Z

zillax89

Hej!

Jag har kommit fram till vad jag vill göra på mitt projektarbete i trean på gymnasiet, hästfilm* Den kommer bli som en vanlig dvd film och sen olika avsnitt som är inriktade på olika ämnen. Men jag vill ju åka runt och intervjua folk och jag vet inte vad det finns för regler. Visst, att man ska fråga stallägaren och så förstår jag ju men mer då?

För det är så här, att tydligen skall projektet gå ut på att man säljer en produkt och tjänar pengar. Och om min film ska säljas kanske jag blir någon ersättningskyldig eller nått sånt där knäppt? Jag är 17 år och har inte koll på nått sånt här så... ja..
Samma sak med musik, jag vill använda mej av olika låtar och måste man då kontakta dom som skapat dom och hur gör man det?

Om de hade vart en hobbyfilm, som ja tänkt från början, hade väl dessa "tillstånd" inte behövt skaffats men om den ska säljas kanske de finns vissa regler? NÅN HÄR SOM HAR KOLL PÅ SÅNT..?

som tur e så är inte projektet förrän i höst men hade tänkt samla material redan nu så jag har en hel del när själva filmen ska redigeras och fixas. jag har program så man kan göra en riktig dvd av det hela så det blir precis som en vanlig dvd film...

Sv: Hästfilm

Oj, hjälp. Ingen aning.

Men det känns som att man måste ha tillstånd från ägarna av musiken som ska vara med i filmen eftersom du ska sälja produkten.

Har du ingen handledare du kan fråga om det här? Tycker att du borde få handledning i den här frågan eftersom det är meningen att ni ska sälja en produkt.

Om du vill kunna sälja filmen så måste du betala pengar till STIM för att få använda musik som inte är egenkomponerad till filmen, såvida du inte får skriftligt tillstånd från den ansvariga musikern...:crazy:

För att filma och intervjua så bör du ha tillstånd från ägaren till hästan du filmar, annläggningsägaren och folk som är med på filmen. Det behöver (så vitt jag vet ) inte vara särskillt avancerade kontrakt, men en pappersbit där det står att du har fått tillstånd, för att kunna visa så det inte blir bråk sen. Har för mig att filma folk som inte lämnar ett godkännande är straffbart. Det är därför folk brukar vara blurrade på filmer.... (tror nyheterna har dispans)

Jag skulle föreslå att skippa alla planer på att sälja filmen först, och gör den. Skaffa tillstånd för att filma folket och hästarna du vill ha med. Klipp det som du vill ha det och sätt den musik du vill ha. Kommer du på att du ska försöka sälja den så ta kontakt med ett lokalt filminstitut (Brukar finnas "Film i (länet du bor i)"). de vet definitivt hur man går till väga och hur mycket det kan tänkas kosta. Så länge man sparar allt på ett bra sätt kan man alltid gå tillbaka sen och ändra tex musik om man måste.

Har du tillgång till kameror och klipputrustning via skolan? Att filma och klippa en DVD är MYCKET arbete, särskillt om du inte har utbildade lärare att fråga. Om du har det så vet de hur det fungerar med lagstifting. Men om jag ska vara helt ärlig så tror jag att du tar dig vatten över huvudet om du ska göra en hel DVD, det tar mycket tid att få det bra. (Gick mediagymnasie, så jag har klipp en hel del film. :) )Tänk på att du ska inte arbeta ihjäl dig med ditt projekterbete. :idea:

Annars finns ju alltid allternativet att gör filmen, bränn ut den på DVD -R i några kopior och sälj den till självkostnadspris (typ) till dom som vill ha dem i omgivning och skit i allt vad lagstiftning heter. Mn försöker du då göra det kommersielt sen så kan du få problem. STIM är OTROLIGT griniga, särskillt eftersom de förlorat mycket pengar på piratad musik via nätet. :D

Hoppas att jag har gett dig lite klarhet.

Mestur // Som gjorde en kortlek som projektarbete. :)

Det kan hända att du kan komma undan på en massa punkter iom att du är student. :idea:

Men produkten ska väl inte säljas på riltigt, bara vara en produkt som skulle kunna säljas? Om du gör den som ett förslag på en produkt och inte en verklig produkt som ska massproduceras så bore du inte behöva bry dig om upphovsrätt, utan vara om att inte smygfilma folk.

Så om den inte MÅSTE säljas är det bara att tuta och köra. :D
Men prata med folk på skolan vad dom säger, onödigt att slita häcken av sig i sommar och sen inte kunna använda materialet...

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Törnrosa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 635
Senast: Habina
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
76 026
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng