Hästförsäkring

Harbor

Trådstartare
Problem: Min exman som har köpt min dotters häst nyligen, har fått för sig att försäkring är onödigt, och kostar under årens lopp lika mycket som hela hästen. Han påstår sig hellre ta risken att förlora pengarna han betalt för den/ eller att betala dyra veterinärkostnaderna. Hans bror är veterinär och kan säkert göra en hel del förstås.
Jag tycker ändå det känns olustigt att den är helt oförsäkrad. Hurdan försäkring skulle man MINIMUM ändå borda ta, enligt er här på Buke?
Jag tänker mig att man försäkrar hästen för det minsta belopp det går (eftersom man måste ha en livförsäkring som grund för de andra försäkringarna), och sen tar som tillägg ansvarsförsäkringen och den minsta veterinärskostnadsförsäkringen (som täcker kolikoperation, benbrott och större skador).
Alltså, hurdan försäkring tycker ni man absolut MINST borde ha? Behöver svar fort, den är oförsäkrad nu!

Sv: Hästförsäkring

Jag har en väldigt enkel försäkring, täcker akuta saker, t.ex kolik, fång, stora sår. Ej hältor osv. ca 7-900:-/år kostar den, fast självrisk. Jag har haft den några år nu och tycker kontakten med bolaget varit enkel de gånger jag behövt använda försäkringen.

Det är väl den billigaste försäkringen jag vet iaf, men som sagt, den täcker mest akuta grejer.

Däremot har jag sparat ihop en buffert ifall jag skulle behöva utreda något annat.

PM ´a ifall du behöver veta bolag.

Om brodern är veterinär skulle jag nog också kunna tänka mig att chansa. Jag förutsätter att brodern är kompetent att behandla hästar och enbart tar betalt för material.

De som har många hästar (t.ex. ridskolor) försäkrar ofta inte sina hästar just för att de kanske får betala försäkringskostnader som skulle räcka till att köpa en ny häst per år istället.

För att inte försäkra tycker jag att man ska ha så god ekonomi att man har råd att se till att hästen får den vård den kan behöva. Är alternativet att man avlivar hästen om den får en lite större skada tycker jag definitivt att man ska försäkra.

Ansvarsförsäkringen då? Är inte den väldigt viktig? Om hästen ställer till med någon skada åt nån annan/annat?

Ingen alls. Jag har en buffert som överstiger veterinärtaket i försäkringen samt livvärdet på hästen.

Kan tillägga att om jag hade en släkting som var vet och kunde ge en sådan deal, så skulle jag inte heller försäkra, även om bufferten inte var lika stor som den är idag.

Ok, tack för bra svar. Hade förväntat mig att alla tycker han är toookig som inte tar en försäkring.

Han är nog inte så tokig.Vi, som har flera hästar, tänker likadant fast vi har en veterinärvårdsförsäkring (upp till 100 000).

Det är som han säger,med de priser som är på försäkringar idag så skulle vi kunna köpa en ny häst varje år för de pengar vi sparar på försäkringspremier.Vi sätter av pengar på ett hästbuffert konto istället och det har verkligen lönat sig.(Nu har vi aldrig lånat pengar för att köpa en häst och jag kan tänka mig att de som lånar pengar tänker annorlunda).

En veterinärvårds försäkring är nog det minsta jag skulle ha valt, även om jag hade en veterinär i släkten. En sådan kan inte ta ett tarmvred på plats, ev säkerställa frakturer riktigt elaka sår osv.

Här talas det om buffert, ja kan man ha en buffert på 100000 kr så är det väl bra. Det är inte så många som klarar av det att avsätta dessa pengar på en häst samtidigt som man kanske måste avsätta buffert för annat också.

Ett besök på klinik kostar ofta mycket pengar, är det sen så att hästen måste stanna kvar några dygn så är man snart uppe i både 40 och 50000 kr kanske mer beroende på när vistelsen infaller.

En enkel undersökning på klinik för oss nyligen, inkluderade ganska många plåtar men ingen åtgärd utom smärtstillande på recept. Det kostade 5800 kr, omfattade då springa på löpargången några varv inget böjprov eftersom hästen var vrålhalt, ett hastigt longerprov. Sedering, röntgen, recept och sedan hem.

Jag kan tycka att en veterinärvårdsförsäkring nog är ett måste, sedan kan man skippa själva livdelen vilket är den största utgiften i en premie. Det som ofta sker när hästen blir sjuk och kostnaderna drar iväg, är att man vill avliva. Ja kan man motivera det gentemot dottern så är det ju bra.

Mitt misstag, jag trodde att ts höll häst i Sverige. Agrias svenska bolag har ingen ansvarsförsäkring vad jag kan se på deras hemsida

Men kan man skippa livdelen då? Försäkringarna här består av GRUNDförsäkring (livförsäkring) och sen tar man tilläggsförsäkring som veterinärkostnad och ansvarsdel osv.
Dessutom står det i villkoren att försäkringen ändå bara täcker 40 euro per dag i klinikkostnader. Dvs man hamnar väl ändå att betala största delen själv?

agria har en försäkring som heter Agria Incident som ersätter skador på människor runt omkring hästen, om någon trillar av, blir sparkad och skadar sig osv. Det är väl det närmaste en ansvarsförsäkring för hästar du kan komma.. Skador på bil ersätts av bilens försäkring, som någon annan skrev.

Livförsäkring behöver du inte ha. Men jag skulle nog skaffat en veterinärvårdsförsäkring ändå. Även om brorsan är veterinär så är de stora kostnaderna för sådana saker som behöver ske på klinik. (Buköppningar, stora sårsskador - för att inte tala om ifall hästen måste vara kvar på kliniken några dagar. Större saker händer alltid på jourtid också av någon underlig anledning.) På en klinik kan man ju knappast ha med sig en egen veterinär. :D :cool:

Jag har haft en häst som fick en stakningsskada och behövde stå på Strömsholm i några dygn - det hade kostat mig över 30 000:-, med försäkringen gick det på ca 4 000:- för mig. Men, det beror väl helt på hur stor buffert man kan se till att ha hela tiden! Har man en buffert som täcker buköppningar, stora sårskador osv osv så behöver man kanske ingen försäkring! Beroende på vad det är för ras så är det inte säkert det är dyrt att försäkra heller! premien skiljer väldigt mycket beroende på ras!

Senast ändrad:

Jag har tecknat ansvarsförsäkring för utbildningshästar jag haft hemma, det var hos agria och den hette rent ansvarsförsäkring, täckte för skador hästarna ev ställde till med på bilar, egendom etc. Är det ingen ansvarsförsäkring då? den kanske borde kallas något annat?
Den försäkringen kostade f.ö. bara en hundralapp per häst och år.

Varför inte bara ha en veterinärsvårds försäkring med högsta självrisken. Då kostar det inte så mkt per år, men skulle hästen göra sig illa och behöva vård så har ni ändå en försäkring.

Först så ska man veta att det är olika regler för försäkringar i olika länder. Så det som gäller svenska försäkringar behöver inte alls stämma med de som finns i Finland.

Sedan kan jag i stort hålla med din bror och om jag hade ekonomi till att kunna ta risken med att hästen dör eller behöver sjukhusvård, hade jag också skippat den.

Som lite kuriosa så betalar jag ca 45 000 om året i bara premier, så hade det inte varit för att framtida köpare till mina uppfödningar vill ha dem försäkrade hade jag definitivt tjänat på att inte ha några.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 569
Senast: clusia
·
H
Ekonomi & Juridik Allt är nästan klart att jag ska få hem mannen i mitt liv. En arabhingst på 11 år som jag tidigare varit halvfodervärd och medryttare... 2
Svar
31
· Visningar
3 384
Senast: Welsh
·
Hästmänniskan Varför har jag min häst försäkrad? JO, för att jag inte ska behöva stå med jättestora veterinärkostnader, eller hur? De flesta jag... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 609
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025