Hästens mun

E

Ella

Jag har märkt att min pålle trivs betydligt bättre med ett rakt svagt böjt bett än med två/tredelade bett. Vad innebär detta egentligen om man ser till hur hästen ser ut i munnen. Betyder detta att han inte tycker om att ha tryck på tungan eller vad innebär det?

Anledningen till att jag frågar är att jag har svårt att hitta ett bett som pållen trivs med till 100% så därför undrar jag lite vad jag ska leta efter för egenskaper på betten. Det han har gått bäst på hittills är det raka bettet men jag tycker inte att han går hundraprocentigt bra på detta och dessutom får man inte använda det när man tävlar dressyr :mad: vilket jag egentligen skulle vilja göra (men det går nog inte så bra eftersom han verkligen går jättedåligt med de två/tredelade bett som jag har provat, funderar dock på att prova ett med fasta ringar, tror ni det kan funka?)

Sv: Hästens mun

Vad jag har hört, kan tvådelade och kanske även tredelade bett böjas på mitten och trycka hästen i gommen när du tar i tyglarna. Ett rakt bett ligger ju där det ligger så att säga...
Sen kan det ju vara så att vissa hästar trivs bättre med ett bett som är mer stilla och "lugnt" i munnen, än ett som går att pilla med...

Tror du att det skulle fungera bättre med ett bett med fasta ringar? Det borde ju vara lite mer stilla och lugnt i munnen, eller?

Min häst är lugnast i munnen med fasta ringar. Antar att det ligger stadigare och är tyngre.
(Har ett tredelat bett.)

Ska det vara samma längd på ett bett med fasta ringar som på ett med lösa?

Ella skrev:
Ska det vara samma längd på ett bett med fasta ringar som på ett med lösa?

Har ett 3-delat eggbett till min häst, tycker det funkar skitbra jämfört med vanliga tränsbett. Har samma längd på det som jag hade på de "vanliga" betten.
/Anna

Du kan ju testa med fasta ringar. Det viktigaste är nog att det ligger bra och stadigt. Sen kan jag tycka att en del av de bett som säljs idag är för tjocka för att riktigt få plats i hästens mun. Jag föredrar ett lite tunnare bett, men i så fall får man vara medveten om att det kan upplevas som skarpare.
Angående storlek så har min häst mindre storlek i sitt raka än i sitt tredelade, det har jag hört är vanligt. Ett ledat trycks ju automatiskt upp lite av tungan, och blir ju därmed kortare på längden. Om ni fattar... ;)

Men även ett ledat ska ju ligga rakt i munnen, därför borde det inte vara någon skillnad...
Det är när bettet viks i munnen som det kan orsaka skador.

Jag har samma storlek oavsett om det är ledat eller oledat. Som sagt, hästen har ju lika bred mun oavsett bettyp.

Det kan även vara värt att mäta betten i affären med måttband innan man köper. Jag har köpt bett som har varit lite konstigt mätta, för de har varit för långa när jag kommit hem och provat, även fast de varit märkta med 10,5 cm...

Jo, det ska ligga rakt, men det böjs alltid lite, lite automatiskt efter tungan.. I alla fall har min häst en storlek mindre i raka bett, och det rekommenderade dom även i butiken...
Men med ett rakt bett är det inte lika illa om det är lite för långt som det är med ett ledat, då detta trycks upp i gommen ännu mer...

Min häst har haft mycket problem med tänderna och när vet. varit ute och tittat på honom så sa han till mig att köpa ett rakt tränsbett då detta skulle störa hästens mun minst. Så nu har han ett rakt, svagt böjt tränsbett med fasta ringar och jag tycker det fungerar super!

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 152
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka