Hästfolk som stressar vid lastning

Sv: Hästfolk som stressar vid lastning

*Lånar knapp*
Vi hade ett gammal new forest sto innan som var väldigt speciell hon var absolut inte rädd för att åka transport tävlade typ varannan helg och var van att åka transport sen föl , men däremot väldigt envis var hon och det ända fram till sin död som 23 åring *S* Hon gick aldrig in i transporten hur snäll du än var , mat , linor eller vad som helst det enda som hjälpte på henne var att ha ett spö i handen och en klasch på rumpan på henne så gick hon rakt in i transporten och sen kunde hon stå där inne hur länge som helst utan problem och det var likadant i alla år så nog finns det envetna damer *S* ......
De jag har nu är som tur var snälla allihopa peppar peppar ta i trä eller nåt *S* men jag vet en annan som de alltid måste lägga ut linorna på marken för då går kraken i direkt i transporten inga linor ingen häst i transporten så nog kan man säga att de både är smarta men dumma på samma gång *ASG'

Ville bara berätta om min häst.

Han är livrädd för transporter. Jag menar verkligen livrädd. Står den en transport utanför stallet så börjar han hyperventilera, även fast det inte är han som ska ut och åka.

Jag åker i stort sett aldrig transport med honom. För ett år sedan skulle jag byta stall och var tvungen att ta honom i en transport. Så fort han såg den blev han hysterisk, försökte dra iväg, stegrade. Totalt livrädd.

Jag vet inte om det har hänt något innan jag köpte honom eller vad det handlar om.

Vi gjorde i alla fall så här. Vi var lugna och trygga och lät honom sakta våga sig närmare och närmare. Ville han backa ut när han var halva vägen uppe så fick han men vi var bestämda med att visa att det var in i transporten han skulle. Han fick inte stå och titta på de andra hästarna, han fick inte stå och vila ena bakbenet. Han skulle gå in i transporten, lugnt och i sin egen takt men det var samtidigt det enda valet han hade.

Det tog ett bra tag kan jag säga men han gick in tillslut och förhoppningsvis går det bättre nästa gång (om det blir en nästa gång)

Jag kan ju faktiskt tillägga att vi har prövat kedjegrimmskaft både över och under och ger inte alls samma effekt om det är det du tror.. Kapsonen gör ont.. är man tillräckligt envis går hästen.. vil hästen stegra så får den stegra!

Lancet skrev:
Jag kan ju faktiskt tillägga att vi har prövat kedjegrimmskaft både över och under och ger inte alls samma effekt om det är det du tror.. Kapsonen gör ont.. är man tillräckligt envis går hästen.. vil hästen stegra så får den stegra!

Två spontana frågor:

Du tycker SMÄRTA är ett bra sätt att bli av med ett lastningsproblem?

Och hur tänkte du man skulle få in en häst som står på bakbenen?

Nu behöver jag soms agt inte 'bråkaä med valacken längre, tog treminuter (lite krångel, mycket lamt) att lasta när vi skulel iväg igår men då var han upprörd över visst kaos i stallets trax innan, hem gick han rakt på på slakt grimskaft :bump:

Håller med. Vet man inte hela "historien", så kanske man inte ska uttala sig så jättetvärsäkert.

Iofs så låter situationen som så att det inte var ngn höjdarinsats av de som lastade hästen, men chansen finns ju att det ändå finns en vettig förklaring till varför det gick till som det gjorde.

Åter igen, jag förstår o är på det fulla klar över att situationen kan ha en bättre förklaring.Men vad jag reagerade på var att det krävdes 4 byten av personer för att få in hästen.Ägaren/ryttaren klarade uppenbarligen inte av situationen o ej heller de 2 andra.Därför ansåg jag detta vara en mindre smart lastningstyp a´la stress.

Det beror ju på varför hästen inte går in-... Min ponny har inga dåliga erfarenheter av varken lastning eller att åka i transporten man han vill ändå inte gå in.. Och jag lovar att vi har prövat allt..Han bara ställer sig helt kallt o driver med oss o alla andra som har försökt lasta..

En av de som har tagit fram några av sveriges bästa hästar + fött upp godkända hingstar och ägt dem: Vrid om snollen på honom! (det tyckte vi var alldeles för grymt så det gjorde vi inte, kan ju säga att där inte finns en ända häst som INTE går in när han är i närheten.

En av Sveriges bästa veterinärer: Ta och snurra linan runt bommen där framme och bara dra, han får ramla tills han går..

Inget av detta gjorde vi.. Instället pröva vi kapson och det funkar faktiskt..

Hur kan du förklara att Kapsonen värkar uppåt, när man kan knäcka nosryggen med den, kapsonen trycker på nosryggen. Nuförtiden räcker det att vi tar på den så går han in.

Vad jag hade gjort jag hade bara ståt helt lungt på lämmen och väntat tills den var fördig med sina stegringar och sedan hade jag gått in i transporten hade han inte följt med så hade jag drat i honom och tagit hjälp av ett spö stegrar han då så väntar jag tills han slutar, och så gör jag likadant igen. Precis som man gör i ridningen när hästar stegrar.

Ja nog kan jag hålla med om att "fyra byten" är stressframkallande för hästen. Och inget att rekommendera om man vill göra allt rätt helt från början.

Men ska man se ngt positivt i just den händelsen, så får man berömma de 3 första "gängen" som i allafall insåg att deras sätt var inte rätt, så de överlät till ngn annan att försöka.

Lancet skrev:
Det beror ju på varför hästen inte går in-... Min ponny har inga dåliga erfarenheter av varken lastning eller att åka i transporten man han vill ändå inte gå in.. Och jag lovar att vi har prövat allt..Han bara ställer sig helt kallt o driver med oss o alla andra som har försökt lasta..

En av de som har tagit fram några av sveriges bästa hästar + fött upp godkända hingstar och ägt dem: Vrid om snollen på honom! (det tyckte vi var alldeles för grymt så det gjorde vi inte, kan ju säga att där inte finns en ända häst som INTE går in när han är i närheten.

En av Sveriges bästa veterinärer: Ta och snurra linan runt bommen där framme och bara dra, han får ramla tills han går..

Inget av detta gjorde vi.. Instället pröva vi kapson och det funkar faktiskt..

Hur kan du förklara att Kapsonen värkar uppåt, när man kan knäcka nosryggen med den, kapsonen trycker på nosryggen. Nuförtiden räcker det att vi tar på den så går han in.

Vad jag hade gjort jag hade bara ståt helt lungt på lämmen och väntat tills den var fördig med sina stegringar och sedan hade jag gått in i transporten hade han inte följt med så hade jag drat i honom och tagit hjälp av ett spö stegrar han då så väntar jag tills han slutar, och så gör jag likadant igen. Precis som man gör i ridningen när hästar stegrar.

Linan runt bommen ger hästen mer val än en kapson. Men var och en blir salig på sin tro.

Att den verkar åt fel håll. Om du har något som går runt nosen på hästen (grimma eller kapson eller vad som) och st¨år framför hästen, har linan fäst i det som går ovanpå nosen och drar rakt fram så lyfter du (om det är tillräckligt löst) nosremmen och käkremmen går åt. Hårdare spänd så lättar du lite tryck på nosrem och ökar tryck på käkrem. Trycket kommer under käkan på hästen, för att komma undan det trycket är det naturliga att HÖJA huvudet för hästen. När den höjer huvudet tillräckligt alternativt reser sig får du ett generellt nedåttryck dock, men när huvudet är lågt igen får du tryck från fel håll. Många hästar kan dock sortera ut det, men det blir ändock från fel håll, just för fästet för linan är över nosryggen och när hästen har huvudet lågt kommer trycket underifrån.

KOnstigt det ju.. vi hade en storhäst som inte ville bli vaccinerad och vi tog på kapsonen och hästan bara blev helt lungn.. hur kommer det sig då att vår ponny ALDRIG har rest sig med kapsonen eller dragit bakåt.. nu vet jag att många tänker: det kan ju inte vara så svårt att få in en ponny i transporten.. men en ponny som bara ställeer sig helt oberörd på lämmen bara för att han inte vill gå in är inte lätt att last adet heller. men det är ju ditt problem om du inte tror att kapsonen hjälper för nåt.. Vet du hur många duktiga hästmänniskor som arbetar sina hästar med kapson?

Lancet skrev:
KOnstigt det ju.. vi hade en storhäst som inte ville bli vaccinerad och vi tog på kapsonen och hästan bara blev helt lungn.. hur kommer det sig då att vår ponny ALDRIG har rest sig med kapsonen eller dragit bakåt.. nu vet jag att många tänker: det kan ju inte vara så svårt att få in en ponny i transporten.. men en ponny som bara ställeer sig helt oberörd på lämmen bara för att han inte vill gå in är inte lätt att last adet heller. men det är ju ditt problem om du inte tror att kapsonen hjälper för nåt.. Vet du hur många duktiga hästmänniskor som arbetar sina hästar med kapson?

SNälla vännen, jag har inte sagt ett ont ord om att ARBETA hästen i kapson. Däremot har jag haft synpunkter på att använda den till att dra in en häst som redan innan reser sig, i transporten. Dvs jag vill inte använda den för den ger fel signal (åt fel håll), och att det skulle få valacken (som jag känner synnerligen väl) att bara resa sig ännu högre.

Sen har jag ifrågasatt om smärta är en bra metod enligt dig..

Jag har ALDRIG sagt att kapsonen inte hjälper för nåt, och jag har ALDRIG sagt att det inte är ett ypperligt sätt att JOBBA hästar.

Så andas lite nu va, och återvänd till verkligheten.

Jag har också sagt att fungerar det på din ponny så är det bra. Så vad är du upprörd över *egentligen*?

Och som sagt *tjat* idag är valacken en lättlastad herre som med grimma och grimskaft är inne och klar att åka på ett par minuter. Så jag har inte ens ett behov av några 'knep'..eller kapsoner för den delen.. :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama