hästföretag och ekonomi

S

sarastar

En diskussion angående anställdas löner och företagets ekonomi.

Jag tycker det skulle vara intressant att reflektera över hästbranchens ekonomiska gissel.

Jag är ju väldigt ny på detta forumet, jag "föddes" idag :D men jag har hängt här länge utan att ha haft något vettigt att säga. Men nu har jag en väldigt viktig grej att diskutera.

Jag var inne i en annan tråd här nyss om hästkötares löner, där det fälldes kommentarer som "har man inte råd med full lön så ska man inte ha anställda". Och i teorin håller jag absolut med! Men är verkligenheten verkligen såpass enkel och svartvit???

Har Ni några bra ideer på att få ett hästföretag att gå runt?

Går det att få ett hästföretag att bära riktiga löner, och i så fall hur? För om "riktiga" pengar ska ut, så måste ju faktiskt "riktiga" pengar in, och då handlar det väl om vad kunderna (dvs ALLA vi som sysslar med hästar!) är villiga att betala?

Sv: hästföretag och ekonomi

De flesta hästägare är överens om att man skall betala full lön och ordentliga arbetsvilkor, bara det inte höjer hyran. Stallhyran får inte övergå vad fodret kostar!!! Som överallt annars i samhället så får man vad man betalar för.

ja, det är väl därför det är så dött på den här tråden. Komma med pekfinger och gnälla går ju an, men realistiska lösningar verkar ju lysa med sin frånvaro...:grin:

Det är ingen skillnad i ska mellan ett företag som är baserat på hästnäring än vilket annat företag som helst. Frågan skulle kunna vara ställd: "Hur får man ett företag att gå runt".
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men hade jag ett sådant svar skulle jag skriva detta från min bungalow på Bahamas eller något sånt....:D

Jag antar att vi här snackar om "vita" förtetag, dvs där skatt, sociala avgifter, semestrar och sådant betalas in som det ska.
Vi lever i en verklighet där alla "vita" företag inte bara konkurrerar med andra "vita" företag, utan även svarta.
Jag tror att man som seriös företagare ska konkurrera med just det faktum, att man är seriös. Att kunna skruva upp en skylt på stallet där det står att: "Denna ridanläggning uppfyller samtliga krav ställda av jordbruksverket", och att detta faktiskt skulle betyda något för dom som anlitar tjänsterna där.

Jag håller helt med dig, dock skulle sannolikt boxarna vara tomma för grannen hyr ut sina boxar till en bråkdel av det seriösa företaget.

En diskussion angående anställdas löner och företagets ekonomi.

Jag tycker det skulle vara intressant att reflektera över hästbranchens ekonomiska gissel.

Jag är ju väldigt ny på detta forumet, jag "föddes" idag :D men jag har hängt här länge utan att ha haft något vettigt att säga. Men nu har jag en väldigt viktig grej att diskutera.

Jag var inne i en annan tråd här nyss om hästkötares löner, där det fälldes kommentarer som "har man inte råd med full lön så ska man inte ha anställda". Och i teorin håller jag absolut med! Men är verkligenheten verkligen såpass enkel och svartvit???

Har Ni några bra ideer på att få ett hästföretag att gå runt?

Går det att få ett hästföretag att bära riktiga löner, och i så fall hur? För om "riktiga" pengar ska ut, så måste ju faktiskt "riktiga" pengar in, och då handlar det väl om vad kunderna (dvs ALLA vi som sysslar med hästar!) är villiga att betala?

Det är samma som för andra företag. Givetvis måste man driva ett företag så att intäkterna överstiger kostnaderna, eller så får ägarna skjuta till kapital tills det blir så.

Att driva företag olagligt eller att driva företag med medveten förlust är inte att driva ett företag.

Verkligheten är såpass svartvit som det beskrivs. Har man inte råd att ha anställda kan man givetvis inte ha det. Precis som att om man inte har råd att köpa oxfile så får man inte sno den i affären, det är definierat som olaglig handling.

Det handlar om vad man är villig att betala - men å andra sidan borde ingen av oss vilja stödja organiserad ekonomisk brottslighet - så egentligen borde det vara lätt löst. Om ingen anlitar oseriösa sk "företagare" skulle de antingen få bli seriösa eller lägga ned.

Jag håller helt med dig, dock skulle sannolikt boxarna vara tomma för grannen hyr ut sina boxar till en bråkdel av det seriösa företaget.

Ja, eftersom risken för att hamna bakom lås och bom är för liten.

Lösningen är enkel - anmäl alla som anlitar svartjobbare eller som inte redovisar sina intäkter till Skatteverket. På det sättet kommer en utrensning att ske i ganska hög takt på brottslingar i branschen. Dessutom kommer det att avskräcka de allra flesta från att gå den vägen. (Självklart kommer inte den stora andelen av dessa hamna bakom lås och bom, utan får nöja sig med dryga böter och skattetillägg.)

Då blir boxarna så fulla som det finns efterfrågan på i området och det går kanske att försörja både företagaren och någon anställd på arbetet som utförs.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i sjoberga men skatteverket bryr sig inte om om någon ringer in och säger att NN hyr ut hästboxar svart. Jaja säger dom och lägger på. Du kanske bor i någon lansände vars skattemyndighet har mindre att göra.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i sjoberga men skatteverket bryr sig inte om om någon ringer in och säger att NN hyr ut hästboxar svart. Jaja säger dom och lägger på. Du kanske bor i någon lansände vars skattemyndighet har mindre att göra.

Eftersom skattekontroll är en av Skatteverkets huvuduppgifter så handlar det knappast om att ha lite att göra eller inte. Anmälningar är ett mycket kostnadseffektivt sätt att hitta ekobrottslingar på skatteområdet - därför att det är i kontakter med kunder/leverantörer som man exponerar sina kriminella gärningar. För SKV att hitta dessa helt på egen hand krävs både tur och skicklighet.

I vår landsända vet jag att de tacksamt tar emot tips och för in i sina system. En del tar de itu med ganska direkt, en del kontrolleras mot deklarationen senare och en del bedömer de direkt inte vara intressanta.

Jag är egen företagare sedan 8 år tillbaka, kör 100% vitt och håller med Sjoberga om att det är svårt och jobbigt att konkurera med svartjobbar. Man kör liksom inte efter samma regelbok.
Problematiken ligger en hel del i vanliga, hyggliga människors syn på svartjobb. Det är liksom ok att anlita svartjobb om man kan spara en slant. Jämför med samma vanliga, hyggliga människors syn på fildelning av upphovsrättsskyddat material, det är liksom ok att ladda ner filmer och musik.
Att man genom att göra detta sätter hela system ur spel är inget man reflekterar över.
Vad vi hamnar i är är till syvende och sist en moralfråga.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
Relationer Vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så det fick bli här.. Jag och min sambo har sen typ första dagen vi träffades sagt att... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 058
Senast: Amha
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 093
Senast: Snubbelfot
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare