Hästförsäljning och försäkring...

kopparberg

Trådstartare
Jag har lite juridikfunderingar som jag undrar om någon kan hjälpa mig med!

Min pålle är dräktig, går allt väl så blir det en fölunge i vår. Jag betäckte för att hon behövde en längre vila pga en ryggskada, det är meningen stoet ska sättas igång igen efter fölungen är avvand. Jag hade först tänkt att behålla avkomman, men nu har jag ändrat mig lite där!
Det är dyrt och tar jättemycket tid med två hästar, så jag har bestämt att eftersom avel intresserar mig mycket nu så behåller jag bara fölet om det blir ett sto, blir det en hingst ska jag sälja. Avkomman kommer då att säljas som 1- eller 2-åring.

Jag har redan kollat upp försäkring till avkomman, jag kommer teckna en sådan där försäkring som täcker dolda fel. Men om det då blir en hingst och jag ska sälja, då vill jag ju att köparen behåller min försäkring åtminstonde de två åren jag kan tvingas återköpa pga dolda fel. Givetvis ska hästen besiktigas så mycket det går, röntgen med om det behövs, men har man otur kan det ju bli dolda fel ändå!

Har ju sett flera gånger att köpare (jag låter bli att säga vad jag tycker om dem...) säger upp en försäkring som täcker dolda fel, ett dolt fel upptäcks, sedan kan det bli tal om återköp eller slakt!

Och det vill jag undvika! Både för min och hästens skull! Så min fråga är, kan man, och är det juridiskt hållbart att skriva in i ett köpekontrakt att köparen ska behålla min försäkring med dolda fel i två år? Är det juridiskt bindande i ett köpekontrakt? Och hur ska det i så fall formuleras?
Någon som har koll?

Sv: Hästförsäljning och försäkring...

Ja, du kan ställa krav i köpekontraktet som måste hållas av köparen. Allting som står i köpekontraktet så länge det inte är oskäligt är giltigt.

Att behålla försäkringen tills dolda fel går ut är helt rimligt och inte alls oskäligt på något vis.

....förutsatt att säljaren inte är näringsidkare.

Som näringsidkare som säljer till privatperson är ingenting giltigt som "försämrar villkoren" för köparen. Vilke är helt sjukt, men tyvärr så verkligheten ser ut idag för hästföretagare som säljer häst. Däremot är det ändå bra att skriva med det i kontraktet. Sedan kan man bara hoppas på det bästa :grin:

Men TS säljer förmodligen som privatperson och då kan man avtala vad som helst som är rimligt som du säger.

Du kan avtala om det mesta när du som säljare är privatperson, men det är först när det blir en tvist som går upp i domstol som man ser vad som verkligen gäller. Jag vet inte om det är skäligt att kräva att köparen behåller samma försäkringsbolag/försäkring, det är en inskränkning i äganderätten och innan det går tillbaks till dig och en tvist kan hästen om du har otur vara såld igen.

Jag har löst det så genom att jag fortsätter att betala försäkringen. Dvs den nya ägaren har en egen försäkring (nu har hon tagit över min gamla och höjt livbeloppet men trots det så finns min gamla kvar som jag betalar för).

På detta sätt är hästen dubbelförsäkrad och det tjänar försäkringsbolaget på då det självklart bara går att använda en försäkring åt gången. Fördelen är att jag inte är beroende av att den nya ägaren har hästen försäkrad. Dvs skulle jag mot förmodan vara tvungen att ta tillbaka hästen så står jag inte där med rumpan bar. Speciellt som denna hästen har en skadehistoria (som den nya ägaren är fullt informerad om) så skulle det vara svårt att försäkra in henne igen om något skulle hända. Dessutom så har hon ju en dolda felförsäkring från födseln som är synd att bli av med.

Visst kan man skriva in i kontraktet att den nya ägaren måste ha hästen försäkrad i ett visst bolag en viss tid (bla hunduppfödare brukar göra så). Problemet är dock att om villkoret inte uppfylls och något händer så måste man ju processa om saken och det kan vara väldigt krävande.

Mvh

Tora

Vad bra! :)
Vet att det förut kommit upp här på Buke när det pratats om kontrakt att det också måste stå vad som händer om man inte följer avtalet i kontraktet. Är det så i det här fallet också?

Bra att veta! :)
Blir det försäljning så kommer jag att sälja som privatperson, jag har inte mina hästar i firma.

Du menar att köparen kan ha sålt hästen vidare i sin tur?
I så fall blir det väl ett nytt kontrakt mellan köparen och den nya köparen?

Åh det var ju praktiskt om man kan göra så! Får man ha dubbelförsäkrat?
Hur blir det då med tvång om återköp? Kan försäkringen påverka det?

Ja och då blir det komplicerat om avtalet inte hålls och om villkoret ens kan betraktas som rimligt.

Bra att veta! :)
Blir det försäljning så kommer jag att sälja som privatperson, jag har inte mina hästar i firma.

Har du någon form av hästverksamhet? Tex träningsverksamhet, utbildningsstall osv. Isåfall kommer du att räknas som näringsidkare i en eventuell tvist även om du säljer hästar som inte är upptagna i företaget. Något många missar....

Åh det var ju praktiskt om man kan göra så! Får man ha dubbelförsäkrat?
Hur blir det då med tvång om återköp? Kan försäkringen påverka det?

Enligt Folksam så var det inga som helst problem. Man kan dock bara utnyttja en försäkring åt gången.

Nej det påverkas inte.

Mvh

Tora

Jag tycker detta är jätteintressant! Redan för några år sedan när jag diskuterade detta första gången så ansåg jag att varan faktiskt var väsentligt försämad om köparen - trots att vikten av detta skrivits in i kontraktet - sagt upp befintlig försäkring och tecknat egen. Självklart mot bakgrund att säljarens försäkring täcker mer än köparens.

Köplagen säger ju så här:
---
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
66 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri, eller
3. varan helt eller delvis har sålts vidare i vanlig ordning eller använts av köparen för förutsatt bruk innan han märkte eller borde ha märkt det fel på grund av vilket han vill häva köpet eller kräva omleverans.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.
----
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Jag tycker ju solklart att varan är förändrad (till det sämre!) om säljaren inte kan utnyttja det försäkringsskydd säljaren lagt sig vinn om ska finnas vad gäller hästen och affären. Det hade varit intressant om detta kunde prövas i rätten, men det lär vi nog inte se på ett tag...

Mycket intressant! Som sagt, hade varit spännande att se detta prövat!

Synd att det inte gäller konsumentköplagen också (?), men man ska tydligen inga rättigheter ha som företagare :grin:

Jag har ingen näringsverksamhet. Är arbetstagare och har inte hästen i bolag, ingen hobbyfirma, ingenting.

Ja nog vore det intressant om det provades i rätten! Problemet är ju bara att om man förlorar, då blir det ju dyrt! :crazy:

Är det ok med andra bolag att ha hästen dubbelförsäkrad? Självklart om något händer så utnyttjar man bara en försäkring, men kommer bolagen att protestera om de får veta att man försäkrat samma häst i två bolag?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
594
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 677
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka