Hästfolk som stressar vid lastning

Sv: Hästfolk som stressar vid lastning

Det är sant. Men jag förstår att man kan bli både lessen och arg när man ser folk som behandlar hästarna dåligt...

Shettisar skrev:
.Har aldrig vart med om liknande fall. :angel: :p :o
´
Var glad för det. Jag hoppas jag slipper uppleva ett till, man kan få magsår för mindre kan jag meddela :smirk: Jag lyckades få det extremt klustrofobiska stoet som var olastbart (och en gång reds fem mil när hon skulle byta stall..över både E4:an och Dalälven.. och ridits hem från måååånga träningar, och till mer än ett nytt stall.. och till från tävlingar etc.. Det var alltså inte 'bara' SVÅRT att lasta, det var OMÖJLIGT) lättlastat, bara skicka in lös och stänga. Det tog mig en veckas envist tränande, lugnt och metodiskt. Men valacken går jag tokbet på (eller jag ska inte säga säkert än, nu har jag ju fått ett framsteg, så om vi ger honom sex år till kanske han går in själv? *s*)

Tack och lov har båda unghästarna blivit extremt lättlastade små individer, även den som de hade haft ett helsike att få på när hon skulle hit. Så uppenbarligen är det inte jag som gjort honom som han är tack och lov, men jag var missmodig ett tag. Han var för övrigt lättlastad som liten, sen en dag, ur det blå så kom han på att han kunde konstra och the rest is history som det heter.

Liquid Diamond skrev:
Det är sant. Men jag förstår att man kan bli både lessen och arg när man ser folk som behandlar hästarna dåligt...

Självklart! Och om det ÄR som i fallet 'Shettisar' beskriver så ÄR det INTE många rätt. Men utan att ha sett det själv så vill jag fortfarande reservera mig mot att tycka si eller så, eftersom jag vet att det inte alltid är som det ser ut. Men var det som det beskrevs så är det förkastligt - utan diskussion.

Jag förstår vad du menar. Vissa situationer kan ju tolkas totalt olika av olika personer och man vet ju inte hur det såg ut egentligen då.

Shettisar skrev:
Ja *s* vad gör man? Jag hade ju försökt i all oändlighet (envisare än en åsna ) men det är ju jag det.

Om hästen sätter den sidan till, kommer den att vara mer envis än du, oavsett hur länge du försöker vänta ut den. På vissa individer fungerar denna metod, medan den på andra endast är bortslösad tid. Men jag trodde också länge som du, ända tills jag en dag blev motbevisad.

Ja då får jag väl invänta den dagen då jag "får upp ögonen" på hästars envishet som knäcker min egen :p

:confused: Nähä?????
Så om du ser ett fall där hästen i stort sett blir inpiskad(piskad ej petad) så lägger du dig inte i trots det?OM ägaren/personen för övrigt handhar hästen på "invigt" sätt.
Många frågor.Men hur gör du när du lastar din omöjliga häst som inget biter på? ;)

Men hur skulle du göra när du MÅSTE åka med en sådan häst då? Du tänker inte tvinga in den och hästen tänker INTE gå in hur länge du än väntar och hur länge du än BER den att gå in? *nyfiken som sagt* Det tycker jag är en ganska intressant fråga, och det som gör att jag t ex är väldigt tolerant mot diverse konstiga lastningsscenarion utanför kliniker etc, att de faktiskt inte kunde välja att träna mer först etc
Ja, jag ska först säg att jag aldrig har råkat ut för en häst som är så pass "svår" lastad.Det har alltid funkat att vänta ut dom.
Tycker det skulle bli fel att sitta här o skriva att jag skulle vänta ut osv då jag inte har erfarenheten av "dina" hästars nonchalans mot transport & ägaren.Blir så lätt fel att skriva så här gör jag eller så hade jag gjort.Lätt att skriva men svårt i praktiken.

Jag förstår vad du menar. Jag har en häst som är relativt lättlastad, men om jag tar upp henne på rampen och försöker dra in henne direkt, som man kan göra med en riktigt lättlastad häst, då slänger hon sig bakåt och börjar protestera. Man måste som ha lite känsla för när man kan lägga på tryck.
En jag vet har en liknande häst, och dom drar direkt = krångel= ser illa ut= hästen får ännu smäre erfarenheter och närvarande människor undrar vad som pågår...

Men, i vissa fall så vet man ju inte hur den hästen brukar vara. Dock tycker jag aldrig att det är rätt att ta hårt i den direkt, bara för att den inte kommer in på en gång.

Det finns alla typer av lustiga hästmänniskor. :eek:

Shettisar skrev:
Ja, jag ska först säg att jag aldrig har råkat ut för en häst som är så pass "svår" lastad.Det har alltid funkat att vänta ut dom.
Tycker det skulle bli fel att sitta här o skriva att jag skulle vänta ut osv då jag inte har erfarenheten av "dina" hästars nonchalans mot transport & ägaren.Blir så lätt fel att skriva så här gör jag eller så hade jag gjort.Lätt att skriva men svårt i praktiken.

Det är dit jag vill komma ;) Att innan man varit där kan man inte veta. Och det är lätt att tycka och säga, men precis som du klokt nog inser så är det inte säkert det går i praktiken. Just därför jag är lite allergisk mot uttalanden om lastning utan att man vet mer om aktuell häst etc. (Men som jag tidigare skrivit, i exemplet du berättade verkade det förekomma en massa fel alldeles oavsett).

/Alexandra - som hämtat en halvgalen unghäst på klinik idag, hon var APLESS på boxvilan ochs prang runt runt i sin box. Men gick fint och snällt rakt på släpet och på 1½ minut hade jag lastat och åkt - själv. Och GISSA om jag VARENDA GÅNG uppskattar det, eftersom jag vet hur långt ifrån självklart det är med andra hästar, och hur hemskt det varit med valacken (som jag iofs alltid lastat själv, men inte direkt behagligt)

Shettisar skrev:
:confused: Nähä?????
Så om du ser ett fall där hästen i stort sett blir inpiskad(piskad ej petad) så lägger du dig inte i trots det?OM ägaren/personen för övrigt handhar hästen på "invigt" sätt.
Många frågor.Men hur gör du när du lastar din omöjliga häst som inget biter på? ;)

Jag lägger mig ALDRIG i andra människors lastning om jag inte blir tillfrågad. Mest för det inte gör någon glad, folk brukar inte direkt uppskatta oombedda goda råd i det läget.

Hur jag förr, i många år lastade valacken?

Dubbla grimmor, nylon (läder går sönder).
Två longerlinor hopknutna. Ena änden av longerlinan knyts runt magen, knuten mellan frambenen, linan löper upp mellan frambenen, genom käkremmen på grimman, in i transporten, över bommen, ner genom lågt fastsatt bindring modell STARK, ut genom skötardörren.

Sen kommer det tråkiga med dte hela, eftersom det helt sonika är att DRA in en häst som går/står på bakbenen, kastar sig hejvilt åt alla håll, försöker kasta sig på sidan om rampen etc. Efter X tid så ger han dock endera upp och går in, eller så har han bara valet kvar att slänga sig på marken och halas in sidledes, för in kommer han oavsett.

Men det ser inte vackert ut, det är inte 'snällt' och skaderisken är enorm.

Sen, som jag sagt så vissa dagar har han knatat på innan jag hunnit blinka, andra slåss han för livet i princip och andra gånger bråkar han ett tag och ger sig sen.

Och ja - det var efter att ha provat ALLT annat och tränat under en lång period och i flera omgångar som jag gav upp. Med linandet är han inne på max tio - femton minuter.

Nuförtiden leder jag på honom, kedja under hakan, slår grimskaftet ett varv runt bommen när vi är inne OM han skulle försöka backa ut, knäpper i lång lina som går från grimman genom bindring i bommen och till min hand. Har linan i ena handen för att kunna ta tag om han tänker gå ut, går bak, lägger på bommen, släpper linan och fäller sen upp rampen.

Nej jag lägger mig inte heller i, men kikar desto mer :devil:
Jag hade aldrig rett ut den "proceduren" av lastning eller häst heller. :crazy: Beundrar dig för att trots allt vara så tålmodig :bow: .Jag hade nog gett sjutton i att lasta hästen :o ,men bävat för den dag man blivit tvungen.Hade nog överlåtit det till en absolut erfaren(av svårlastade kusar) dock ej elak person. :p

Jag har en häst som jag köpte som unhäst.
Han var omöjlig att lasta, jag körde den milda varianten att vänta ut honom flera timmar, men en dag när jag skulle flytta honom så tröttnade min chef och tog en sopkvast och drog till i baken, han var inne på 2 sekunder och har sen den dagen varit lättlastad, han går på utan att blinka. Jag daltar inte med vrånga hästar, däremot kan jag göra det till en viss gräns med en häst som verkligen är rädd.

Men det är ju då skillnad på en häst som är rädd och häst som är nonchalant samt bråkig.
En rädd häst skulle jag aldrig vara hård emot, där gäller det ju att visa hästen att det inte är farligt o obehagligt.

Jag hade aldrig rett ut den "proceduren" av lastning eller häst heller. :crazy: Beundrar dig för att trots allt vara så tålmodig :bow: .Jag hade nog gett sjutton i att lasta hästen :o ,men bävat för den dag man blivit tvungen.

Han åkte bara när det var 'tvunget' första åren. Sen tänkte jag det kanske var därför han vara vogt inställd och försökte nöjesåka, men utan resultat

Hade nog överlåtit det till en absolut erfaren(av svårlastade kusar) dock ej elak person. :p

Provade det med, de misslyckades ;)

Pinsamt nog måste jag erkänna att jag använt "spöa in hästen i transporten"-metoden en gång. Givetvis fungerade den inte!
Min mycket bestämda och envisa madam hade bestämt att hon inte skulle gå in och mitt övertrötta och sönderstressade jag fick ett fullständigt rabbiat frispel.
Damen slet sig fri och sprang bort till en gräsmatta och började beta :smirk:
I efterhand skäms jag massor och lastar numera med en lätt hjälp av linan och en morot. Försöker också undvika att inte var trött och stressad :angel:

Dock för även min dam en hel del oljud i transporten

Apo

Eftersom man inte vet bakgrunden till detta så kan man inte säga så mycket kanske är det så att hästen brukar kasta sig ut det 2:a steget på rampen? vem vet..

Jag tycker att folk är ALLDELES för nyfikna på andras lastning..

Vi har en c-ponny som är känd över halva sverige för sin lastning : :smirk: hehe..

Vad hade ni gjort med en häst som bara ställer sig på lämen o säger ..NEJ jag går bara inte.. (kan garantera att han varken är rädd för att åka eller något annat med transporten.. och jag lovar att vi har prövat allt!

* Mat(vilket är det första man prövar)
* täcka över huvudet
*lasta med vägg
*lasta från stallet
* lasta själv
*bära in han
* ställa transporteni hagen..
* slå in han
*och många fler saker..

Och vi som har haft så många problem håller på att bli knäpp när folk kommer fram o frågar så dumma saker som : har ni prövat ,med mat?? Tror dom att man är korkad eller?

Nu med min stora häst så har jag fått nog av svårlastade hästar så när hon fjant alite med att inte följa med in utan gå åt sida så tog det två gånger som jag tog spöet och slog till henne på backen 1 gång sammtifigt som jag fortsatte gå mot transporten..och nu är hon som en Ängel att lasta :love:

Jag säger bara: döm inte förrän ni vet bakgrunden!

Min ponny var ganska svårlastad i börajn, däröfr att hon förknippade trasnporten med jobbiga saker. såsom träning och tävling..
Då var vi snälla mot henne och lastade läänge :p sen förstod vi att hon inte var rätt på ngt sett (hon var väldigt resvan tävlingsponny) och blev arg på henne när hon inte lyssnade vid lastningen.
Självklart uppkom det en konflikt i början, eftersom att hon hade tagit över.
men när hon väl förstått det så gick det prima, och hon gick rakt in!
Så man ska inte vara för snäll...

Känner igen det där..Har ni prövat kapson? Man knäpper den över nosryggen och det gör ont när man drar i den..man ska stå i transporten, vänd mot hästen dra i ett grimskaft som du knäppt i kapsonen(som du knäppt hårt..) OBS!! RYCK ALDRIG I KAPSONEN EFTERSOM DU KAN BRYTA NOSRYGGEN!! Utan bara dra segt.. har du aldrig användt kapsomn så kanske du ska be någon du känner som kan det göra det?

vi har äntligen fått in vår bråkstake tack vara detta.. bara man är seg och står och drar o väntar på hästen eftersom det gör ont..

Lycka till!

Lancet skrev:
Känner igen det där..Har ni prövat kapson? Man knäpper den över nosryggen och det gör ont när man drar i den..man ska stå i transporten, vänd mot hästen dra i ett grimskaft som du knäppt i kapsonen(som du knäppt hårt..) OBS!! RYCK ALDRIG I KAPSONEN EFTERSOM DU KAN BRYTA NOSRYGGEN!! Utan bara dra segt.. har du aldrig användt kapsomn så kanske du ska be någon du känner som kan det göra det?

vi har äntligen fått in vår bråkstake tack vara detta.. bara man är seg och står och drar o väntar på hästen eftersom det gör ont..

Lycka till!

En kapson fungerar åt fel håll i det där läget? Om du fäster linan i ringen på nosryggen så kommer trycket när du drar i den hmna på undersidan av hästens käke, vilket ger en indikation att slå UPP huvudet, och ta UPP huvudet är något de måste göra för att kasta sig med kraft bakåt. Så du ger fel signal.

Sen kan det fungera ändå när man kommit en viss bit på väg, numera lastar jag ju utan inor och bråk, med vanligt grimskaft, grimma men kedja under hakan vilket ger samma princip. Trycket kommer fortfarande FEL, men vi har kommit så långt att hästen inte lyssnar så mycket på var trycket kommer, utan känner signalen 'det är INTE läge att bråka nu'.

Men när han var som värst så hade det enda det gett varit att få honom att ställa sig på bakbenen. Dels för trycket säger UPP med huvudet, och dels för att han blev pissed off om man provade något som gjorde ont. Just kapson testade jag aldrig, men både kedja under hakan och över nosryggen, samt att lasta i stigbett. Gav bara en häst som reste sig än högre på bakbenen.

Men tänk på att tryck under hakan ger signalen UPP med huvudet, de ska ju ge efter UNDAN från tryck..

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama