”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Du ska inte behöva ta dej till stan! Detta ska gå som brev,det väger inte ens 2kg och det är ett kuvert för upp till 2kg!

morgan ahaaa då var de en nordsvensk eller :)

ja visst är de där roligt å få kvitto på att man gjort rätt .

var till kliniken på ultuna med ett 6 månaders nordis föl o där hämtade veterinären eleverna o visade dem o sa .. här ser ni en fölmärr som inte syns hon fölat , bra hull o välmusklad o ett stort snyggt uppfött föl. se o lär :laugh:

då blir man lite mallig :laugh:

Nej det var halvblodet på min avatar:love:Och fölet var bara 1,5 månader.
Ja visst blir man stolt!

Nä nog med skryt nu:D Nu vill inte mina pållar vara ute i skitvädret längre så det är väl bäst de får komma in då.

Nu ger jag mig själv en :banana: för jag har varit på ridtur med H:).Det blev en halvtimma i skogen,det gick fint även att trava på den oplogade vägen fast hon inte hade brodd i bak.

Det är lite pyssel när bootsen ska på så det hoppade jag över,tänkte det var bäst att komma upp innan jag ångrade mig.

I kväll ska jag på möte om "fiber till byn".Det ska bildas förening som ska se till att vi får bredband nergrävt.Kommer att kosta en del förstås,lite orättvist att vi på landet ska betala själva men för mig som bor förhållandevis ensligt känns det bäst att hoppa på tåget nu.Som det är nu betalar alla lika oavsett avstånd,väntar man är det troligt att det blir mer för den som bor avsides,det är grävningen som kostar.

varför inte mobilt bredband ??? jag bor ensligt o har mobilt bredband lika bra som de andra om inte bättre om de finns täckning förstås .

Här funkar bara telia , men du har väl en mobil o funkar den så funkar bredband .

Ja,varför har jag inte det:confused:?Egentligen är jag nöjd som jag har det nu,lägsta hastigheten genom telefonjacket:).

Här pratas mycket om att telia kommer att montera ner stationer,täckningen är väl sådär som det är just nu.Kanske är det lite skrämselpropaganda,vad vet jag?

Många känner sig "tvingade" att skaffa fibern för ju fler som går med ju färre abonnenter får telia-litet underlag-lägger ner fortare.Blir en ond cirkel.
Jag är inte helt insatt i hur sånt här fungerar men vill inte heller riskera att sitta utan bredband så jag hänger på.

Håller med gubbtjyv,vi har fiberoptik,eller vad det heter,här och varken jag eller grannen använder det...! Det blev indraget innan jag flyttade hit och jag har för mej att alla hushåll fick betala runt 36000 så det är ju inte billigt precis.

Glöm inte extra kalk till mamman också under dräktigheten :)

hade precis samma abonnemang som du lägsta på telia men några kronor mer på mobilt fick jag högre hastighet o virusskydd ingår .

gå in på telias sida o kolla får du se o jämför . Inte fasen monterar telia ner någonting inte i alla fall inga master , ledigt utrymme på dem sljer de ju till andra så de tror jag inte ett dugg på.

jag upplever de mobila som bättre än de genom ledning faktiskt i alla fall här

ja benskörhet är ju ett besvär för den feminina delen :o sorry kunde inte låta bli , ber om ursäkt :laugh:

cho jag maste till stan och handla och passerar da ladan.. sa passar pa att tomma den. Har ingen lust att pulsa genom 10cm sno som idag har fallit i en backe som ar halt som attan... nej det sandas inte och det ar en av de dar spannande saker varje gang jag ar ute om jag skall komma upp igen eller om jag far spanna for pallarna att dra upp pulkan med mina inkop.. och mig hallandes i svansen..
och angaende lantbrevbarare.. min fabror var en, och han kom alltid in till folk som inte kunde ta sig till ladan sjalv alla dagar.. Speciellt om han sag flera dagars mail i ladan, och det var ngn aldre som bodde dar.. Men jag formodar att idag far de val knappt kliva ur bilen ...samhallsomsorg har gatt ner.. Tank hur manga aldre som kanske har ramlat och inte kan fa hjalp.. Men da sags det val att hemtjansten skall ta hand om det.. Dock kan man finna postnissar som bryr sig. I alla fall ute pa landet. Fa men de finns.. Det ar dock ett helt annat amne som jag inte orkar ga in pa nu..
Nu ar stallet klart och pallar skall fa komma in.. och jag kan fa ga och lagga mig.. woohoo sova, min favourite sysselsattning..

tant kat .... du sätter naturligtvis postlådan på en lina som du kan veva upp till huset :idea:

så slipper du halka omkring i klorofyllen :) veva hem o töm veva ner lådan

Förlåt att jag skrattar:laugh:men din beskrivning av dej hängandes i hästsvansar var faktiskt lite rolig! Nä lantbrevbärare är inte vad de varit:( Ok,ska du till stan ändå så må det vara hänt,det var bara så att jag tänkte att de ska bannemej leverera paketet till dej! Det ingår liksom i priset!Men att de skulle åka upp med det,nä det blir väl när det är sju torsdagar på en vecka!

cho du missade forra vintern nar tant fjanta (den 29 ariga bullen) och jag hamtade post.. och ha ar vi, hon i tolk sele jag i min knallgula pulka modell aldre, alltsa utan sate och sant och pulka snore knuten till draglinor pa tolksele.. vi gick ner for backen annars hade jag nog haft tant fjanta pa pulkan ocksa.. tommer ladan hanger pasen/vaskan over huvudet sa den stannar och sa sitter jag i pulkan och tant fjanta borjar trava hemat.. det ar inte backe hela vagen men nar hon ser och hor de andra pallarna blir det fart under de hariga (benen alltsa). Och fullfart galloperar vi glatt uppfor backen. saken ar ocksa att komma in pa garden sa gor man en skarp 90 grader till vanster.. hon galloperar fortfarande kommer fram till korvagen tvarnitar och svanger.. vad hander mer an att jag och pulka har fortfarande framover momentum sa vi flyger och landar rakt i den S T O R A snodrivan av sno som ar pa hoger sida av korvagen.. ja pulkan fortsatter forstas glatt fortfarade bunden bakom hasten medans jag och all post forsoker grava oss ur snohogen.. Tack och lov ar hon an stadig gammal bulle och brydde sig inte alls om att den illgula pulkan dansade efter henne.. Och dar star hon och skrattar at mig vid grinden och vill in till kompisar. Jag kan tala om att nar all snon smalte hittade jag min deklarationpaket fran skatteverket... i vad som hade varit snohog.. Japp, sant ar livet i de varmlandska skogarna...

:bow::bow::bow:Vilken syn! Skulle vilja påstå att det är livat i de värmländska skogarna:D

Hmm..Hur förvirrande är inte detta?Blir man "pålurad" något man inte behöver,tro?Till rätt hög kostnad dessutom.I vårt fall säjs det 25-30.000.Mycket för mig.

Ett argument som förs fram är att man kan "få" både TV,telefon och bredband genom detta och på så sätt slipper vissa kostnader.

Ja,vi får se vad som blir beslutat i kväll.Jag har ju anmält att jag är intresserad så det lutar väl åt att jag skriver på.

Kat har ditt sto börjat tjocka på sig ännu?

Min donna ser jag inte så mycket på, kanske en liten rundning om magen, men jag törs inte riktigt lita på att det är ett föl därinne ;-).

Jag läser allas tips om hur en dräktig märr ska fodras... Jag har tänkt fodra upp henne några månader innan, men jag gissar att hon kommer att klara det bra själv till viss del. Hon äter vårgräset som en häst :D när det väl kommer.

Snart blir det ljusare - känns redan bättre!

Ja det stämmer.Telefonin är väl sk IP telefoni,billigt ja,men skitjobbigt att prata för det är fördröjning,sådär som när man ringer långväga.TV ville jag koppla på när jag flyttade in,men det var ganska dyr startavg så jag behöll min boxer.grannen har dock TV fortfarande tror jag,men inte IP telefon. Tror att dom som bodde i stugorna när detta drogs in iofs fick bra priser på startpaketen,så att säga.Lurad o lurad....det vet jag inte,men du får väl veta mer på mötet.:)

Vi skippade fiberoptik till vårt hus. Tonårssonen blev lite putt, men jag fixade snabbare bredband istället. Då blev han nöjd, tills han kom på att min dotter tog upp kapacitet på bredbandet då hon använde Spotify. ;) Jösses i min lilla låda vad han fräste.

Vi avvaktar nyare teknik som inte kostar så mycket. Så blev vår motivering till att tacka nej till fiberoptik + att vi inte ansåg att vi behövde den kapaciteten - det kommer ändå att kosta att använda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24