilken värmekälla du vill. El, olja, ved, pellets, bergvärme, jordvärme, luft-vatten, solfångare är väl de vanligaste här nere, sen har ju nämnts flis, halm, säd men det är nog lite ovanligare. Jag har också hört om någon som grävt ner jordvärmeslangar i gödselstacken för att ta tillvara den värmen.

Vi har installerat jordvärme som vi värmer hus och varmvatten med, då sänkte vi elförbrukningen med en hel del, tidigare fanns det en elpanna. Vi ville ha en värmekälla som sköter sig själv, och därför valde vi jordvärme.

Min svärmor har pelletspanna, hon har en ficka bredvid pannan som hon fyller på några gånger per år, sedan är det en skruv som förser pannan med pellets. Den behöver dock askas ur varje/varannan vecka så det är lite mer pyssel än med jordvärme tex. Det är dock en lägre investering att installera pelletsvärme och billigare i drift för det går inte åt så mycket el.

I övrigt så är det bra att kontrollera hur marken är, våra två hektar är på vissa ställen ganska vattensjuka, vi hade inte en tanke på att kolla det när vi köpte gården. Vi hade letat i två år och detta var det första med rätt läge, rätt pris och tillräckligt med mark. Dock måste vi bygga till och bygga stall men det går ju att fixa, det är svårare att fixa läge och köpa till mark.

Även om det inte går ett vattendrag i närheten så kan det vara bra att kolla om det blir översvämningar, vi har översvämning 2-4 gånger per år när det regnar mycket - det är ytvattnet från åkrarna runt om. Vårt hus ligger lite lägre än omgivningen, så vattnet rinner ner till oss och sedan vidare ut på grannens åker. Det är bra att kolla, husets läge i förhållande till omgivningen, ligger det högt eller lågt.

När vi köpte så brydde vi oss inte om husets eller uthusens skick - det går att renovera. Vi har antagligen mögel i ett utbygge på huset - men det skall vi riva senare när vi byggt till. Dessutom måste vi dränera en hel del eftersom det som sagt är lite vattensjukt runt om. Det har i och för sig inte hjälpt till att det första halvåret i år kom nästan en hel årsnederbörd, ett mer normalår är det nog lite torrare.

Vi hade nog lite bråttom när vi bestämde oss, men mycket av det som vi har problem med går att fixa, det kostar "bara" en massa pengar, så man får prioritera bort semester, dyra kläder mm. Dessutom så stack priserna ännu mer efter vi köpt den här så hittills har jag inte sett något som vi skulle kunna ha råd med, många gårdar är dyra trots stora renoveringsbehov.

Flis vill jag avråda från om man inte är kunnig när det gäller pannor och eldning. Fliseldning kröver mer jobb än tex pelletseldning. Det förekommer också bränder i samband med fliseldning. Fliseldning är ofta lämpligt för ganska stora effekter. Det är inte lönt att satsa på till en liten villa.

Så vet man vad man gör så kan flis vara billigt och bra. Har man inga kunskaper så satsa på något annat.

Som jag skrev i mitt inlägg var min info tänkt att upplysa TS om hur fliseldningen fungerar om det nu redan skulle finnas sådan panna installerad i ett hus de skulle kunna tänka sig att köpa. Jag rekommenderar ingen att installera en sådan panna även om det fungerar alldeles utmärkt för oss. Det måste man avgöra själv!

Det innebär f.ö. mer jobb än med pellets, men mindre jobb än med ved som ska fyllas på fler gånger per dygn. Fördelen jag ser är främst ekonomisk, då vårt sågverk säljer flisen mycket billigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama