Hästfolk som stressar vid lastning

Shettisar

Trådstartare
*suck*
Stod precis och såg ytterligare ex på folk som saknar hästkunskap vid lastning. :mad:
Hästen ifråga stegade upp på rampen samtidigt började personen som höll hästen rycka i kedjan (hingstkedja på).Hästen reagerar med att rycka med huvudet och lätta på frambenen för att sedan kasta sig ut.
Nytt försök,samma visa.Nytt försök samma visa fast denna gång reser sig hästen på rampen. Då kommer ytterligare person med den geniala ideen ,bryt en gren och piska när hästen har frambenen på rampen.Resultat,hästen slänger sig sidleds.Detta pågår ca 10minuter.Ytterligare person tar på sig kunnandet.Rycker i hästen innan rampen denna gång.Hästen kastar sig åt sidorna.
Vad som sen händer vet jag inte men hästen står på nedersta delen av rampen, någon kliar hästen i huvudet och efter någon minut så går hästen in i transporten utan problem.3 personer slänger sig då på rampen och smäller igen den.Nu står hästen och konstra inne i släpet så man kan tro det är jordbävning ute.
Varför transportera hästar om man inte kan ge hästen den tid den behöver för att gå in? Varför inte låta hästen få tid på sig att nosa och undersöka?
Varför stressa hästen och få en transport att verka hemsk i hästens ögon?
Framförallt varför tro en del att våld lösa allt???

Sv: Hästfolk som stressar vid lastning

Och innan man fördömer alltför hårt så ska man se till att man vet bakgrunden. Hästen kanske är tränad, mer tränad och mest tränad. Den kanske inte är rädd utan 'bara' vrång etc.

Det finns hästar som det inte fungerar att vänta ut, utan som - tyvärr - behöver övertalas med lite starkare metoder att gå in. Att den sen gick in utan problem behöver inte bero på att någon kliade snällt, utan kanske på att den - ännu en gång - insett att det inte dne här gången heller fungerade atts tegra sig och kasta sig. De kan ha kliat den just för att den gjorde rätt, dvs stod på rampen.

Att slänga igen rampen så snabbt som möjligt är dock inget jag gillar, men ang konstra så det låter some n jordbävning så min unghäst (lättlastad, orädd, åker bra och transportvan) tycker det är trååååkigt att stå i släpet när det står still och kliver runt där och står och stampar med frambenen. Det låter som det är en galen elefanthjord därinne och hela släpet och bilen gungar. Men det är inget annat än uttråkning, så man ska inte förutsätta att för att det LÅTER som om helvetet brutit lös därinne så har det det. (Första gången unghästen började banka runt när släpet stod still var vid ett rödljus i rusningstrafik, jag fikck panik och var SÄKER på att nu hade hon gått över bommen, lyckas trassla mig ur köerna och av E4:an, stannar och springer ut med andan i halsen och mötes av en illmarig liten dam som säger 'heeej, komemr du nu, vad kul, jag har tråkigt'. Men av LJUDET att döma var jag säker på att det gått riktigt åt helvete därinne..)

Usch, såna människor ska hålla sig borta från djur! :devil:

Kan man inte hålla huvudet kallt och välja den bästa lösningen (den som funkar bäst i längden och som gör att hästen ser positivt på att kliva på/åka transport) utan måste ha bråttom, stressa, vara lat och välja den snabbaste lösningen så måste man hålla sig borta från sånt där. Det där lät ju som misshandel minst sagt...

Den där hästen kommer nog aldrig att tycka att det är behagligt att bli lastad, om nu inte någon kunnig människa tränar hästen och tar det lugnt så att hästen får en positiv känsla över lastningen igen...

Tyvärr, jag tror inte på att använda våld vid någon hantering av häst.Lasta eller ej spelar ingen roll.
Att det sedan var olika personer som avlöste varandra vid motgång ser inte så "tränat" ut så jag tror inte i detta fallet att denna häst gavs någon chans till att hitta sig i situationen.(Läs tror)Att sen det låter som jordbävning var bara en reflektion jag vet att många hästars tålamod tryter inne i transporten :smirk:

Det finns ändå aldrig nån ursäkt att piska eller spöa eller skrämma hästen tycker jag. Då förvärrar man bara problemet.

Är det en sådan häst som inte vill följa med upp i transporten fastän relationen i övrigt funkar så tycker jag att man ska vänta ut den och INTE stressa...

Nu kan jag inte döma situationen du såg men det finns hästar som löser sina problem genom att inte göra ett skit. De vill inte gå framåt och det gör de inte heller och de är stennöjda med status quo-läget. Om man inte ökar trycket så att det blir någon form av reaktion.

/Jane

Liquid Diamond skrev:
Det finns ändå aldrig nån ursäkt att piska eller spöa eller skrämma hästen tycker jag. Då förvärrar man bara problemet.

Är det en sådan häst som inte vill följa med upp i transporten fastän relationen i övrigt funkar så tycker jag att man ska vänta ut den och INTE stressa...

Nej, inte spöa eller skrämma, men t ex ta ett ordentligt tag i grimman (med kedja eller ej) och tala om att 'NEJ, inte ditåt' eller 'NEJ, inte så' ser jag inga problem med om det krävs (endera pga av situationens art,, eller att hästen inte svarat på träning).

Vänta in fungerar inte på alla hästar. Jag har en valack som i sex år haft en fix ide om att lastning innebär att man ska krångla (utom vissa dagar då han bara går rakt på och står där), och där fungerar det tyvärr bara att - varenda jäkla gång - tala om för honom att det finns ett rätt och en massa fel och att fel alltid är fel. Dvs kasta sig är fel, springa vid sidan av rampen är fel osv. Men vara lugn på rampen är okej. Dvs när han står på bakbenen och fjantar eller försöker springa vid sidan korrigerar jag, och det 'hårt', men när han är på rampen så är det lugnt och fint.

Och som jag utläste ditt inlägg så det de bråkade med hästen om var när DEN bråkade. När hästen stod på nedre delen av rampen var det inget bråk utan kli och mys och sen gick hästen in. Dvs hästen är inte tvingad att gå in i transporten, men den har fått en klar indikation om att den INTE ska resa sig, springa på sidan, kasta sig av etc.

Däremot kunde mans parat spöet ja, men eftersom jag inte såg om det SLOGS med spöet eller PETADES med spöet så uttalar jag mig inte om det.

Nyfiken fråga förresten, i vilket sammanhang var det? Är det på en klinik t ex har jag betydligt mer förståelse för om lastningen inte fungerar än på en tävling. För en tävling kan man VÄLJA om man ska åk till eller ej (dvs man kan vänta tills hästen är lastbar på ett vettigt sätt), men ett klinikbesök kan man oftast inte välja när man ska åka på..

Man behöver inte ta till våld/okunskap om hästen har funnit ett sätt att slippa ändå.

Hästen rycktes i munnen av kedjan när den stod på rampen därav kastade den sig.4: de person som tog över stod o kliade när hästen slutligen stod åter på rampen och gick därefter in utan problem.Men det tog 4 personers vett innan den gick in utan problem.

Senast ändrad:

Ett gäng hade vart ute på långritt.De hade parkerat transporterna på en ensilage uppsamlingsplats.5 hästar skulle därifrån transpoteras hem efter ritten. Hästen rappades på sidan (skinkan) som den flyttade sig från rampen med.(gick den till höger om rampen så piskades den på höger sida o tvärtom.)

Shettisar skrev:
Man behöver inte ta till våld/okunskap om hästen har funnit ett sätt att slippa ändå.

Av ren nyfikenhet..

HUR skulle du lösa följande:

Häst där hanteringen är helt problemfri i alla lägen så länge man inte blandar in en transport. Skulle följa sin matte genom eld om så vore. Hästen är en rutinerad transportåkare, ingenting 'hemskt' har hänt i transporten eller liknande. Den åker lugnt (står och sover eller åker under färd). Är lugn både under gång och vid stillastående.

Däremot så är den INTE intresserad av att i normalfallet gå in i transporten utan ställer till med stora showen, reser sig, kastar sig och lever allmänt rövare. Tills den är inne och bommen pålagd då den är kolugn.

Det har provats vänta ut (resultat: Hästen stod och SOV utanför släpet i fem timmar utan en ansats att gå in. Om inte matte såg till att hästen hade kvar hyfsad fokus på transporten betade den lugnt runt den).

Det har provats med att milt be hästen att gå in och vänta ut den (resultat - hästen stod och sov upp till ett visst mått av press, då den helt sonika kastade sig bakåt när trycket blev för stort)

Det har provats köra rampen till en komfortabel zon och utanför mindre komfortabel. Dvs ramp betyder vila, trassel betyder jobba. (Resultat - hästen jobbade glatt på hur länge som helst men tänkte inte gå på).

Det har provats att backa hästen tills den ledsnade på att backa när den kastade sig bakåt. (Resultat - efter att ha backat till grannbyn tre kilometer bort tyckte hästen att nu kan vi gå hem. Får syn på släpet och börjar GLATT backa och väntar sig BERÖM..)

Det har provats att ställa transporten i hagen. (Resultat - hästen sket högaktningsfullt i transporten)

Det har provats att ställa transporten i hagen med mat i (resultat som ovan)

Det har provats att ställa transporten i hagen och servera ALL mat i transporten (Resultat - huuuungrig häst som inte gick i närheten avtransporten)

Det har provats att ställa transporten i en LITEN hage, lägga mat id en och lcasta hästen men sen släppt den inne i släpet med maten. (Resultat - häst som tog en mun mat och kastade sig ut, fick lastas på, tog en mun mat till och kastade sig ur).

Jag kan fortsätta rabbla i all oändlighet vad som provats, med samma nedslående resultat.

Ett flertal 'experter' (både självutnämnda och riktiga) har gått bet men alla konstaterat samma sak 'den är ju INTE rädd, bara VRÅNG!'

Så, hur skulle du löst det, du måste åka med hästen.

Om hästen inte vill göra något alls utan är nöjd att stå en bit framför rampen, eller kanske kan sträcka sig till att stå med någon fot på rampen, så måste man ju göra något. Jag håller med dig.

Men jag skulle aldrig stressa upp mig och göra alltihop till en kaosartad cirkus (som det faktiskt lät som att det var).

Jag håller med dig till punkt och pricka att man ska visa att det är fel att kasta sig, fel att gå bredvid o.s.v. men man måste samtidigt agera lugnt och eftertänksamt och vara närvarande.

Skrämmer man hästen mer genom att vara högljudd, flamsig, stressad eller t.o.m. skrämmas med pinnar och tillhyggen så gör man ju bara saken mycket värre.

Min ena häst är av den uppfattningen att det är okay att stå en bit fram på rampen, men direkt man sätter press på honom framifrån, drar i grimskaftet, så kastar han sig bakåt. Tar man det lugnt och lockar med godsaker och eventuellt föser på med ett rep bakom rumpan så förstår han (tids nog) att han inte har något val utom att gå in. Förut var han helt livrädd och då ville han inte ens vara i närheten av en transport. Anledningen till att han är så osäker inför transporten är att hans förra ägare hade som vana att spöa och skrämma in honom. Grrr...

Liquid diamond - jag håller helt med dig. Det jag vänder mig emot är att man 'dömer' på vad mans er utan att veta bakgrund. Spön anser jag inte har där att göra nej, mer än möjligen att PETA med (peta lite på bakdelen/bakbenen med ett spö eller lägga en lina anser jag vara lika milt). Sen kan jag villigt erkänna att efter femtiomiljonte gången valacken kastade sig avrampen rakt på mig så provade jag med ett välriktat rapp i rätt ögonblick, över MIG ska han banne mig inte gå liksom.

Men om vi tar min valack som exempel (som för övrigt är hyfsat trevlig att lasta nu, jag gör det själv på ett par minuter) så när han sätter igång sin show så SER det förjävligt ut. Det finns en anledning att jag i många år lastat 'bakom' byggnader, bakom kliniker och ridhus osv. Just för att folk inte ska se eftersom det ofelbart drar till sig förståsigpåare som flugor dras till en sockerbit. Det valacken gör är ställer sig, kastar sig och larvar på sidan om rampen. När han ännu en gång insett att det tänkte hans matte in tillåta utan den elaka lilla pissmyran drar då till i linan/grimskaftet så man hamnar på rampen igen, så är det bra och då går han in. Men av någon anledning måste han i princip VARJE gång testa om det gäller den här gången med.

Och just då, med en häst som reser sig och våldsamt slänger sig åt alla möjliga håll och kanter så SER det noh både kaosartat och hemskt ut för en oinvigd. Men både jag och hästen kan den dansen sen gammalt, och ingen av oss är uppstressad, och både han och jag vet att vi snart dansat klart och då är det bra. Men för någon som bara ser det utan att veta bakgrund etc så ser det ut som tredje världskriget och fullständigt oorganiserat.

Nu har herrn dock senaste två gångerna gått på utan mer än några mycket lama lätta lite i framdelen men landa på samma ställe på rampen igen, och sen knallat in. Fast det tog sisådär sex år för honom att komma dit. Sex år där 99% av lastningarna var att hästen linades in (lina in runt bommen i transprten, inte runt bakdelen), efter att ha haft stora showen i att flippa runt som ett pucko. Den sista procenten var en häst som coolt knatade in och stod där..

Men som sagt, en häst som är både högt och låågt fungerar sällan att rappa, och personbytet som var i exemplet tyder ju mer på allmänn förvirring och allmäna försök utan röd tråd.

Jo, jag håller med dig om det där att det är dumt att döma innan man vet så mycket om situationen. Men hur kaosartat det än har sett ut när du har lastat din valack så är jag nästan övertygad om att jag inte skulle klandra dig för att det var du som ställde till med den cirkusen utan jag skulle se hur det låg till.

I det här fallet så lät det ju som att människorna var orsaken till bråket, eller iaf förvärrade bråket ganska rejält. Det lät ju inte riktigt som att dom visste precis vad dom gjorde. Jag har också sett många exempel på människor som har jagat upp sig själva inni det :devil: -gaste och fått hästen att nästan flippa ur och sedan lägga all ilska (för att det går dåligt) på hästen och då blir det KAOS. Det är hemskt att se.

Håller med om att ett litet pet med ett spö eller pinne är jämställt med en lina runt baken. Men då måste hästen vara van vid spö ch inte se det som något sorts straff.

Låter som att du har kämpat på jättebra med din valack. Det kommer säkert att gå bättre och bättre!

Tillägg:
Det där rappet när han höll på att kasta sig på dig var helt rätt tycker jag med. Sånt kan ju bli riktigt farligt m man inte säger åt ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja *s* vad gör man? Jag hade ju försökt i all oändlighet (envisare än en åsna ) men det är ju jag det. Men jag hade absolut inte slagit hästen.Använder aldrig pisk vid lastning ens.Däremot lina,men aldrig så det tvingas utan som en markering att hit men inte längre går det.
Jag vet att det ser värre ut men vad jag menade är att när hästen stod med frambenen på rampen så rycker de i kedjan :confused: det ger mig dålig signal...Att peta och att slå är 2 skillda saker absolut.Här såg jag att det var inget petande.Man behöver inte höja armen för att peta och absolut inga streck efter en petning på skinkan.Men i ditt fall, ärligt jag vet inte.Har aldrig vart med om liknande fall. :angel: :p :o

Precis som du skriver så kan det för den oinvigde se riktigt kaosartat ut vid lastning. Om man däremot är duktig så behöver man inte veta bakgrunden utan kan döma av själva situationen hur det ligger till.

Man ser ju vad hästen tycker och visar och vad människan/människorna visar. Man ser om människan gör rätt eller fel. Om människorna förvirrar och skrämmer hästen och gör situationen ännu mer obehaglig är det ju fel men om människan visar hästen hur det ska vara, visar hur det INTE ska vara och har tålamod och en genomtänkt strategi så tror jag det ser rätt ut även om hästen bråkar på. Men jag vet inte...kanske är olika?

Senast ändrad av en moderator:

*lånar* när våran häst får för sig att inte gå in i transporten så smackar jag bara på, de vet hon att de betyder framåt och går snällt in. de funkar på alla hästar jag lastat och de som försökt innan står som frågetecken med piskan i handen... våld löser ingenting, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra!!!

Liquid Diamond skrev:
Precis som du skriver så kan det för den oinvigde se riktigt kaosartat ut vid lastning. Om man däremot är duktig så behöver man inte veta bakgrunden utan kan döma av själva situationen hur det ligger till.

Man ser ju vad hästen tycker och visar och vad människan/människorna visar. Man ser om människan gör rätt eller fel. Om människorna förvirrar och skrämmer hästen och gör situationen ännu mer obehaglig är det ju fel men om människan visar hästen hur det ska vara, visar hur det INTE ska vara och har tålamod och en genomtänkt strategi så tror jag det ser rätt ut även om hästen bråkar på. Men jag vet inte...kanske är olika?

De 'invigda' har sällan åsikter om folks lastning i tredje hand :devil:

Shettisar skrev:
Ja *s* vad gör man? Jag hade ju försökt i all oändlighet (envisare än en åsna ) men det är ju jag det. Men jag hade absolut inte slagit hästen.Använder aldrig pisk vid lastning ens.Däremot lina,men aldrig så det tvingas utan som en markering att hit men inte längre går det.

Hur lång är en oändlighet? :angel: Vi lasttränade dagligen i sex månader. Utan resultat. Sen linade jag in i några år (utom de gånger han knatade in frivilligt så att säga, men de hände kanske en gång på femton). Han har dock alltid haft valet att gå på utan 'bråk'.

Sen fick jag för mig att ta tag i det där igen och utarbetade en extremt fredlig lastträningsmetod. Boxhage utanför rampen, krubba med havre i släpet och så skickade jag på honom och lät honom sen göra vad han ville. Varje dag i tre veckor gick han på, tog en tugga havre, kastade sig ut med buller och bång och gick inte på igen utan att jag skickade på honom (dvs han återvände inte självmant in till havren).

Där gav jag upp och linade in igen. Nu senaste gångerna har jag modifierat metoden lite eftersom han gjort vissa framsteg, och nu lastar jag honom i grimskaft, men med kedja under hakan att ta i om han tänker ha show.

Han har lärt mig en hel del ödmjukhet vad gäller 'en metod funkar på alla hästar' och att man ALLTID kan träna sig till en lättlastad häst utan större problem, bara man tar tillräckligt med tid på sig.. :angel:

Men hur skulle du göra när du MÅSTE åka med en sådan häst då? Du tänker inte tvinga in den och hästen tänker INTE gå in hur länge du än väntar och hur länge du än BER den att gå in? *nyfiken som sagt* Det tycker jag är en ganska intressant fråga, och det som gör att jag t ex är väldigt tolerant mot diverse konstiga lastningsscenarion utanför kliniker etc, att de faktiskt inte kunde välja att träna mer först etc.

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama