Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

R

Red_Tee

Vet inte om jag har lagt tråden rätt, men tyckte ryttarhälsa passade för detta handlar om psysisk hälsa och om att få må så bra man kan i ett stall. Tycker moderatorerna att den ligger fel så får ni flytta mig rätt ;)

Står i kollektivstall och där är verkligen "botten nådd". Finns personer speciellt en, hon verkar tro att hon är chef i stallet, vill gärna lägga sig i vad vi andra gör med våra hästar, vad vi fodrar de med, hur mycket hö vi ger och så vidare.

Hon letar alltid upp små onödiga saker att klaga på, bara för att liksom... Hon verkar ha någon sorts kontrollbehov att behöva veta allt som händer i stallet,även om det inte gäller henne och blir sur och hysterisk så fort någon inte talar om för henne eller om hon inte får vara involverad i allt, även om det inte gäller henne och hon inte har med saken att göra.

Känns som hon inte har respekt för att någon annan har åsikter som är bra, och har väldigt svårt att diskutera och komma fram till lösningar som blir bra för alla. Det skall helst vara lösningar som gagnar henne bäst, och om någon annan har ett bra förslag så skall det alltid vändas och vridas så det tillslut blir som hon vill ändå :(

Är det någon som har tips eller erfarenhet, som kan tala om hur man bemöter sådana här människor? Det hjälper inte med sura miner, det blir bara värre.

Jag vet snart inte hur jag skall vara och bete mig, stallägarna bryr sig inte för de har blivit indragna i stallbråk tidigare utan anledning och vill inte lägga sig i. Vill ha min hästhobby som en lugn avkoppling och inte massa tjat hela tiden.:cry:

Jag har funderat på att byta stall, men då kanske det kommer någon annan som "råkar ut" för henne, tror nämligen inte att denna tjej är medveten om att hon sårar sina medmänniskor med sitt beteende?

Javisst ibland kanske jag är känslig, men gå själva i över ett år utan att veta vilket humör hon är på när hon kommer till stallet?
Och helt plötsligt en dag får hon för sig att gnälla på något utan anledning eller att man inte har gjort något till exempel fylla vatten i hagen, som jag kollar varje dag, men inte hunnit på grund av annat innan de kommer.

Så ni kloka bukefalister som orkat läsa såhär långt, hur skulle ni göra mot en sådan här människa?
Jag vill att det skall bli frid i stallet för alla, för min del vill jag kunna komma till stallet utan behöva bli nervös för vilket humör hon är på eller vad hon skall komma med för elaka kommentarer denna dag?

Så snälla ge lite tips.

Tack på förhand.

Sv: Hästfolk i kollektivstall *långt och ledsamt*

Jag står i ett jättetrevligt litet privatstall (ej kollektiv).Vi har tidigare haft precis en sådan tjej i stallet ett tag. När folk till sist tröttnade på hennes ideer, spydigheter och mästrande och började säga ifrån blev hon mkt arg, kände sig mobbad (:eek: ) och flyttade. (And there was much rejocing... :banana: )

Jag vet faktiskt inte hur man ska hantera sådana människor. Jag försökte själv på en rad olika sätt bemöta personen vi hade i vårat stall. Inget fungerade, jag tror hon fick en "kick" av att bete sig som hon gjorde. Jag kan förstå att det blir ännu värre när ni inte har en "boss" i stallet.

Inte mkt till hjälp. mer ett "jag förstår hur du känner dig". Sorry.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar.

Det är bara det att hon äger 4 hästar ihop en annan,( de bor under samma tak,) det är inte lätt att flytta 4 hästar på en gång heller, men jag har faktiskt tänkt på att säga ifrån till henne, bara det att hon blir så sur, förmodligen då för att hon inser att hon gör bort sig kanske?
Det värsta är att när hon kommer med sina spydigheter så gör hon det i förbifarten utan att stanna och se i ögonen eller vänta på svar :confused:
Det är precis som om hon är konflikträdd?

Ett tag var jag ensam mot de två, och det säger ju allt, de bestämde redan hemma hur det skulle vara i stallet, sedan räknade de med att jag skulle gå med på allt de kommit överens om.

Frågasatte eller tyckte med egen vilja så blev det tjaffs hela tiden, och jag fick höra att jag var konstig. Hur roligt är det?

Ja det hade nog varit bättre om stallägarna hade varit mer engagerade, man förstår de lite iallafall fast hyr ma nut till folk som tror jag ändå att man måste engagera sig lite? eller har jag fel?

Tur att det löste sig i ditt stall, det är inte lätt med många viljor och alla skall enas till något som passar alla.

Fler tips mottages tacksamt! ;)

Säg ifrån! Tala om att du inte vill ha hennes råd och inte höra hennes gnäll. Det är möjligt att det kommer att göra henne sur men det är ju mer hennes problem än ditt.

Och bestäm dig för att inte lyssna på spydigheterna. Ställ dig över sånt trams. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men det är en effektiv metod.

Mitt tips är följande....

FLYTTA!!! nej vars men jag talar av egen erfarenhet när jag säger att störande personer/saker i stall sällan "går över" av sig själva. Det brukar aha en tendens att eskalera tills allt är piss! (utom själva pållen kanske som älskar en oavsett:love: )

Ett annat alternativ är ju att dom flyttar, men det verkade inte som det var aktuellt

Då återstår bara att stå på sig o ignorera!!
När dom börjar tjafsa ler ge råd du inte vill ha säger du bara till dom att sköta sina hästa så sköter du din.:devil:

Sen är det ignorering som gäller, behandla dom som luft:angel:
Det är betydligt svårare än det låter, jag vet!! men förr eller senare så slutar dom nog om du hela tiden upprepar dig: Sköt ni era hästar så sköter jag min!!!! Så dra åt .....:devil:

Skaffa dig allierade, så ni är fler( ja, utfrysning är mobbning, men det var dom som började;) ) Jag menar att du bör ha någon att prat med om det hela!

Jag kör stenhårt med ignoreringsmetoden nu mera, bara för min egen skull, för att slippa lägga energi på det/dom som stör mig

Dock har jag nu beslutat att byta stall:banana

Litet privatstall med nya boxar, paddock o 5 min till ridhus:banana:

Lycka till!!!! Hoppas:bump: det löser sig!

Jag håller med Miss här, ignorera henne. Fundera inte på vilket humör hon kan tänkas vara på när du kommer till stallet, bestäm själv hur du ska (vill) vara! Typ: jag är på väg till min häst och vi ska ha en trevlig kväll och en härlig ridtur!

Om hon är där och gnäller om vatten, eller sopning eller vad det nu kan vara så ler du bara och säger Jaja eller Ok eller kära nån eller så säger du inget alls. Gör det du ska med din häst och njut av det och gör det du måste för de andra hästarna och stallet. Jag tror att det är bästa metoden. Lägg ingen energi på att fundera på hennes humör eller nycker just den dagen, låt henne gå i taket om hon nu vill det - det är hon som spiller den energin - inte du.

Vill hon prata med dig så får hon faktiskt stanna och se dig i ögonen och prata ordentligt som till vilken människa som helst. Ta inte emot sånt som hon slänger ur sig över axeln i förbifarten - sånt hör du inte!

Jag vet att detta är lättare sagt än gjort, särskilt om man inte tycker om bråk, men det är garanterat det som gör att du kan må bra i det här. Nu låter jag kanske flummig, men försök att hitta ditt inre lugn och din egen plattform i detta, häng inte med på hennes nycker och humörsvängningar.

Lycka till - berätta gärna hur det utvecklar sig.

Eller prova att bara le mot henne:) och om hon kommer med långa haranger till dej så stå bara och le och sen när hon har pratat klart så kan du fråga typ: ursäkta jag hörde inte vad du sa?:D

Såna där människor lever på den energin dom får av en när man blir arg eller ledsen på dom så det brukar bli svårt för dom att fortsätta när man inte ger dom det dom vill ha åter.

kom på en till grej: man kan även fråga om dom mår bättre av att vara så elaka mot sin omgivning eller nåt i den stilen:crazy:

Tack alla ni som gett mig bra tips och råd hittills :bow:

Jag skall spara denna tråd och titta på vad ni skrivit den dagen jag misströstar.

Skall försöka tuffa till mig lite, problemet ligger nog också i att jag är en ganska snäll person, kanske lite för snäll ibland :crazy: har nog blivit så att hon utnyttjar det eftersom hon själv mår dåligt, jag är inte heller så bra på att komma med snabba slående kommentarer direkt när man får någon skit, men tycker nog att jag fått endel pepping här i denna tråden, inte för att bli lika "bitchig" som henne utan på en nivå som ligger utanför sandlådan.

Jag är faktiskt 12 år äldre än henne, så vore det rätt så skulle hon ha respekt mot mig, dessvärre är hon inte heller speciellt trevlig mot den person som hon delar hästarna med, denne får nog ta en hel del skit också?

Jag skall inte behöva ta skit från henne utan antingen skall jag nonchalera henne eller det där med att le och titta henne rätt i ögonen, det har jag gjort innan, då vet hon inte vart hon skall vända sig och blir helstirrig :devil:

Jag lovar jag skall ta tag i detta nu och ägna mig åt det som rör mig och strunta i andras dåliga humör.

Tycker gott att du kan tuffa till dig lite. Är det ine fler i stallet som tycker som du? Gadda ihop er lite :devil: . Man är ju inte elak för det.

Har lite av samma problem, fast med stallägaren. Vill inte skriva om det här inne, men jag kan ju säga att jag förstår hur du känner dig....:( Lycka till och jag vill gärna höra mer om hur det går för dig.

/Fanny.

Ja du. Det rådet jag kan ge som inte har att göra med att det är relationer i stallet, utan i alla sammanhang. Be att få prata med människan och så talar du om hur det blir för dig. Att du blir lesen mm och att du vill ha lugn och ro. Det viktiga är att inte slå den andra i huvet- Du är dum !!! för då hamnar den i försvar och då är man på en låg nivå, utan tala om hur det blir för dig och hur det känns för mig. Ett litet tips bara, har ej läst hela tråden. Lycka till !!

Svar till Armani_ oc h Goldi

Jo jag skall bli lite tuffare mot henne, tyvärr är vi inte så många hyresgäster i stallet så det är inte lätt att "gadda" ihop sig.
Tror inte man skall göra riktigt så heller. att försöka få med andra.

Sedan skall man som ni skrev inte heller fördumma eller skälla ut personen, det blir bara värre oc hsom Goldi skrev, då blir det försvarsställning, oc hdär ifrån kommer man ingen vart ju. :crazy:

Tack för era tips.

Jag har inte riktigt samma problem, men ett liknande.
Sen syrran flyttade är jag den enda i stallet som håller på med NH och western, och som dessutom har en naturalistisk syn på hästen. Det gör att jag blir ensam hela tiden, ingen vill rida med ut, om det inte är sista utvägen. Jag har inget att säga till om längre, trots att jag varit där längst. En dag hade de tagit in alla hästar över natten, utom min och utan att prata med mig. Jag känner mig överkörd!

Det har börjat rida en liten tjej på en av hästarna därute (min gamla "sköthäst") och hon tycke det ser jättekul ut när jag leker med min häst, rider runt i grimma och inte behöver jaga hästen i hagen när han ska in. Men varje gång den här flickan försöker prata med mig och vill lyssna och lära sig, kommer en av de äldre i stallet och drar bort henne till ridbanan och håller en riktigt (för mig..) hemsk lektion!
Egentligen borde jag väl bara sköta mitt och ha det bra, men jag mår verkligen dåligt över det här. Jag kan inte med att se hur de tar ut sina "kunskaper" på en stackars häst och hennes ryttare! Och hur de hela tiden använder mig som motexempel hur man inte ska göra.. De tror jag inte hör, och det gör saken ännu värre.
Jag kan inte säga till dem, de har en förmåga att ignorera mig så fort vi pratar om sådant. Annars är de trevliga, men just när det kommer till synen på hästar och ridning.. Jag ser juatt hästen mår dåligt! Hon har börjat bita och vara allmänt otrevlig. Har pratat med ägaren, hon vet att jag känner den hästen väl och att jag har löst liknande problem med andra hästar. Hon tycker jag ska hjälpa dem, men hur hjälper man någon som inte vill ha hjälp?

Fy fasen för sådana hästmänniskor. Det var inte schyst gjort att lämna en enda häst ute, det där gör man ju inte hur mycket ovänner man än är.
Det är ju inte de stackars hästarnas fel att folket mår dåligt eller inte kommer överens med varandra:mad:

Har du ingen som är mer ansvarig i ditt stall? någon stallägare eller annat? eller är de lika taskiga de också kanske?

Det är nästan värre än min situation, i och för sig är jag också en mot två.
Så synd bara att de skall leda in en stackars ung skötatjej på samma spår, hon kanske är intresserad av vad du gör?
Det är så fel att folk har fördomar mot olika sorters ridgrenar :mad:

Om ägaren vill att du skall hjälpa dem med hästen så måste väl denne kunna säga ifrån? hon vill väl inte hästen skall fara illa? du måste kanske be henne stå bakom dig?
Att de andra inte vill lyssna på dig handlar säkert om okunskap, att de inte vet riktigt vad du gör.
Jag hoppas det löser sig för dig också, vet du med dig att hästarna mår bra av det du gör, så var stolt över ditt kunnande :banana:

Förstår verkligen hur du känner. Har oxå problem men det är med stallägaren. Jag har kommit fram till att det bara är att rycka på axlarna och ge efter för hennes nycker eller flytta. Hitintills ger jag mest efter om det inte är alltför orimliga saker. (Hon är dock inte elak verbalt) har bara en massa konstiga ideer som alla ska följa...men, men inte lönt att gå in på. :angel:
Jag har dock haft nästan ett exakt lika problem i ett annat stall. Han bara klagade på mig vad jag än gjorde..jag var då typ 15 och hon 20. Till slut fick jag nog och sa som någon annan föreslog att sköt du ditt så sköter jag mitt! Hon blev så paff att jag stod på mig så hon backade faktiskt och slutade sen! Jag vet att det inte är lätt men du MÅSTE STÅ PÅ DIG ANNARS GÖR NÅGON ANNAN DET:smirk:
Ge inte henne nöjet att ge henne en effekt av kommentarerna det är exakt vad hon vill. Gör klart (vänligt men bestämt) att du inte vill ha hennes hlälp och att du sköter ditt själv! Efter det går du över till att ignorera henne. Då har du gjort klart var du står och ignorerar sen. Då kommer hon att tappa intresset och förhoppningsvis sluta. Vet att det är jätte jobbit. Men som du skrev är du en snäll person och snälla personer förtjänar bättre!:love:
Stå på dig och lycka till!!!:love: :love:
Skriv o berätta hur det går!

Hej!

Har haft samma problem , eller ja liknande iaf.
Vi var i ett stall där 3 personer till att börja med hade sina hästar, kom sedan att bli 4.
Där en person hela tiden envisades med att fälla dåliga, nedlåtande eller spydiga kommentarer. En riktig energitjuv med andra ord! :mad:
Det kunde vara allt i från att man diksuterade ett visst märke på utrustning eller en viss sorts utrustning öht då kom svaret:

-Äh de där är bara skit, jag vet som provat och bla bla bla... eller:
-Männnhhh, du ha ju lagt sadeln alldeles fel, för att sedan gå dit ,lägga om sadeln på samma ställe och göra om det för att nedvärdera personen ifråga som inte har lika mycket kunskap som oss andra utan rider mest för kul ibland.

Det där eskalerade till den gränsen att allt, precis varenda tanke upptogs av den människan för att hon reta gallfeber på en ungefär 1 gång per dag. till sist fick vi nog och konfronterade människan och sade ifrån att vi ville slippa alla negativa kommentarer och kunna njuta av vår tid i stallet med våra älskade hästar, då var vi dumma i huvet och hon skulle ta hand om sin häst själv och det fick hon ,så då blev det äntligen slut med gliringar och sarkastiska kommentarer och nu har vi flyttat för oss själva vi som faktiskt kommer överens. Tack o lov för de.:bow:

Så stå upp för dig själv!
Säg ifrån, säg att du inte tolererar visst beteende!
Slipp alla negativa energitjuvar!

jag gick en kurs i ett stall med liknande jargong. samt min pojkväns mor hade sin häst som stod där.
t.ex. så blev jag anklagad för att vara en tjuv som försökte själa stallägarens häst, fast ägaren själv hade bett mig rida hästen. men mycket påhopp var det.
det slutade tyvärr med att de flesta letade nya stallplatser på andra håll, för läget blev ohållbart (när ägaren t.ex. valde att blunda för problemet).

Jag antar att det inte finns så mycket annat att göra än att ignorera dem, men det är inte så kul att alltid behöva vara själv.. Jag måste åka emd dem till stallet, annars kommer jag inte dit, och sen fårjag lik förbannat vara ensam! Mest irriterande :P

Tack så mycket för ditt svar, och tack ni andra också.

Jag känner verkligen att självförtroendet börjar växa, när jag läser era inlägg och blir peppad till tusen.

Nä snälla personer förtjänar inte att få skit för att andra mår dåligt, tyvärr är det väl så att endel ser sin chans och hittar en "snäll hackkyckling" när de inte vet bättre. :(

Faschinerande att det finns fler kollektivstall som råkat ut för tråkigt hästfolk, vare sig det är ägare eller inackorderade, så trist att endel skall vara så knepiga när det ändå är så att vi har samma intresse?

Ja, fast vi ser väl på hästar på olika sätt. Det är min erfarenhet i alla fall.
Och som "sommarbetesägaren" sa i somras: Hästfolk är et släkte för sig. ;)

Ja, fast vi ser väl på hästar på olika sätt. Det är min erfarenhet i alla fall.
Och som "sommarbetesägaren" sa i somras: Hästfolk är et släkte för sig. ;)

Det har nog både du och din sommarbetesägare så rätt i, tror jag också att det kan vara så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar