Hästförmedlare stämd av köpare

Sv: Hästförmedlare stämd av köpare

Tycker det är bra att det uppmärksammas hur mkt OSERIÖSA säljare det finns, men samtidigt så börjar man ju undra om man törs sälja häst överhuvudtaget idag.. :confused:

Det känns som att konsumentköplagen borde ändras när det gäller levande djur.....
En häst kan ridas sönder på ett par veckor hos ny köpare... eller utveckla allergi pga dålig stallmiljö, ska säljaren då ta tillbaka den trasiga/förstörda hästen o ersätta köparen?? :crazy:

Sälvklara fall där det finns kliniskt bekräftad "dolt fel" ser jag som en helt annan sak, de fallen SKA stramas upp!
Det finns tyvärr rätt många oseriösa säljare här i landet, ingen nämnd o ingen glömd:angel:, men dom ska få mkt större problem att fortsätta lura folk o förstöra för dom söm faktiskt är seriösa :cool:

Jag tycker det är bra att man lagt till kontroll av luftvägarna i en vanlig vet.bes!

Snart vågar man inte köpa häst utan röntgen längre... :confused:

Sv: Hästförmedlare stämd av köpare

Håller med dig. Jag har träffat många som inte vågar sälja häst längre om de inte känner köparen väl. Risken att få tillbaka en trasig häst efter en tid avskräcker många. Det verkar fortfarande vara lite godtyckligt hur de dömer om fel eller skada funnits tidigare eller inte. Riskfyllt. Tråkigt att det ska vara så. En plus är i alla fall att veterinärer i allt större utsträckning tar hänsyn till hur hästen rids och tränas och på vilka underlag, utrustning, stall och hagmiljö osv. Det är ett steg i rätt riktning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ung kvinna från Sundsvall har förmedlat hästar från utlandet till svenskar som trott sig köpa välfungerande ridhästar. Men i flera...
2
Svar
25
· Visningar
4 790
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en serie artiklar granskar SVT Nyheter Västernorrland en ung kvinna från Sundsvall som förmedlat hästar med brister till svenskar som...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar