Sv: Hästfolk som stressar vid lastning
Shettisar skrev:
Nähä?????
Så om du ser ett fall där hästen i stort sett blir inpiskad(piskad ej petad) så lägger du dig inte i trots det?OM ägaren/personen för övrigt handhar hästen på "invigt" sätt.
Många frågor.Men hur gör du när du lastar din omöjliga häst som inget biter på?
Jag lägger mig ALDRIG i andra människors lastning om jag inte blir tillfrågad. Mest för det inte gör någon glad, folk brukar inte direkt uppskatta oombedda goda råd i det läget.
Hur jag förr, i många år lastade valacken?
Dubbla grimmor, nylon (läder går sönder).
Två longerlinor hopknutna. Ena änden av longerlinan knyts runt magen, knuten mellan frambenen, linan löper upp mellan frambenen, genom käkremmen på grimman, in i transporten, över bommen, ner genom lågt fastsatt bindring modell STARK, ut genom skötardörren.
Sen kommer det tråkiga med dte hela, eftersom det helt sonika är att DRA in en häst som går/står på bakbenen, kastar sig hejvilt åt alla håll, försöker kasta sig på sidan om rampen etc. Efter X tid så ger han dock endera upp och går in, eller så har han bara valet kvar att slänga sig på marken och halas in sidledes, för in kommer han oavsett.
Men det ser inte vackert ut, det är inte 'snällt' och skaderisken är enorm.
Sen, som jag sagt så vissa dagar har han knatat på innan jag hunnit blinka, andra slåss han för livet i princip och andra gånger bråkar han ett tag och ger sig sen.
Och ja - det var efter att ha provat ALLT annat och tränat under en lång period och i flera omgångar som jag gav upp. Med linandet är han inne på max tio - femton minuter.
Nuförtiden leder jag på honom, kedja under hakan, slår grimskaftet ett varv runt bommen när vi är inne OM han skulle försöka backa ut, knäpper i lång lina som går från grimman genom bindring i bommen och till min hand. Har linan i ena handen för att kunna ta tag om han tänker gå ut, går bak, lägger på bommen, släpper linan och fäller sen upp rampen.