Hästförsäkring

Sv: Hästförsäkring

kl

Försäkringar är dyrt, speciellt livförsäkring. Jag har haft min äldsta häst försäkrad i tio år och aldrig behövt utnyttja den. Så här i efterhand när jag tänker på hur mycket det kostat mig känns det lite småsurt men tyvärr kan man ju inte se in i framtiden. Så jag fortsätter att betala mina premier, däremot har jag inte så hög livförsäkring på hästarna

Det är ju det som är problemet egentligen. Folk vill ju inte köpa en häst om den inte varit försäkrad hela tiden.
Jag har samma problem som du att jag betalar drygt 40000 kr i premier per år och det är egentligen bara för att de ska ha varit försäkrade hela tiden tills dess att de blir sålda. Jag har ändå inte så många hästar (8) och ingen av dem är egentligen försäkrade i vad de är värda för då skulle det bli ännu dyrare. Jag skulle önska att det fanns någon slags gruppförsäkring för uppfödare som har många hästar så att man inte skulle behöva betala så skyhöga premier för det är faktiskt min dyraste utgift på hästarna.
Förlåt om jag gled iväg lite från ts ämne...

Det är inget Agria har på sin hemsida, så det hade varit intressant att veta vad den ligger inom.

Även jag har Agria Incident inbakad i min hästförsäkring och precis som föregående talare sa så täcker den sådant som hästen kan ställa till med gällande förestörelse av annans egendom eller om olyckan är framme. PMar länk.

Jag har pratat med Agria om denna försäkring tidigare, och det är en personskadeförsäkring. De hänvisar - vid alla samtal - till sin villkor där de tydligt skriver

A2 - Vem försäkringen gäller
Försäkringen gäller för person som skadas vid olycksfall med häst, försäkrad i Agria

Tydligen ett vanligt missförstånd att det skulle gälla andra områden, t ex ansvar.

Det är ju det som är problemet egentligen. Folk vill ju inte köpa en häst om den inte varit försäkrad hela tiden.

Blir det högre premier ifall hästen inte varit försäkrad tidigare?

Jag kan ju förstå att det är lättare ifall det finns en försäkring vid köpetillfället då man kanske slipper ta fram veterinärintyg och liknande och istället bara kan föra över försäkringen till sig själv. Fast då borde det väl inte vara så noga att den varit försäkrad hela livet utan räcka att den är försäkrad vid köpetillfället.

Jag erkänner villigt att jag inte läst igenom mina egna försäkringspapper särskilt noga, det är ju en ganska tjock lunta.

Ägaren till nyförsäkrade hästar riskerar ju få det tråkiga beskedet att skada/sjukdom inte ersätts eftersom det anses att det funnits tidigare. Men en längre obruten försäkring minimeras den (hyfsat stora) risken.

Nu blev det så att vi tog en försäkring med livförsäkring med lägsta möjliga försäkringssumma, + den "minsta" vet.kostnadsförsäkringen, som bara täcker det värsta samt ansvarsförsäkringen. Kostar 90 euro i året.= 900 kronor. Så nu har vi ändå ett grundskydd.

Om hästen ställer till med skada på annan(s) egenomdom och de ställer dig till svars och du blir ersättningsskyldig så går det på din hemförsäkring (i Sverige).

Indiv: När man har företag är det en annan sak.

Även jag har Agria Incident inbakad i min hästförsäkring och precis som föregående talare sa så täcker den sådant som hästen kan ställa till med gällande förestörelse av annans egendom eller om olyckan är framme. PMar länk.

Agria incident täcker bara personskador. Det är jättetydligt på deras hemsida!

:laugh:
Jamen, ägaren är väl skyldig att ersätta om din häst sparkar sönder en bil på parkeringen? Vilken försäkring täcker det?

Det finns en ansvarsförsäkring i hemförsäkringen/lantbruksförsäkringen/hästverksamhetsförsäkringen. En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet.

Det är inte hästen som kan bli skadeståndsskyldig utan ägaren/ryttaren/den som äger stallet etc. Dennes ansvarsförsäkring kan då täcka det eventuella skadeståndet och försäkringsbolaget reder också ut om skadeståndsskyldighet föreligger och sköter kontakterna med motparten.

Många saker som en häst kan ställa till med är dock rena olyckshändelser och då kan inte den som drabbats av skadan få ersättning utan får använda sin egen försäkring om sådan finns.

Sedan har Agria en försäkring som kan ersätta om hästen (oavsett vållande från hästägarens sida) skulle skada någon person. Agria Incident heter den och ligger som jag förstått det med i alla hästförsäkringar i det bolaget.

Vi har ganska många hästar och har dem i princip bara veterinärvårdsförsäkrade. Fölen livförsäkras och även för dolda fel, men tanken är ju att de ska säljas, så den kostnaden känns okej. Men att ha alla hästarna livförsäkrade skulle blivit en DYR historia. Nyuhar vi dessutom tröttnat på Agria och bytt försäkringsbolag = billigare med bättre villkor.
Andra jag känner har inte sina hästar försäkrade alls utan kör ungefär som "månadssparande" till ett konto. Då är ju pengarna dina att göra vad du vill med när olyckan är framme och man slipper tjafset med försäkringsbolagets tyckande... Problemet då är ju i fall man ska sälja och nyförsäkra, då kan man ju hamna i skiten pga att det saknas historik. Och försäkringsbolaget kan hävda att skadan funnits sedan innan och allt möjligt.
Försäkringar är en djungel, men veterinärvården känns bra att ha om man inte har 10000- tals kronor i buffert. En buköppning på klinik blir en dyr historia som gemene man kanske har svårt att hosta fram pengar till.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 569
Senast: clusia
·
H
Ekonomi & Juridik Allt är nästan klart att jag ska få hem mannen i mitt liv. En arabhingst på 11 år som jag tidigare varit halvfodervärd och medryttare... 2
Svar
31
· Visningar
3 384
Senast: Welsh
·
Hästmänniskan Varför har jag min häst försäkrad? JO, för att jag inte ska behöva stå med jättestora veterinärkostnader, eller hur? De flesta jag... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 609
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31